اخبار داغ

گزارشی از مشکلات معلولان خراسان جنوبی؛

معلولیت و مشکلات همیشگی/ وقتی توانمندی معلولان نادیده گرفته می شود

معلولیت و مشکلات همیشگی/ وقتی توانمندی معلولان نادیده گرفته می شود
معلولین در ایران با مشکلات متعددی از جمله مشکلات درون و برون‌شهری، شغل، بیمه، برخورد افراد جامعه، زندگی شخصی، مشکلات مالی، مشکلات تحصیلی، مشکلات ورزشی و رفاهی و مشکلات ازدواج دست و پنجه نرم می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، منشور سازمان ملل روز معلولان را برخاسته از نیازهای افرادی می داند که به رغم محدودیت‌های حسی و حرکتی باید مانند دیگران از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند؛ طبق این منشور معلولین نیز صرف نظر ازعلت، کیفیت، و حدت نقص و ناتوانی‌شان، دارای همان حقوق اساسی هستند که سایر هموطنان هم سن‌شان از آن‌ها برخوردارند. حق برخورداری از یک زندگی دلپذیر وحتی المقدور عادی، در راس این حقوق قراردارد، حق بهره مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی، حقوق مدنی، سیاسی و حفظ حیثیت انسانی معلولین، حق ذاتی آن‌هاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

کم توان یا معلول به کسی گفته می‌شود که به علت نقص جسمی یا ذهنی (چه مادرزاد وچه غیر آن) اختلال مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارآمدی عمومی وی ایجاد شده و تا حدی یا به کلی ازتامین ضرورت‌های زندگی عادی فردی یا اجتماعی ناتوان است.

,

 

,

مشکلات معلولین در ایران

, مشکلات معلولین در ایران, مشکلات معلولین در ایران,

معلولین در ایران دارای مشکلات متعددی ازجمله مشکلات درون و برون‌شهری، مشکلات کار، برخورد افراد جامعه، زندگی شخصی، مشکلات مالی، مشکلات تحصیلی، مشکلات ورزشی و رفاهی و مشکلات ازدواج هستند.

,

به منظور بررسی مشکلات معلولان خراسان جنوبی با تعدادی از این افراد گفت و گو کردیم.

,

 

,

شغل و بیمه مهمترین مشکلات معلولان

, شغل و بیمه مهمترین مشکلات معلولان, شغل و بیمه مهمترین مشکلات معلولان,

نسرین کاری یکی از معلولان فعال در حوزه رسانه خراسان جنوبی که معلولیتش مادرزادی و از ناحیه پا است، در گفت و گو با خاورستان با بیان حجم بالای مشکلات معلولان در سطح جامعه، افزود: اما مهمترین مشکلات ما در زمینه شغل و بیمه است.

,

این معلول بیرجندی تصریح کرد: با توجه به اینکه سه درصد سهمیه استخدامی ها متعلق به معلولان است اما در بحث استخدام به این درصد توجه نمی شود و ادارات در استخدام ها به عناوین مختلف از این سهمیه سر باز می زنند.

,

کاری در ادامه عنوان کرد: بهانه دستگاه های اجرایی و ادارات برای عدم استخدام افراد معلول، عدم توانایی آنها است در حالی که اصلا اینگونه نیست و افراد معلول بسیار مستعد هستند.

,

این فعال رسانه ای اظهار کرد: برای کارهای خصوصی و غیر دولتی نیز هیچ وقت صاحب کار خصوصی حاضر نمی شود وقتی افراد سالم هستند یک فرد معلول را استخدام کند در حالی که یک فرد معلول شاید بسیار توانایی داشته باشد.

,

این فرد معلول عنوان کرد: از دیگر مشکلات ما در حوزه عدم مناسب سازی سطح شهر، اماکن، ادارات و نهادها است که برای افراد ولچری تردد بسیار سخت است.

,

کاری گفت: خدماتی از جمله دستگاه های عابر بانک نیز به گونه ای در سطح شهر نصب شده که برای افراد کوتاه قدی که معلولیت هم دارند امکان استفاده نیست یا به سختی این امکان فراهم است.

,

وی افزود: از دیگر مشکلات افراد معلول و ویلچر سوار عدم استفاده از ناوگان اتوبوس درون شهری است البته تعداد محدودی از اتوبوس های جدید امکان بالا رفتن ویلچر را دارد که بسیار اندک بوده و در تمامی خطوط شهری نیست.

,

این معلول به دیگر مشکلات حوزه معلولان اشاره و عنوان کرد: نبود یا کمبود مکان ورزشی، رفاهی و تفریحی مناسب مختص معلولان در سطح شهر بیرجند و شاید استان که می طلبد اداره کل ورزش و جوانان و بهزیستی به این مسئله توجه کنند.

,

کاری در مورد حمایت بهزیستی از معلولان، گفت: اغلب حمایت بهزیستی مربوط به معلولان از کار افتاده است و افراد شاغل و درآمد بگیر را شامل نمی شود.

,

وی با بیان اینکه از مسئولان درخواست میکنم به اشتغال و بیمه معلولان توجه جدی کنند، افزود: بخش دیگر مشکلات معلولان که ناشی از نگاه جامعه به ما است این بوده که خود را باور نداشته و اعتماد به نفس ندارند که اگر نوع نگاه جامعه به ما عوض شود قطعا فرد معلول در پی شکوفا شدن استعدادهایش می رود.

,

این معلول که یکی از افراد موفق است، عنوان کرد: در زمینه آموزش دوره های مقدماتی و پیشرفته کامپوتر، فتوشاپ، تایپ، خبرنگاری و طراح صفحه فعالیت دارم و فعال اجتماعی و مدیر خیریه ای متشکل از معلولان هستم که خیریه ما تا کنون توانسته پنج زندانی جرایم غیر عمد را آزاد کند.

,

کاری خاطرنشان کرد: اگر به مشکلات معلولان توجه و رسیدگی شود ما می توانیم بازوی کمکی قوی برای جامعه باشیم ضمن اینکه هم اکنون نیز علیرغم تمامی مشکلات اما در زمینه های مختلف نقش آفرینی کرده و می کنیم.

,

 

,

مشکلات معلولان ناشنوا

, مشکلات معلولان ناشنوا, مشکلات معلولان ناشنوا,

کامیابی یکی از مادران بیرجندی که دارای دو فرزند ناشنوا است در گفت‌وگو با خاورستان، به مشکلات ناشنوایان اشاره و اظهار کرد: انتظار نوبت برای کاشت حلزون، نبود یا زمان طولانی برای تعمیر لوزام جانبی عمل کاشت حلزون و پروتز، کمبود و نبود قطعات کاشت حلزون و افزایش هزینه این قطعات از جمله مشکلات معلولان ناشنوا است.

,

وی افزود: از دیگر دستگاه هایی که برای ناشنوایانی که با سمعک و کاشت حلزون قادر به شنیدن نیستند، وجود دارد دستبند ارتعاشی است که متاسفانه این دستبند در کشور وجود ندارد و اصلا یافت نمی‌شود.

,

این مادر بیرجندی بیان کرد: از دیگر مشکلات معلولان ناشنوا عدم برقراری تماس تلفنی است برای نمونه وقتی یک فرد ناشنوا نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد و با توجه به اینکه سیستم نوبت دهی در کلنیک ها تلفنی است فرد ناشنوا نمیتواند برای دریافت نوبت تلفنی اقدام کند که بهتر است هنگام مراجعه شخص ناشنوا به کلنیک درمانی با کارت معلولیت به وی نوبت داده شود.

,

وی ادامه داد: یا برای نمونه اگر زمانی برای یک زوج ناشنوا در خانه اتفاقی بیفتند که نیاز به آتش نشانی، اورژانس ۱۱۵ یا پلیس ۱۱۰ داشته باشد نمی تواند تماس برقرار و افراد را مطلع کند که اگر برای این مسائل از نوبت گیری پزشک گرفته تا سایر مسائل سامانه پیامکی در نظر گرفته شود یا سیستمی روی تلفن این افراد طراحی شود و وقتی تماسی برقرار شد آتش نشانی، پلیس ۱۱۰، اورژانس و کلنیک های پزشکی متوجه شوند تماس از طرف یک فرد ناشنوا است خیلی خوب است.

,

این مادر بیرجندی با بیان اینکه بارها این مسائل در جلسات مناسب سازی که در بهزیستی و فرمانداری برگزار شده مطرح شده، افزود: اما هیچ بازخورد و نتیجه ای تاکنون نداشته است.

,

کامیابی خاطرنشان کرد: از دیگر نکاتی که باید به آن اشاره و توجه شود این است که انتظار می رود در آزمایشگاه ها تابلوهای دیداری برای نوبت‌دهی و زمان نوبت شدن افراد هم باشد که وقتی یک فرد ناشنوا به آزمایشگاه مراجعه می‌کند و همراهی ندارد با مشکل مواجه نشود.

,

وی گفت: از دیگر مشکلات افراد ناشنوا هنگام حضور درادارات و بانکها است چراکه معمولا کارمندان متوجه زبان اشاره نیستند و نیاز است یک مترجم یا کارمند همان اداره آشنا به زبان اشاره در ادارات برای ارتباط برقرار کردن ناشنوا با مسئول مربوطه حضور داشته باشد.

,

این مادر بیرجندی اظهار کرد: از دیگر مشکلات افراد ناشنوا در استان و به ویژه بیرجند نداشتن مکان مناسبی برای برگزاری جلسات این افراد است.

,

 

,

معلولین برای یک روز یا یک هفته آفریده نشدند

, معلولین برای یک روز یا یک هفته آفریده نشدند, معلولین برای یک روز یا یک هفته آفریده نشدند,

امیرحسین صادقپور یکی دیگر از معلولان خراسان جنوبی که خبرنگار توانیاب پایگاه خبری تحلیلی اخبارشرق ایران نیز می‌باشد در گفت و گو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: معلولیتم جسمی حرکتی از ناحیه سمت چپ بدن از نوع CP است.

,

وی با بیان اینکه معلولیت من مادرزادی است، افزود: حدود ۱۲ سال می شود مشغول به کار خبرنگاری هستم و مدرک زبان انگلیسی از جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و فوق دیپلم کامپیوتر را در کارنامه داشته و در حال حاضر دانشجوی رشته روانشناسی بوده و زبان ایتالیایی را خودخوان می آموزم.

,

این خبرنگار توانیاب به مشکلات معلولان اشاره و بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات معلولان به ویژه آنهایی که با ویلچر رفت و آمد می کنند عدم مناسب سازی برخی از نقاط سطح شهر و  اماکن آموزشی از جمله دانشگاه ها است.

,

صادقپور عنوان کرد: در دانشگاه ها اغلب کلاس ها در طبقات بالا برگزار شده و به دلیل وجود پله فردی که ویلچر دارد تردد برایش بسیار سخت است و ممکن است همین مشکل باعث شود که دیگر از تحصیل دل زده شود.

,

وی اظهار کرد: از دیگر مشکلات معلولان به ویژه ناشنوایان نبود مناسب سازی در برنامه های صدا و سیما به ویژه شبکه استانی در بخش خبر این است که مترجمی برای ناشنوایان وجود ندارد و این نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

,

این فرد توانیاب عنوان کرد: تولید گزارش با محوریت معلولان و مشکلات آنها فقط مختص به هفته جهانی معلولان است در حالی که می طلبد این موضوع در طول سال مورد توجه قرار گیرد و به آن پرداخته و منحصرا هفته معلولان به سراغ ما نیایند.

,

 

,

بی توجهی ادارات به سهم ۳ درصد حق استخدام معلولان

, بی توجهی ادارات به سهم ۳ درصد حق استخدام معلولان, بی توجهی ادارات به سهم ۳ درصد حق استخدام معلولان,

صادقپور به بحث استخدام اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سه درصد حق استخدام در ادارات مختص معلولان است اما به جز سازمان بهزیستی سازمان و نهاد دیگری به این مسئله زیاد توجهی نکرده و در ادارات دیگر  کمترشاهد استخدام افراد توانیاب  هستیم.

,

وی خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات رفاهی، تفریحی و ورزشی برای افراد معلول مکان های خاصی نداریم و در حوزه حمل نقل نیز ون مناسب سازی شده ای داشتیم که در آتش سوخت و هم اکنون ون مناسب سازی شده ای در سطح شهر نداریم که در همین جا از شهردار و شورای شهر بیرجند می خواهم که به این خواسته به حق ما معلولین توجه کرده و ون مناسب سازی شده دیگری برایمان تهیه کنند و فقط در بحث ورزش سالن ورزشی ۲۲ بهمن در محدوده بلوار صیاد شیرازی در نظر گرفته شده که خیلی دور است و امکان دسترسی به راحتی برای معلولان وجود ندارد.

,

این معلول که علیرغم معلولیت به موفقیت های زیادی از جمله کسب مقام وبلاگ نویس موفق استان، کسب رتبه در جشنواره رسانه ابوذر، وبلاگ نویس فعال عرصه علمی و نماز دست یافته، عنوان کرد: افراد معلول افرادی بسیار توانمند هستند و لازم است که رسانه ها و صدا و سیما به معرفی و توانمندی این افراد بپردازد چراکه بسیار افراد معلولی داریم که موفق هستند اما دیده نمی شوند.

,

صادقپور گفت: برای بیان مشکلات معلولان باید تمامی رسانه ها دست به دست هم داده و به صورت یکپارچه مشکلات منعکس شود تا اقدامی صورت گیرد چراکه یک دست صدا ندارد.

,

وی از راه اندازی و پشتیبانی سامانه ختم مجازی آی پُرسِه که یک سامانه ملی و مذهبی در جهت زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و درگذشتگان است در خراسان جنوبی به نشانی www.iporse.ir خبر داد و افزود: این سایت را در زمان کرونا راه اندازی کردم و بصورت رایگان و مجازی فعالیت دارد.

,

وی افزود: در پایان از خانواده، مدیرعامل خانه مطبوعات، مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی اخبار شرق و اساتید دانشگاه که مشوق و همراهش بودند تشکر کرد.

,

بر اساس این گزارش؛ مشکلات جامعه معلول استان مشکلاتی نیست که حل نشدنی باشد و با کمی توجه به خواسته های معلولان، صرف وقت، هزینه و هم اندیشی قابل برطرف شدن است. بحث سه درصد استخدام معلولان در قانون آمده و عدم توجه به آن نقض قانون است. مناسب سازی سطح شهر، ادارات، اماکن آموزشی و وسایل حمل و نقل با همکاری دستگاه های مربوطه و شهرداری قابل انجام است. ایجاد فضای ورزشی مناسب نیز به همین نحو و تلاش در جهت تامین نبود و کمبود برخی از تجهیزات معلولان همه و همه قابل اجرا و شدنی است به شرط اینکه مسئولان مربوطه به دغدغه معلولان مانند دغدغه های خود توجه کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه