اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

انار در صدر بی‌ رقیب‌ ترین میوه‌ها/ خواص انار برای سلامتی بدن انسان

انار در صدر بی‌ رقیب‌ ترین میوه‌ها/ خواص انار برای سلامتی بدن انسان
انار یکی از سالم‌ ترین میوه‌های فصل پاییز است که مزایای زیادی برای سلامتی بدن انسان دارد و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار سلامت شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ انار یکی از میوه‌های مورد اشاره شده در قرآن است که در صدر بی‌ رقیب‌ ترین میوه‌ها قرار دارد. این میوه از نظر علم از سالم‌ ترین و بهترین ‌میوه‌های روی زمین است که هزاران سال است از آن به عنوان دارو استفاده می‌شود و گذشتگان ما آن را میوه‌ باروری و برکت می‌دانستند.

,

خواص انار

انار یکی از سالم‌ ترین میوه‌های فصل پاییز است که مزایای زیادی برای سلامتی بدن انسان دارد و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش دهد که در زیر به ان پرداخته شده است:

خواص انار برای کمک به هضم غذا

,

مصرف انار در رژیم غذایی روزانه می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای تامین فیبر مورد نیاز روزانه‌ی بدن باشد. یک انار کامل حاوی ۴۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن و مقدار توصیه شده‌ی مصرف این ماده است که می‌تواند به بهبود هضم غذا نیز کمک زیادی بکند.

خواص انار در کاهش ریسک آلزایمر

پلی فنول خاصی در انار وجود دارد که punicalagin نام دارد. متخصصان بر این باورند که این ترکیب منبع اصلی خاصیت ضد التهابی انار است. مطالعه انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است موش‌هایی که با انار تغذیه کرده‌اند سطح پایینی از پلاک‌های آمیلوئید را تجربه می‌کنند. پلاک آمیلوئید نوعی پلاک است که بین سلول‌های عصبی مغز تجمع می‌یابد و مشخصه اصلی آلزایمر است. استفاده از انار باعث بهبود عملکرد این افراد برای فعالیت‌های ذهنی خاص می‌شود.

 خواص انار برای سلامت قلب

آب انار به حفظ سلامت قلب از طریق الاستیسیته شریانی و کاهش التهاب رگ کمک می کند. همچنین بیماری را کاهش می دهد. این عصاره به کاهش خطر انسداد شریانی، کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب کمک می کند.

,

خواص انار برای سلامتی استخوان‌ها

,

با توجه به اینکه ترکیبات گیاهی انار دارای خواص ضدالتهابی است می‌تواند برای درمان آرتریت مفید باشد.جالب است که مطالعات آزمایشگاهی عصاره‌ی انار می‌تواند بر آنزیم‌های آسیب‌رسان به مفاصل مبتلا به آرتریت تاثیر گذاشته و آنها را مسدود کند.

خواص انار برای سرماخوردگی

خوردن انار پخته، علاوه بر درمان سینه درد باعث رفع گلو درد و تب در بدن می‌شود. از آنجایی که انار سرشار از انواع ویتامین هاست در درمان سرماخوردگی نیز بسیار موثر است.

خواص انار برای کاهش استرس

انار علاوه بر کاهش استرس اکسیداتیو داخلی بدن، بر کاهش استرس روانی در زندگی شخصی و کاری نیز موثر است. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف روزانه‌ی آب انار می‌تواند باعث کاهش هورمون استرس در شرایط استرس‌زا می‌شود.

خواص انار برای باروری

 میوه‌ی انار در بهبود زندگی جنسی زوجین نیز تاثیر می‌گذارد. این میوه سطح تستوسترون، هورمون جنسی را در مردان و زنان افزایش می‌دهد و باعث افزایش جریان خون در دستگاه تناسلی می‌شود.

خواص انار در بارداری

یکی از این میوه‌های مفید در دوران بارداری انار است که ویتامین K، کلسیم، فولات، آهن، پروتئین و فیبر مورد نیاز بدن زنان باردار را تامین می‌کند. انار بعلاوه منبعی خوب از انرژی است و محتوای آهن آن نیز مانع از کم‌خونی می‌شود. ویتامین K موجود در این میوه نیز برای سلامت استخوان‌های خانم باردار و جنین آنها مفید است. طبق تحقیقات انجام شده، نوشیدن آب انار تازه می‌تواند به کاهش خطر آسیب به جفت کمک کند.

 خواص انار برای لاغری

 انار می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند چرا که حاوی فیبر بالا است و مصرف آن باعث ایجاد حس سیری در افراد می‌شود. به این ترتیب مصرف انار باعث می‌شود فرد غذای کمتری بخورد و می‌تواند به مرور زمان کاهش وزن داشته باشد. وقتی از میوه‌ای مانند انار به عنوان آبنبات یا شیرینی استفاده شود می‌تواند برای کاهش وزن بسیار مفید باشد.

خواص انار برای کنترل سرطان سینه

یکی از متداول ترین سرطان‌ ها در بین بانوان عزیز، متاسفانه سرطان سینه می باشد. تحقیقات آزمایشگاهی گسترده‌ای در مورد خواص انار بر این سرطان انجام‌شده است. نتایج حاصله گویای تأثیر این میوه بهشتی بر کنترل و حتی کاهش حجم سلول‌های سرطانی است. این آزمایش‌ها تاکنون در سطح آزمایشگاهی باقی‌ مانده و هنوز وارد فاز انسانی نشده است، اما نتایج امیدوارکننده‌ای خاصیت انار بر این سرطان گزارش می‌شود.

خواص انار برای بیماران دیابتی

انار برای بیماران دیابتی مفید است، زیرا مملو از آنتی اکسیدان بوده و این آنتی اکسیدان ها با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و بیماری های مزمن مانند دیابت، مبارزه می کنند. آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی پونیکالاجین موجود در انار دارای خواص بسیار زیادی برای کاهش التهاب هستند و علائم رنج آور قند خون بالا مانند درد و خستگی عضلات را کاهش می دهند.

خواص انار بر کنترل فشارخون

 از دیگر خواص انار می‌توان به تأثیر آن بر کنترل فشارخون به دلیل وجود مقادیر بالای پتاسیم در آن اشاره کرد. علاوه‌ برآن این ماده مفید خوراکی جریان خود در قلب را بهبود می‌بخشد و مصرف آن سلامت عروق خونی را در پی خواهد داشت.

خواص انار بر رشد مو

انار حاوی ویتامین‌های B6 و B12 است. این ویتامین‌ها نقش مؤثری در داشتن موهایی سالم و زیبا دارند. علاوه‌برآن ازآنجایی‌که انار محافظ پوست سر شما نیز هست می‌ تواند به داشتن موهایی مقاوم و زیبا کمک کند.

خواص انار برای پوست

انار نه تنها ۳۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C را تامین می‌کند بلکه شامل آنتی‌اکسیدان‌های دیگری مانند آنتوسیانین‌ها، اسید الاژیک و تانن نیز هست. همه‌ی این آنتی‌اکسیدان‌ها، مسدودکننده‌ی آسیب رادیکال‌های آزاد هستند که عاملی مهم در پیری پوست است.

انار به محافظت از اپیدرم (لایه‌ی بیرونی پوست) کمک می‌کند و به بازسازی سلول‌های پوست در اپیدرم و درم (لایه‌ی داخلی)، افزایش گردش خون و بهبود پوست، کمک به ترمیم بافت‌ها و ترمیم زخم نیز کمک می‌کند.

خواص انار برای کودکان

انار یک میوه‌ی کاملا مناسب برای کودکان است. دانه‌های انار سرشار از فیبر، ویتامین B، C و K، روی (زینک) و بیش از ۱۵۰ نوع آنتی‌اکسیدان مختلف است که می‌تواند برای رشد کودکان بسیار مفید باشد. آب انار طبیعی گزینه‌ی خوبی برای کودکان است اما بهتر است از دادن نوشیدنی‌های شیرین شده با قند مصنوعی به کودکان خودداری کنید. آب انار حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است که بدن ما آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند تا سلامت چشم‌ها، سیستم ایمنی و سلامت پوست را بهبود بخشد. با این حال آب انار دیگر اثرات مفید فیبر و سایر ترکیبات گیاهی را به همراه ندارد.

خواص آب انار برای جوش صورت

خوردن روزانه یک لیوان آب انار باعث پاکسازی خون و کبد می‌شودکه این به نوبه خود باعث دفع سموم از بدن و رفع جوش و آکنه در صورت می‌شود.

,

عوارض جانبی خوردن انار و خطرات احتمالی آن برای سلامتی

انار و آب انار به طور کلی بسیار سالم و بی‌خطر است اما با این حال، این احتمال وجود دارد که برخی از افراد هنگام خوردن آن واکنش آلرژیک نشان دهند. از جمله علائم آلرژیک به انار و فرآورده‌های آن می‌تواند خارش چشم و یا مشکل در تنفس باشد.

آب انار نیز ممکن است با برخی داروها، از جمله رقیق‌کننده‌ی خون و داروهای درمان کلسترول بالا و فشار خون، تداخل منفی داشته باشد. به همین خاطر لازم است پیش از مصرف انار و هر گونه از فرآورده‌های آن شاید بهتر باشد با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:

خواص پرتغال و تاثیر آن بر سلامتی بدن/ از تقویت سیستم ایمنی بدن تا درمان سرطان

خواص لیمو شیرین برای سلامتی و بهبود بیماری ها/ چه افرادی نباید لیمو شیرین بخورند؟

خواص به برای سلامتی/ خوردن به بصورت خام مضر است

خواص لبو در درمان بیماری ها و عملکرد استقامتی بدن

ازگیل و خواص دارویی فوق العاده آن برای درمان بیماری ها

دمنوش های مناسب فصل زمستان برای جلوگیری از بیماری ها

خواص کامکوات و تاثیرات شگفت انگیز آن بر روی سلامت بدن

خبرنگار : محمودرضا زارع گذرحاجی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه