اخبار داغ

گفت‌وگوی تفصیلی به مناسبت روز حسابدار؛

حسابداری درس زندگی است/ هر سازمانی که به دنبال خودکنترلی است باید به دنبال حسابرسی باشد

حسابداری درس زندگی است/ هر سازمانی که به دنبال خودکنترلی است باید به دنبال حسابرسی باشد
آذر روز حسابدار است و به همین بهانه پای گفت‌وگوی یکی از حسابداران جوان اما با تجربه تبریز نشستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج: این روزها هر خانواده‌ای برای خودش حسابدار است و مجبور است با توجه به شرایط اقتصادی حتما حساب دو دو تا چهار تای خود را نگه دارد تا آخر ماه دچار مشکل نشود. اما حسابداری مانند آنچه که گفته شد یا آنچه که مشاوران تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان توصیه می‌کنند، کار آسانی نیست. به همین جهت و به مناسبت روز حسابدار پای صحبت‌های یک حسابدار جوان اما با تجربه نشستیم تا درباره این کار بیشتر بدانیم. مشروح این گفت‌وگو را در زیر بخوانید:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

آناج: لطفا به طور مختصر خودتان را معرفی کنید و چه شد که به این رشته علاقمند شدید؟

, لطفا, لطفا, به, به, طور, طور, مختصر, مختصر, خودتان, خودتان, را, را, معرفی, معرفی, کنید, کنید, و, و, چه, چه, شد, شد, که, که, به, به, این, این, رشته, رشته, علاقمند, علاقمند, شدید؟, شدید؟,

خانلاری: اول از همه من هم دوست دارم که روز حسابدار را به همه حسابداران عزیز تبریک بگویم. من مرتضی خانلاری متولد سال ۱۳۶۴ در تبریز هستم. لیسانس، فوق لیسانس و دکتری را در رشته حسابداری تحصیل کردم و ۱۳ سال است که در این حرفه مشغول به کار و تدریس در دانشگاه هستم.

,

دلیل علاقه من به رشته حسابداری این بود که اولا فکر می‌کردم اگر وارد این رشته شوم توانایی این را دارم که تا مقاطع بالاتر حسابداری را ادامه دهم و در نهایت بعد از اینکه تحصیل را تمام کردم در این حرفه انسان سودمندی باشم.

,

به عنوان دومین دلیل به نظر من هر انسانی لازم است که از رشته حسابداری سر در بیاورد، امروزه انسان‌ها باید حساب و کتاب رفتارها، برخوردها و شرایط مادی و معنوی را داشته باشند. ما در حسابداری عنوانی داریم به اسم تراز یعنی اینکه بایستی همیشه رفتارهای ما چه در حوزه‌های مادی و معنوی، چه اجتماعی و فرهنگی باید حساب شده و تراز شده باشد، به همین خاطر فکر می‌کنم حسابداری درس زندگی است و همه انسان‌ها ذاتا شمه حسابداری را باید داشته باشند. همانطور که احتمال دارد ما در مراحلی از زندگی مجبور باشیم شرایط مالی را به گونه‌ای تنظیم کنیم که مجبور به یک تصمیم سرمایه گذاری باشیم و در آن مراحل ما به عنوان حسابدار شخصی خودمان رفتار می‌کنیم به همین خاطر همه ما در زندگی تجربیاتی داریم که در آن نقش حسابدار را بازی می‌کنیم تا تصمیمات مالی و غیرمالی را بگیریم.

,

آناج، از سختی‌های این کار بفرمایید

, از, از, سختی‌های, سختی‌های, این, این, کار, کار, بفرمایید, بفرمایید,

خانلاری: علاوه بر ذهنی بودن رشته حساب و حسابداری، چالش دیگری که در این رشته هست فشار کاری است. حسابداران و حسابرسان همیشه دغدغه ذهنی دارند، شمار فرض کنید که یک کار دستی را انجام می‌دهید این کار باعث می‌شود جسمتان خسته شود اما کار مالی و محاسباتی باعث می‌شود شما علاوه بر جسمتان، خستگی ذهنی دارید و همیشه مسائل مالی را تا زمانی که به پایان برسد در ذهن دارید. به همین خاطر حرفه حسابداری نیازمند هوش و ذهن بالاست و باید آمادگی ذهنی بالایی داشته باشید تا مطالب را ذهنتان طبقه بندی و لحاظ کنید.

,

حسابداران و حسابرسان ملزم هستند که در مهلت‌های مشخص امور خاص را انجام دهند به طور مثال حسابداران موظف هستند در تاریخ‌های مشخص شده در قانون اظهارنامه مالیات بر عملکرد سالیانه، اظهار نامه مالیات بر ارزش افزده و صورت مالی و لیست بیمه را تهیه و به مراجع مربوط ارئه کنند. از طرف دیگر حسابرسان هم باید مهلت زمانی را رعایت کنند که این امر باعث می‌شود حسابداران و حسابرسان تحت فشار قرار بگیرند و در زمان‌های مشخصی پیک کاری آنها بالا برود.

,

خانلاری: نتیجه کار حسابداران و حسابرسان در شرایط مالی و اجتماعی افراد تاثیر دارد. به این مفهوم که اکثر افراد در شرکت‌ها، بانک‌ها و جاهای مختلف سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دادند، نتیجه کار حسابداران که تجلی آن تهیه صورت‌های مالی و در قالب گزارش‌ها است در تصمیم گیری این افراد در خصوص تداوم، قطع، تقویت و کاهش سرمایه گذاری تاثیرگذار است. به همین دلیل کوچکترین اشتباه می‌تواند تصمیمات افراد را دچار اشتباه کند، به همین دلیل حسابداران و حسابرسان بایستی نهایت دقت و تلاش را در امور خودشان داشته باشند.

,

آناج: توصیه به علاقمندان؟

, توصیه, توصیه, به, به, علاقمندان؟, علاقمندان؟,

خانلاری: برای ورود به هر رشته‌ای اولین عامل علاقمندی است، اگر شما یک کار ساده را با عشق و علاقه انجام بدهید نتیجه خوبی خواهد داشت اما اگر مهمترین کارها را بدون علاقه انجام دهید، نتیجه خوبی نخواهد داشت. کسانیکه می‌خواهند وارد این رشته شوند با علاقه به آن ورود پیدا کنند و دوم اینکه در کنار این رشته مهارت‌های مورد نیاز این رشته را یاد بگیرند. شما برای اینکه یک حسابدار خوب باشید باید بتوانید با نرم افزارهای حسابداری آشنا باشید، بتوانید مهارت کار با کامپیوتر از جمله برنامه‌های آفیس و اکسل را بلد باشید.

,

اگر علاقمند به تحصیل در مقاطع بالاتر هستند نرم افزارهای آماری مرتبط را یاد بگیرند. از طرف دیگر امروزه یادگیری زبان‌های بین المللی برای یادگیری مطالب به روز هر حرفه نیاز هست، همچنین حرفه حسابداری با سایر رشته‌ها مرتبوط است و یک حسابدار باید قوانین را بدانند و با مدیریت و کامپیوتر آشنا باشد تا در نهایت یک حسابدار خوب باشد.

,

آناج: اشتباه داشته‌اید؟

, اشتباه د, اشتباه د, اشته‌اید؟, اشته‌اید؟,

خانلاری: همه کارهایی که از طریق عامل انسانی انجام می‌شود امکان خطا و اشتباه دارد به همین خاطر اشتباه و خطا در رشته حسابداری هم هست چون زمانیکه کار توسط یک عامل انسانی انجام می‌شود احتمال اشتباه هست و از طرف دیگر هم این یک کار قضاوتی است و آنچه از نظر من حسابرس درست است از نظر حسابرس دیگر درست نباشد به همین خار این موارد قضاوتی وجود دارد اما آنچه مهم است ما تا جایی که می‌توانیم کارها را سیستمی انجام دهیم. هرچقدر که ما بتوانیم تاثیر عامل انسانی را در محاسبات کم کنیم احتمال اشتباه کمتر خواهد بود.

,

آناج: نکته پایانی

, نکته, نکته, پایانی, پایانی,

خانلاری: حسابداران به عنوان دفترداران سازمان‌ها و شرکت‌ها نباید تلقی شوند بلکه حسابداران به عنوان مشاوران مالی سطوح بالا هستند به این مفهوم که مدیران سازمان‌ها درگیر سایر امور هستند و اشخاصی که می‌توانند به مدیران در خصوص موارد مالی مشاوره خوبی بدهند، حسابداران هستند. از طرف دیگر حسابرسان هم به عنوان افراد مچگیر نباید تلقی شوند بلکه اینها افرادی هستند که خطاهای رخ داده را به مدیران بالا ارائه می‌دهند و در واقع مشاوره می‌دهند تا آن خطا رفع شود و به نوعی آن شرکت و سازمان را در مقابل سایر ادعاها بیمه می‌کنند.

,

این نشان می‌دهد حسابرسی برای هر سازمانی که در آن اصلاح و خودکنترلی در اولویت باشد می‌تواند به عنوان یک مکانزیم مشاوره رفتار کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه