اخبار داغ

در راستای تحقق شعار سال 96؛

بادام کوهی ارزش اقتصادی بالایی در صنایع دارویی دارد/نقش موثر آجیل نوروزی در اقتصاد رابر

بادام کوهی ارزش اقتصادی بالایی در صنایع دارویی دارد/نقش موثر آجیل نوروزی در اقتصاد رابر
بادام کوهی در بیشتر مناطق کوهستانی شهرستان رابر به وفور دیده می شودو دارای ارزش اقتصادی بالایی در صنایع دارویی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  "صبح رابر"؛ سرآغاز دهه ۹۰تاکنون مقام معظم رهبری تمرکز شعار سال  را بر مبنای اقتصادمقاومتی  قراردادند. اقتصاد مقاومتی که در سال های اخیر از سوی رهبر انقلاب مطرح شده و شعار سال ۹۶ با  عنوان اقتصادمقاومتی؛ تولید و اشتغال از سوی ایشان  نامگذاری شد. موضوعی که می توان به عنوان یک راه برای نجات از تورم، مشکلات بیکاری و اشتغال جوانان، گرانی و  هر قفل اقتصادی در کشور دانست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح رابر",

اقتصاد مقاومتی ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد و یکی از بعدهای آن در زمینه تولید محصولات داخلی و اشباع بازار از آن محصول بومی و جایگزینی به جای نمونه خارجی آن و در بعد وسیع‌تر صادرات آن محصول به دیگر کشورهاست.

,

در منطقه رابر با توجه به شرایط اقلیمی،‌ جغرافیایی‌، گردشگری، فرهنگی، ‌اقتصادی و… می‌تواند موضوعی خاص برای اقتصاد مقاومتی در زمینه تولید محصول بادام  باشد.

,

شهرستان رابر علاوه بر منبع غنی از گیاهان دارویی ومعطر ازجمله  زیره، قارچ، کنگر، آویشن، گل گاوزبان، بابونه، اسطوخودوس، خاکشیر، کرفس، اسفنج، ریواس، آلاله ،پودنه، درمنه، سمیسک، کلپوره، بومادرون، کاکویی یا همان کاکتی، اشترک، سریت کوهی دارای بادام کوهی است.

,

این شهرستان به دلیل داشتن آب‌وخاک حاصلخیر و شرایط آب و هوایی مناسب، به یکی از شهرستان‌های قطب تولید بادام  نیز به حساب می‌آید.

,

اما یکی از مشکلات مهم شهرستان رابر، نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات است که این مسأله موجب شده است ضایعات گردو یا بادام  و محصولات باغی در این منطقه افزایش یابد. قسمتی از میوه‌های تولیدی این شهرستان به‌ دلیل نبود صنایع تبدیلی به ضایعات بدل می‌شود که ضرورت دارد احداث واحدهای صنایع تبدیلی در این شهرستان مورد توجه قرار بگیرد.

,

« بادام کوهی » یا « دَک » با نام لاتین Amygdalus lycioides  یکی از گیاهان بسیار مقاوم مناطق شهرستان رابر است . گل های زیبا و صورتی و یا گلی روشن آن چون در اوایل بهار قبل از پیدایش برگ گیاه ظاهر می شود منظره بسیار قشنگی به درخت می دهد رنگ میوه بادام در حالت تازه سبز و پوشیده از کرک است ولی کم کم قسمت گوشت دار میوه خشک می شود به طوری که به صورت پوسته ضخیم و خشکی در اطراف درون بر در می آید  و در اواخر تابستان بهره برداری می شود.

,

این گیاه در بیشتر مناطق کوهستانی شهرستان رابر به وفور دیده می شود. دارای ارزش اقتصادی بالایی در صنایع دارویی است. در عین حال ارزش ۱۶۰ هزار تن تولید بادام ایران را نزدیک به یک میلیارد دلار تخمین زد.

,

یکی از نکات بسیار جالب در رویش این چنین گیاهانی ارتباط بسیار جالبی است که این گیاهان با محیط خود دارند . سطح برگ گیاه در فصل بهار که بادام کوهی به گل می رود بسیار زیادتر است ؛ اما وقتی که دانه و میوه تشکیل شوند برگ ها کم کم تحلیل می روند و غذاسازی گیاه بیشتر با ساقه های سبز رنگ گیاه انجام می شود . رنگ گیاه سبز تیره نیست و به این دلیل است که جذب نور در این گیاه کاهش پیدا بکند و گرمای درونی گیاه از بین نرود . یعنی گیاه تمام تلاش خود را روی این قضیه متمرکز می کند که آن مقدار اندک آبی که می تواند از شرایط سخت محیطی کسب کند به راحتی آن را از دست ندهد .

,

علاوه بر بادام کوهی، بادام درختی یکی از محصولات مهم باغی شهرستان رابر می باشند. فقدان صنایع تبدیلی برای محصولات باغی باعث کاهش درآمد اقتصادی آنها شده، به گونه‌ای که باغداران کمترین سود را از دسترنج تولید می‌برند که این امر در زمینه محصول بادام نیز اتفاق افتاده است. صادرات بادام خام و فله‌ای، ارزش افزوده بادام مرغوب ایرانی را کاهش داده است.

,

d-44

, d-44, d-44,

بادام در اقتصاد باغداران نقشی تعیین کننده دارد و به خصوص در سال‌هایی که شاهد سرمای دیررس بهاره نباشیم، محصول خوبی تولید خواهد شد.

,

با توجه به ارزش اقتصادی، غذایی، مصارف تازه‌خوری و آجیلی بادام و با توجه به تحمل این‌گونه باغی به شرایط سخت محیطی، توسعه باغات بادام در شرایط مناسب و با استفاده از ارقام اصلاح شده می‌تواند نقش سازنده‌ای را در اقتصاد کشور داشته باشد.

,

DSC06011

, DSC06011, DSC06011,

مردم این منطقه بیشتر از میوه این گیاه استفاده می کنند . بادام یکی از تنقلات محبوب است که در آجیل از آن استفاده می شود.این میوه درختی در دو نوع خشک و شیرین وجود دارد که هر کدام از درخت های مجزا به عمل می آیند و هر کدام فواید و خواص منحصر به خود را دارند. بادام شیرین بیشتر مصرف خوراکی دارد و بادام تلخ بیشتر مصرف درمانی به صورت روغن و استعمال خارجی دارد. البته مغز بادام کوهی، تلخ می باشد آن را شیرین می کنند و در آجیل های  عید نوروز  از آن استفاده می کنند.

,

photo_2017-03-29_12-44-32

, photo_2017-03-29_12-44-32, photo_2017-03-29_12-44-32,

مغز بادام کوهی یا به اصطلاح محلی رابریها "مغزو"می نامند که روش شیرین کردن آن اینگونه است بعداز شستن درآب می جوشانند و به مدت یک هفته در آب  سرد می خیسانند و هر دفعه هم آب آن را عوض می کنند مغز تلخ بادام  کوهی تبدیل به مغز شیرین می شود که از آجیل های عید نوروز رابریها محسوب می شود .

,

۲۶۴۲۲۷_eO3ZlxrP

, ۲۶۴۲۲۷_eO3ZlxrP, ۲۶۴۲۲۷_eO3ZlxrP,

رویش این گیاه در شهرستان رابر به صورت خودرو بوده  میوه این گیاه هر سال مورد بهره برداری قرار می گیرد امسال که  سال پرباران و برکت تولید میوه در بادام کوهی افزایش می یابد و پس از رسیدن میوه پوسته آن با یک شکاف باز می شود و هسته آن در سایه سار درخت می ریزد . وقتی که دانه در سرمای مناسب و رطوبت مناسبی قرار بگیرد سبز می شود و تکثیر این گیاه به وسیله دانه انجام می گیرد . البته در سال هایی که خشکسالی بود تعدادی از شاخه های درخت خشک شودند ولی دوباره از ریشه همان درخت ساقه های جوان رشد می کنند و به حفظ این گیاه در منطقه کمک می کند .

,

بادام کوهی یا دک همراه با نشاسته و نعناع برای سرفه و تنگی نفس بسیار نافع است . ضماد مغز هسته بادام کوهی با مخلوط سرکه برای تسکین سردرد و تقویت بینایی بسیار مفید است . مصرف بادام کوهی با عسل برای سلامت کبد و طحال مفید است . استفاده هایی که در این منطقه از بادام کوهی می کنند بیشتر برای فروش است .

,

این گیاه برای سوختگی پوست در اثر گرما ، ‌آفتاب یا ترک خوردن پوست ، جلوگیری از پیری زودرس پوست می توان از ضماد روغن و یا از ماسک میوه بادام کوهی بسیار مؤثراست . استفاده از کوبیده مغز هسته بادام کوهی همراه با شیر برای رفع لکه های پوستی و جلوگیری از پدیده پیری پوست بسیار اثر بخش است .

,

روغن بادام کوهی به علت وجود ویتامین های متفاوت که در آن وجود دارد از قبیل ویتامین E و A  می تواند در حفظ سلامت پوست و برطرف کردن عوارض پوستی بسیار موثر و ارزشمند باشد . روغن بادام کوهی یا دک در صنایع آرایشی و بهداشتی از جمله ساخت شامپو و صابون کاربرد بسیار دارد .

,

با فرا رسیدن فصل بهار گیاهان دارویی مثل بادام کوهی در این مناطق خود نمایی می کند با توجه به پتانسیل مناسب این منطقه، آشنایی کشاورزان،کارشناسان ومردم این خطه با گیاهان دارویی،استفاده وبرداشت مناسب وبه جا از این محصولات می تواند موجب افزایش درامد کشاورزان گسترش صنایع جنبی آن شود .
گیاهان محلی علاوه بر طعم دل‌پذیر، دارای خواصی هستند که برخی از این گیاهان به‌صورت خام و برخی با شیوه‌های خاص پخته وو مصرف می‌شوند.

,
,

عده‌ای از مردم از طریق جمع‌آوری این گیاهان برای مصرف خود و فروش آن به کسب درآمد می‌پردازند و بازار فروش این محصولات پررونق است.

,

Z1422262960

, Z1422262960, Z1422262960,

به گفته پژوهشگر گیاهان دارویی روغن بادام تلخ برای رفع ترک پوست و شقاق حاصل از سرما در پوست و رفع لکه‌های به جا مانده از جوش اثرات مفیدی دارد. از بین بردن لکه‌های صورت، بادام تلخ را پودر کنید و با سرکه مخلوط کرده و ضمادی از آن درست کنید و روی پوست بمالید.

,

مغز بادام تلخ ازنظر طب قدیم ایران خیلی گرم و خشک است. بادام تلخ دارای اسید سیانیدریک است در مصرف آن باید نهایت دقت را کرد. بادام تلخ را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید. این مخلوط ضماد خوبی برای سردرد و همچنین مالیدن آن بر دور چشم به منظور تقویت بینایی مفید است. همچنین خوردن بادام تلخ برای تنگی نفس، سرفه و ورم ریه و بادام تلخ با عسل برای قولنج مفید است. ضماد ریشه درخت بادام تلخ برای درمان انواع دردها و روغن بادام تلخ برای تنگی نفس، درد کلیه و خارج کردن سنگ مثانه مفید است.

,

پژوهشگر گیاهان دارویی ، خوردن بادام تلخ با عسل را برای تمیز کردن کبد و تحال مفید دانست همچنین  برای رفع درد کلیه‌ها، بادام تلخ را با نشاسته و نعناع ترکیب کنید و برای از بین بردن سنگ کلیه و ناراحتی‌های کلیه، بادام تلخ را با شیره انگور مخلوط کرده و بخورید.

,

خواص دیگر بادام تلخ میتوان به روغن بادام تلخ که  خاصیت مسهلی دارداشاره کرد باید برای رفع زنگ زدن و صدا در گوش یک قطره از روغن بادام تلخ را در گوش بریزید. همچنین آنهایی که مبتلا به اگزما هستند اگر از بادام تلخ، خمیری درست کنند و از آن به جای صابون برای شستن نقاطی که مبتلا به اگزما است استفاده کنند بزودی بهبود می‌یابد.

,

برای بدست آوردن روغن بادام، مغز بادام را پس از تمیز کردن و خشک کردن خرد می‌کنند و به صورت خمیر در می‌آورند و سپس آنرا تحت فشار قرار داده و روغن آن را استخراج می‌کنند. تفاله بادام را که از فشار اول باقیمانده تحت اثر حرارت و مواد شیمیایی قرار داده و روغن را در مرحله دوم فشار بدست می‌آورند.

,

مواد موجود در ۱۰۰ گرم بادام خشک :

,

آب                         ۴/۷ گرم
انژری                     ۵۹۸ گرم
پروتئین                   ۱۸/۶ گرم
روغن اشباع نشده      ۵۴/۲گرم
نشاسته                  ۱۹/۵گرم
کلسیم                  ۳۲۰ میلی گرم
فسفر                 ۵۰۰میلی گرم
آهن                   ۴/۷ میلی گرم
پتاسیم                ۷۷۰ میلی گرم
ویتامین ب ۱       ۰/۲۵ میلی گرم
ویتامین ب ۲        ۰/۹۹ میلی گرم

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

به دلیل اینکه روغن بادام گران است اگر روغن بادام تلخ یا مغز زردآلو و یا هلو تحت اثر آب قرار گیرند اسید سیانیدریک و آلدئید بنزوئیک تولید می‌شود که سمی‌است بنابراین برای گرفتن روغن از این هسته‌ها نباید از آب استفاده کرد.

,

اسانس بادام تلخ مایعی زلال و بی‌رنگ است که در اثر کهنه شدن برنگ زرد کمرنگ در می‌آید. بوی آن قوی، طعمش سوزاننده و تلخ و بسیار سمی است. اسانس بادام تلخ بسهولت با اکسیژن هوا ترکیب و اکسید می‌شود، بنابراین باید همیشه محتوی آن کاملا پر و در بسته بوده و در جای تاریک و سرد نگهداری شود.

,

بادام یکی از قدیمی‌ترین درختانی است که در مناطق سردسیری و نیمه سردسیری ایران کشت می‌شود. در ایران ۱۵۰ هزار هکتار باغ بادام آبی و ۷۶ هزار هکتار باغ بادام دیم وجود دارد. ۱۵۴ هزار و ۳۵۲ تن محصول بادام آبی و بیش از ۳۷ هزارتن بادام دیم در کشور تولید می‌شود.

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
مستر زنبیل -> 1401/12/25
پاسخ

با سپاس از شما و مقاله خوبتان