معرفی نخبگان فریدنی؛
آیت الله حسن معلمی یکی از چهره های شاخص فریدن

آیت الله حسن معلمی در سال ۱۳۳۸ در روستاى دامنه از توابع فریدن اصفهان که هم اکنون یکی از دو شهر مهم شهرستان فریدن می باشد، متولد شد.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فریدن نیوز، آیت الله حسن معلمی در سال ۱۳۳۸ در روستاى دامنه از توابع فریدن اصفهان که هم اکنون یکی از دو شهر مهم شهرستان فریدن می باشد، متولد شد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فریدن نیوز,دوره دبستان را در همان روستا و دوره راهنمایى را در داران و سه سال هنرستان رشته برق را در تهران سپرى کرد.
,در سال سوم هنرستان به دلیل مسافرتى که به قم داشت به حوزه علمیه و طلبگى علاقه مند می شود و تابستان همان سال (۱۳۵۶) وارد حوزه علمیه قم می گردد و تحصیل رسمى طلبگى را از مهرماه سال ۱۳۵۶ در مدرسه رضویه شروع می کند.
,ایشان علاوه بر تحصیلات حوزوی (خارج فقه و اصول) به تحصیل در دانشگاه هم پرداخته است و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته معارف از دانشگاه تربیت مدرس و فلسفه از مؤسسه امام خمینی (ره) است.
,حجت الاسلام معلمی سفر علمی به عربستان سعودی، سوریه، عراق، بلاروس و روسیه داشته است.
,
مجموع فعالیت هاى وی را می توان در چهار عنوان گنجاند:
• تحصیل
• تدریس
• تألیف
• فعالیت فرهنگى و مدیریتى،
الف .تحصیل
• سطح حوزه را از سال ۵۶ تا ۶۲ به پایان می رساند.
• درس خارج به مدت ۱۰ سال در خدمت استاد وحید خراسانى ، استاد فاضل لنکرانى ،استاد سبحانى، استاد نورى همدانى و استاد نجفى مرعشى فیض می برد.
• مباحثه اجتهادى گروهى در فقه و رجال و تفسیر به مدت ۵ سال
• درس بدایه و نهایه و منظومه و فلسفتنا از محضر اساتید بزرگوارى همچون استاد مصباح، فیاضى، و گرامى فیض می برد
• درس اشارات ج ۱ و ۳ از محضر استاد فیاضى و استاد بهشتى فیض می برد
درس الهیات شفاء و برهان شفا از محضر استاد مصباح و درس اسفار ج ۱ و ۲ و ۶ و ۷ و ۸ و ۹، درس تمهید القواعد – فصوص الحکم و درس تفسیر قرآن مجید به مدت ۲ سال در محضر استاد جوادى سپری می کند.
• درس هیئت به مدت ۳ سال از محضر استاد حسن زاده بهره می جوید.
• تاریخ فلسفه غرب با کتب یوسف کرم – کاپیستون از اساتید مربوط فیض بردم.
• رجال در محضر استاد سبحانى
• معرفت شناسى ، علم و دین، ایان بار بور، تاریخ جهان، تاریخ اسلام، تاریخ صد ساله ایران را از اساتید مربوطه فیض بهره می جوید.
ب .تدریس
آیت الله معلمی سال ۵۸ تدریس و به تربیت طلاب مشغول می گردد
• ادبیات عرب: (عوامل فى النحو – صمدیه/ شرح ابن عقیل – صرف ساده)
• منطق: (آموزش منطق – الکبرى در منطق – حاشیه – منطق نوین – المنطق – منطق ریاضى)
• فقه: (بخش هایى از لمعه – مکاسب محرمه دو دوره – بیع مکاسب دو دوره بخش هایى از آن – فقه استدلالى جلد۱ )
• اصول: (معالم – اصول فقه – حلقات شهید صدر – پنج دوره کفایه (مدرسه آیه الله گلپایگانى) و ادامه آن – تدریس درس خارج اصول به شیوه تحقیق و کنفرانس و ضبط و تألیف متن آن و تکثیر از ثمرات چشمگیرى برخوردار بوده.
• فلسفه و علوم همگن: (فلسفتنا – آموزش فلسفه( هفت دوره) – بدایه – نهایه الحکمه (هفت دوره) – اشارات نمط (۴ دو ره) – حکمه الاشراق( یک دوره متن و دو دوره دروس حکمت اشراق که تألیف وی مى باشد)
اسفار ج ۱ و ۲ (دو دوره) و شروع جلد ۳ از اول مهر سال ۸۳ – علم النفس فلسفى( ۳ دوره) و ادامه دوره چهارم فلسفه مشاء به صورت کتاب درسى که تألیف وی بوده ( یک دوره) – مبانى حکمت متعالیه نوشته آیت الله معلمی ( دو دوره)/ معرفت شناسى( هفت دوره) – فلسفه دین( دو دوره) – کلام جدید( سه دوره) – عرفان نظرى( چهار دوره) – تاریخ فلسفه اسلامى( دو دوره) – فلسفه تطبیقى (سه دوره) – فلسفه اخلاق( پنج دوره )– معارف اسلامى دانشگاه( دو ترم) – ۹ دوره طرح ولایت و تدریس فلسفه، فلسفه اخلاق – معرفت شناسى – مبانى معرفت دینى – غرب شناسى – منطق( هفت دوره)
,
,
,
,
,
, الف .تحصیل,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ب .تدریس,
,
,
,
,
,
,
,
ج .تألیفات
, ج .تألیفات,کتب:
,
فلسفه:
۱٫ دروس فلسفه مشاء ۲۵۰ صفحه/ حوزه علمیه خواهران
۲٫ دروس فلسفه اشراق ۲۵۰ صفحه / حوزه علمیه خواهران
۳٫ دروس حکمت متعالیه دو جلد /۵۰۰ صفحه/حوزه علمیه خواهران
۱٫ ۴٫حکمت خالده (معنا- ضرورت -کارایى) ۱۲۰ صفحه/ پژوهشگاه واندیشه
۴٫ درآمدى بر فلسفه اسلامى مقدمه اى بر فلسفه اسلامى- درس بدایه الحکمه)۵۰ صفحه / حوزه علمیه خواهران
۵٫ تاریخ فلسفه اسلامى با جمعى از نویسندگان/۴۰۰ صفحه/ مرکز جهانى
,
,
,
,
,
,
,
معرفت شناسى:
۶٫ نگاهى به معرفت شناسى در فلسفه اسلامى/پژوهشگاه واندیشه/۳۰۰ صفحه
۷٫ نگاهى به معرفت شناسى در فلسفه غرب/پژوهشگاه واندیشه /۲۱۴ صفحه
۸٫ معرفت شناسى/کانون اندیشه جوان/۶۰ صفحه
,
,
,
,
فلسفه اخلاقى :
۹٫ مبانى اخلاق/پژوهشگاه واندیشه / ۲۸۶ صفحه
۱۰٫ رابطه باید و هست از نظر امام على علیه السلام/کانون/۷۰ صفحه
۱۱٫ درسنامه فلسفه اخلاق/حوزه علمیه خواهران/۱۷۰ صفحه
۱۲٫ دروس فلسفه اخلاق/ مرکز جهانى/۱۷۰ صفحه
,
,
,
,
منطق
۱۳٫ منطق و تفکر انتقادى (۱) موسسه امام خمینى قدس سره / طرح ولایت / ۲۰۰ صفحه
۱۴٫ منطق و تفکر انتقادى (۲) موسسه امام خمینى قدس سره / طرح ولایت/ ۲۰۰ صفحه
,
,
,
عرفان:
۱۵٫ عرفان نظرى در حد ۲ واحد/ در حال نگارش و ضبط/ حدود ۲۵۰ صفحه
۱۶٫ جزوه عرفان نظری / حدود ۲۰۰ صفحه
,
,
,
۱۷٫ فلسفه دین و کلام جدید / موسسه در راه حق / حدود ۳۰۰ صفحه
,,
مقالات:
, مقالات: ,
۱٫ رابطه باید و هست از منظر حضرت على علیه السلام / معرفت ۳۹
۲٫ کثرت گرائى دینى/ رواق اندیشه ۵
۳٫ نگاهى به معرفت شناسى در فلسفه اسلامى / ذهن۱
۴٫ پلورالیسم دینى در بوته نقد / معرفت ۳۱
,
,
,
۵٫ معرفت شناسى از دیدگاه حکمت متعالیه / قبسات ۱۰ و ۱۱
,۶٫ مقاله پلورالیسم در قرآن مجید/ رواق اندیشه یا مصباح
,۷٫ معرفت شناسى از دیدگاه شهید مطهرى/ معرفت
,۸٫ اعتباریت ماهیت از عرش عینیت با وجود تا فرش سرابیت / معرفت
,۹٫ مبانى اخلاق از دیدگاه شهید مطهرى / حکمت مطهر
,۱۰٫ فلسفه تاریخ و آینده نگرى / موسسه انتظار نور
,۱۱٫ وجود ماهیت از دیدگاه امام خمینى (قدس سره)/ دانشنامه امام خمینى
,
د. فعالیت هاى فرهنگى :
مدت ۷ سال دبیر گروه فلسفه موسسه امام خمینى قدس سره و همکارى با استاد فیاضى
مدت ۲ سال مدیر گروه فلسفه و کلام مدرسه امام خمینى قدس سره از مرکز جهانى
مدیر گروه فلسفه و کلام سازمان مدارس .
مدیر گروه فلسفه و کلام حوزه علمیه خواهران.
عضو هیئت علمى موسسه امام خمینى قدس سره (فلسفه)
عضو هیئت علمى مدرسه امام خمینى قدس سره(فلسفه کلام)
عضو هیئت علمى پژوهشگاه (فلسفه و کلام)
عضو هیئت علمى موسسه در راه حق.
عضو انجمن حکمت و فلسفه – عضو هیئت موسس انجمن – حوزه علمیه قم و عضو هیئت موسس آن.
رئیس هیئت مدیره انجمن معرفت شناسى حوزه علمیه قم
استاد راهنماى بیش از ۴۰ رساله فوق لیسانس.
استاد مشاور بیش از ۴۰ رساله فوق لیسانس
عضو هیئت علمى گروه فلسفه دائره المعارف عقلى موسسه امام خمینى قدس سره
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
معرفی یکی از تالیفات آیت الله معلمی
, معرفی یکی از تالیفات آیت الله معلمی,لازم به ذکر است کتاب نفس و روح در فلسفه اسلامی و آیات و روایات به قلم «حسن معلمی» را انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و روانه بازار نشر کرده است.
,بررسی نفس و روح در فلسفه و آیات و روایات کاری است که به صورت یکجا و منسجم صورت نگرفته است در صورتی که لازم و ضروری است؛ زیرا در پرتو آیات و روایات نقاط قوت و ضعف کار فلسفی در باب نفس روشن و تکمیل میگردد و با استفاده از نگاه عقلی به نفس و روح، تفسیر آیات و روایات دقیقتر و عمیقتر صورت میگیرد. در این کتاب روش بحث ترکیبی است از روش نقلی در باب روایات و عقلی در باب مطالب فلسفی و از تحلیلی عقلی در جمعبندی مطالب استفاده شده و روش جمعآوری اطلاعات نیز کتابخانهای است.
,این کتاب دارای چهار فصل با عناوین«حقیقت نفس در فلسفه اسلامی و آیات و روایات»،«تجرد، حرکت و تکامل و اقسام و قوا و درجات نفس در فلسفه و آیات و روایات»،«حدوث نفس در فلسفه و آیات و روایات»و«نفس و معاد در فلسفه و آیات و روایات».
,انتهای پیام/
,]
ارسال دیدگاه