اخبار داغ

سایه فراموشی بر سر هنرهای سنتی؛

صنایع دستی، نماد فرهنگ اصیل و تاریخ کهن مردم لرستان/ خطر فراموشی صنایع دستی جدی است

صنایع دستی، نماد فرهنگ اصیل و تاریخ کهن مردم لرستان/ خطر فراموشی صنایع دستی جدی است
صنایع دستی، نمادی از فرهنگ و تمدن هر منطقه بوده که با گذشت زمان، استفاده از این هنرهای اصیل ایرانی کمرنگ شده و شاید روزی برسد که تنها نامی از این هنرهای ارزشمند در کتاب‌ها به یادگار بماند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، صنایع دستی هنری است که آمیخته با روح و عشق هنرمندانی که با دستان توانمند خود، آثاری بسیار زیبا و منحصر به فرد خلق می کنند، آثاری که ریشه در تمدن، هویت، فرهنگ و تاریخ یک سرزمین دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

قدمت صنایع دستی در جای جای ایران به قرنها پیش برمی گردد، صنایعی که در زندگی های گذشته بسیار کاربرد داشته و برای نیازهای زندگی از همان وسیله های تولیدی استفاده می کنند اما رفته رفته با ماشینی شدن زندگی ها، تولید صنایع دستی کاهش یافت و برخی از این صنایع دستی منسوخ شده و به فراموشی سپرده شدند.

,

تنوع صنایع دستی در استان لرستان بسیار زیاد است که بخش عمده ای از صنایع دستی تولید شده بومی بوده و قدمتی به بلندای تاریخ دارند، شاهکارهای هنرمندان این دیار را می توان در رشته هایی از جمله گلیم بافی، جاجیم بافی، مسگری، قلم زنی، ورشوسازی، گره چینی، قالی بافی و چندین رشته دیگر مشاهده کرد.

,

امروزه بسیاری از صنایع دستی تولید شده، زینت بخش منازل هستند و به عنوان یادگارهایی از هنر گذشتگان نگهداری می شوند، آثاری زیبا که هر یک گنجینه هایی از زیبایی را به دنبال دارند.

,

طی سال های گذشته به دلیل اینکه برخی از لوازم تولید شده کاربرد زیادی ندارند، گرد فراموشی و غفلت بر آنها نشسته است و  چند قدم تا فراموشی آنها باقی نمانده اما این هنرها، نماد تمدن و فرهنگ یک قوم و مردم سرزمین است که می تواند به نسلی های بعدی هم منتقل شود.

,

,

, ,

۷ هزار صنعتگر صنایع دستی در لرستان

, ۷ هزار صنعتگر صنایع دستی در لرستان, ۷ هزار صنعتگر صنایع دستی در لرستان,

عباس حمزه‌ای معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهارداشت: طی ۱۲ سال گذشته در استان لرستان تعداد هفت هزار صنعتگر در سامانه صدور مجوزهای صنایع دستی ثبت نام کرده‌اند که با توجه به زمان مراجعه برای صدور و تمدید مجوز تعداد دو هزار نفر فعال، دو هزار نفر نیمه فعال و مابقی غیر فعال هستند به طوری که اگر بیش از چهار سال از عدم تمدید آنها در سامانه گذشته باشد غیر فعال و اگر دو سال گذشته باشد نیمه فعال شناخته می شوند.

,

وی افزود: هم اکنون حدود ۹۰رشته صنایع‌دستی در استان فعال است که از این تعداد ۵۰ رشته بومی استان بوده و مابقی غیر بومی است. اغلب رشته‌های فعال صنایع ‌دستی استان را دست‌بافته‌های عشایری مانند جاجیم و گلیم تشکیل می‌دهند که از نظر هنری بسیار زیبا و منحصر به فرد هستند.

,

حمزه‌ای گفت: برخی از رشته های صنایع‌دستی کشور و از جمله لرستان به دلایلی مثل عدم کارآیی در زندگی امروزی، مدرنیته و … در مسیر فراموشی قرار دارند که برای جلوگیری از منسوخ شدن آنها اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

,

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان با اشاره به احیای برخی از رشته های صنایع‌دستی، تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف و برنامه های این اداره کل، احیای هنرهای بومی رو به فراموشی استان است، با توجه به قدمت و اهمیت اینگونه هنرها در استان و در کشور احیاء آنها در اولویت کاری قرار دارد.

,

وی بیان کرد: یکی از مهمترین هنرهای استان لرستان، هنر گره چینی چوب است که هنری اصیل و فاخر است که در این استان در معرض فراموشی قرارداشت که با انجام اقدامات به موقع در حال حاضر این هنر در استان احیاء و تعداد حاضر ۱۴ استاد گره چین در این هنر مشغول به فعالیت هستند.

,

,

, ,

احیای هنرهای دستی بومی در لرستان

, احیای هنرهای دستی بومی در لرستان, احیای هنرهای دستی بومی در لرستان,

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان خاطرنشان کرد: همچنین احیای هنر حَرَمی بافی از دیگر اقداماتی است که در حال انجام است و در این راستا خانه نساجی سنتی در بروجرد در حال راه اندازی است.

,

وی عنوان کرد: هنرهایی مثل قالی، پارچه‌های دستبافت و قلمکار بروجرد که قدمت آنها در این استان به صده‌های قبل بازمی‌گردد تا دوره قاجار از این استان به دیگر کشورها از جمله روسیه صادر می‌ شده است.

,

حمزه‌ای افزود: از دیگر هنرهایی که در حال احیا بوده، مسگری است که کلاس های آموزشی برای ارائه این هنر در حال برگزاری است و خوشبختانه استقبال جوانان از هنرهای دستی بسیار زیاد است و به دلیل استقبال فراوان برگزاری کلاس‌های آموزشی در دیگر رشته‌های هنری مانند گلیم بافی، ماشته بافی، زره بافی، قلم زنی و ورشوسازی و سوزن دوزی و… در استان در انجام است.

,

وی با اشاره به بازارچه صنایع‌دستی اظهارداشت: در خرم آباد بازاچه صنایع‌دستی دائم وجود دارد ولی در بروجرد و دیگر شهرهای استان برخی از بازاچه ها به صورت غیر دائم برگزار می‌شود و لازم است در راستای فروش محصولات صنایع دستی بازاریابی توسط متخصصین صورت گیرد چرا که کار اصلی هنرمند تولید هنر و صنایع‌دستی است و نمی تواند وقت خود را برای بازاریابی اختصاص دهد از همین رو فروش و صادرات صنایع دستی می تواند فرصتی برای سرمایه گذاران و افراد متخصص در حوزه بازاریابی و فروش باشد.

,

,

, ,

۲۷ میلیارد تسهیلات پرداخت شد

, ۲۷ میلیارد تسهیلات پرداخت شد, ۲۷ میلیارد تسهیلات پرداخت شد,

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان به صادرات صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: پیگیری هایی برای ایجاد زیرساخت های لازم در بحث صادرات صنایع‌دستی انجام شده که برای این مهم بسته بندی و برندسازی در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم با این اقدامات بتوانیم زمینه صادرات را فراهم نماییم.

,

حمزه‌ای از پرداخت تسهیلات صنایع‌دستی خبر داد و افزود: عمده تسهیلات در این حوزه مربوط به تسهیلات مشاغل خانگی است ولی در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷ میلیارد تومان تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸  قانون بودجه سال  ۱۴۰۰ در اختیار هنرمندان این بخش قرار داده شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه