یک مبلغ دینی:
ولایت؛ تفویض حاکمیت خدا به پیامبر و امامان برای حکومت بر جامعه اسلامی است
یک استاد حوزه با بیان اینکه در جامعه اسلامی ماهیت حکومت از جنس ولایت است نه نیابت و وکالت گفت: خداوند حاکمیت خود را به افراد صلاحیت داری مانند پیامبران و امامان تفویض کرده است که در اصطلاح از آن به (ولایت الهی) و (مشروعیت الهی) تعبیر می شود.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از طنین یاس، عید غدیر، عید ولایت، رهبری، انسانیت، اکمال دین و اتمام نعمت الهی بوده و از اعیاد بزرگ اسلامی به شمار رفته و مختص شیعه نیست. امام صادق(ع)می فرماید:« نام این عید در آسمان یوم العهد المعهود و در زمین یوم المیثاق المأخوذ والجمع المشهود است». پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: « مَن مَنّ الله علیه بمعرفة اهل ِبیتی وولایتِهم فَقَدجَمَعَ اللهُ لَهُ الخیرَ کُلَّهُ. (هر کس که خداوند براومنت نهاده وشناخت وولایت اهل بیت مرانصیب اونموده به یقین تمام خیروخوبی رابرای اوجمع کرده است.) غدیر کاشت بذر ولایت در جان ها و نورافشانی خورشید به تمامی انسان ها است. در عرصه غدیر حقیقت ولایت در متن دین تعبیه گردیده و آن را تبدیل به دین کاملی نمود که تبیین و تفسیر، تحلیل و تأویل آن را صاحبان مقام ولایت بر عهده گرفتند و اساساً دین بدون چنین والیانی ابتر باقی میماند.
, شبکه اطلاع رسانی دانا, طنین یاس,,
منصوره سادات طباطبایی، کارشناس و مبلغ دینی و استاد حوزه در گفت و گو با طنین یاس در خصوص معنی ولایت و اهمیت ولایت پذیری با استناد به آیات قرآن و احادیث ائمه اطهار گفت: معنای لغوی ولایت، نزدیک بودن دو چیز به یکدیگر است. ولایت امامان معصوم یعنی ارتباط و اتصال فکری و روحی و عملی با آنان، ولایت فقط به معنای دوست داشتن نیست بلکه در عمل نیز باید از ائمه اطهار اطاعت داشت.
,,
طبق فرموده امام رضا علیه السلام: « امام سررشته ی امور دین و نظام کار مسلمین و مایه ی صلاح دنیا و عزت اهل ایمان است. امام، پایه و ریشه ی اسلام بالنده و رو به رشد و شاخه ی بلند و والای آن است. امام، امانتداری است همراه و رفیق، پدری است خیرخواه، برادری است مهربان و پناهگاهی است برای بندگان. امام، امین خدا در زمین و حجت او بربندگان، خلیفه اش در سرزمین های او، دعوت کننده به سوی خدا و نگهدارنده و مدافع حریم اوست.»
,,
باید مطیع امام بود تا اثبات کنیم که ولی ما امامان معصوم می باشند . طبق آیه 1و 2 سوره ممتحنه (ای کسانی که ایمان آورده اید دشمن من (پیامبر) و دشمن خودتان را ولی نگیرید؛ با آنان طرح دوستی می ریزید با آن که آنان به حقی که به سوی شما امده (قران) کافرند،....) اگر ولایت خدا و ائمه اطهار را پذیرفتیم هرگز در جبهه دشمنان خدا قرار نگرفته و از فکر و عمل آنها بیزاری و تبری بایدجست.
,,
فاطمه زهرا سلام الله علیها اولین مدافع حریم ولایت
, فاطمه زهرا سلام الله علیها اولین مدافع حریم ولایت,طباطبایی در ادامه با اشاره به اینکه بانوان از صدر اسلام بیشترین حمایت ها را از ولایت داشته و ولایت پذیری خود را به گونه های مختلف نشان داده اند، اظهار داشت: یکی از بزرگ ترین حامیان ولایت در تاریخ اسلام بانوی دو عالم فاطمه زهرا(س) می باشند که در راه ولایت جانشان را فدا نمودند و به همه ی تاریخ یاد دادند که در راه ولایت باید از جان هم گذشت.
,,
وی با اشاره به فرازی از خطبه ارزشمند حضرت زهرا (ص) گفت: ایشان در یکی از فرازهای سخنشان چنین می فرمایند: « وَطاعَتَنَا نِظاماً للمِلّةِ و َاِمامَتَنا أماناً مِنَ الفُرقَةِ » اطاعت ما اهل بیت را واجب کرد، چون موجب نظم شریعت و ملّت می گردد و امامت ما را محوری برای جلوگیری از تفرقه قرارداد.
,,
امامت در کلام حضرت زهرا سلام الله علیها
, امامت در کلام حضرت زهرا سلام الله علیها,این استاد حوزه به بررسی اهمیت و جایگاه امامت در کلام حضرت فاطمه (س) پرداخت و ادامه داد: امامت موجب نظم شریعت است چرا که همه بر محور یک امام جمع می شوند و با داشتن ولایت آن حضرت مطیع اوامر امام معصوم هستند.
,,
در این نگاه، محور امام معصوم است و همه دور آن محور حرکت می کنند و جلوی تفرقه گرفته می شود که اگر این چنین نباشد به تدریج دچار چند دستگی و تفرقه و بالاخره نابودی شریعت می شود. خداوند متعال امامت و ولایت را واجب کرد تا هر کسی مدعی رهبری نشود از این رو در روز عید غدیر به پیامبر اکرم(ص) وحی فرمود که امامت و جانشینی بعد از خود را به مردم ابلاغ کند که اگر چنین نکند رسالت پیامبر ناتمام می ماند. رسول اکرم(ص) در روز عیدغدیر از همه بیعت زبانی و قلبی و عملی در مورد ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام گرفت. اما افسوس و صد افسوس که بعد از رحلت پیامبر(ص) مردم بیعت شکنی نمودند و به عهد خود وفا نکردند و از مسیر حق خارج شدند.
,,
امامت تفویض حاکمیت خدا بر جامعه اسلامی به امام و پیامبر (ع)
, امامت تفویض حاکمیت خدا بر جامعه اسلامی به امام و پیامبر (ع),طباطبایی، ولایت را تفویض حاکمیت خدا به پیامبر و امامان برای حکومت برجامعه اسلامی دانست و اظهار داشت: در حکومت های غیر دینی، انتخاب حاکم از راه های مختلف مانند انتخاب مردمی فزور و غلبه، امتیازهای طبقاتی و اشرافی و نیز نخبه گرایی صورت می گیرد، لکن از منظر دین، اصل حکومت و حاکمیت از آن خداست که خداوند نیز آن را به افراد صلاحیت داری مانند پیامبران و امامان تفویض کرده است که در اصطلاح از آن به (ولایت الهی) و (مشروعیت الهی) تعبیر می شود در این نوع حکومت، ماهیت حکومت از جنس ولایت است نه نیابت و وکالت.
,,
وی ادامه داد: قرآن کریم به صراحت حکم و حکومت را به خداوند اختصاص داده است :اِن الحکمُ اِلا الله (انعام57)حکم و فرمان، تنها از آن خداست.« لَهُ الحمد فی الاولی والاخرة وله الحکم » (قصص 70) ستایش برای اوست در این جهان و در جهان دیگر ،حاکمیت از آن اوست. لکن از آن جا که نمی شود خداوند خود مستقیما د رمیان انسان ها حکومت کند، انسان های وارسته مانند پیامبران و امامان را برای حکومت برگزیده است در قرآن کریم آیات متعدد به حکومت و حاکمیت پیامبر اسلام تاکید می کند: النبی اولی بالمومنین من انفسهم - احزاب آیه 6 - پیامبر نسبت به مومنین از خودشان سزاوارتر است. اطیعواالله و اطیعوا الرسول اولی الامر منکم (نساء59) ای کسانی که ایمان آورده اید، اطاعت کنید از خداوند و پیامبر و اولی الامر. درسیره پیامبر نیز ما تشکیل حکومت دینی را می بینیم، پیامبر اکرم(ص) به محض ورود به شهر مدینه حکومت دینی را تشکیل دادند و خود در رأس آن قرار گرفتند.
,,
این مبلغ دینی در بیان سایر وظایف بعثت پیامبر (ص) و بعد از او امام (ع) تأکرد کرد: در برخی آیات یکی از فلسفه های مهم بعثت پیامبران راقضاوت رفع خصومات مردم و در نهایت تشکیل حکومت دینی برمی شمارد. نساء 105 «انا انزلنا الیک الکتاب بالحق لتحکم بین الناس بما اراک الله.ما این کتاب رابه حق برتو نازل کرده ایم تا به آنچه خداوند به تو آموخته، در میان مردم قضاوت کنی» ودر آیه 213 بقره می فرماید: « انزل معهم الکتاب بالحق لتحکم بین الناس فیمااختلفوافیه کتاب آسمانی که به سوی حق دعوت می کرد، با آنها نازل نمود تا در میان مردم در آنچه اختلاف داشتند داوری کنند.»
,,
در حکومت دینی دو هدف عمده و مهم باید اجرا شود یکی به امور دنیوی و رفاهی و دیگری به امور معنوی و آخرت مردم مربوط می شود.
,به خلاف حکومت های غیردینی که اگر واقعا به فکر مردم باشند، نهایت در پی هدف های مادی و دنیوی هستند اینک به مهمترین هدف های حکومت دینی در دو ساحت دنیا و آخرت اشاره می شود:
,,
- اجرا و احیای آموزه های دینی
- عدالت و حمایت ازحقوق قشر آسیب پذیر
- وسعه اقتصاد
- امنیت
- قانون گرایی
- اجرا و احیای آموزه های دینی
- عدالت و حمایت ازحقوق قشر آسیب پذیر
- وسعه اقتصاد
- امنیت
- قانون گرایی
,
تعیین جانشین رهبری
, تعیین جانشین رهبری,این استاد حوزه ادامه با بیان اینکه در حکومت دینی فرد شایسته معصوم توسط خداوند تعیین و انتخاب می شود و این اصل در مورد جانشین پیامبر اکرم(ص) هم صورت گرفت، گفت: حضرت علی علیه السلام از جانب خدا توسط پیامبر به مردم معرفی شد، همچنین در مورد بقیه امامان معصوم علیهم السلام این بزرگواران تعیینشان از جانب خداوند متعال صورت گرفته است.
,,
وی در ادامه با تأکید بر اینکه در زمان غیبت حضرت مهدی(عج) ولی فقیه حاکمیت جامعه اسلامی را بر عهده دارد افزود: بادلیل عقلی و نقلی حاکمیت برعهده ولی فقیه می باشد.
,,
دلیل عقلی
, دلیل عقلی,در جامعه ای که مردم آن جامعه اعتقاد به خدا دارند، حکومت آن جامعه، باید حکومت مکتب باشد یعنی مکتب اسلام و احکام و مقررات اسلامی باید بر زندگی مردم حکومت کند و به عنوان اجرا کننده این احکام در جامعه، آن کسی که از همه مناسب تر و شایسته تر است که دارای دو صفت بارز و اصلی باشد.
,,
خصوصیت اول: این که این احکام را،شریعت اسلام را، فقه اسلام را از همه بهتر بداند، تسلط و احاطه کامل به احکام الهی و قوانین الهی داشته باشد.
,,
خصوصیت دوم : این انسان آگاه به معارف الهی وفقه الهی، دارای قدرتی باشد که بتواند خود را از گناه، خطا و انحراف عمدی مصون بدارد یعنی همان چیزی که در عرف فرهنگ اسلامی به آن عدالت گفته می شود.
,,
وی در تعریف عدالت خاطر نشان کرد: عدالت آن ملکه و حالت نفسانی و روحی است که در هر انسانی باشد او را از گناه ازخطا و انحراف عمدی باز می دارد. البته اشتباه برای همه متصور است اما عمدا گناه کردن از انسانی که دارای ملکه عدالت است، هرگز متصور نیست. بنابراین ولایت فقیه یعنی حکومت کسی که دین را می شناسد و بر آن تسلط دارد و دارای عدالت نیز می باشد.
,,
این مشاور مذهبی قدرت تدبیر و اداره امور جامعه را نیز از دیگر خصوصیات مهم ولی فقیه برشمرد و افزود: فقیه عادل اگر بخواهد جامعه را درست اداره کند باید قدرت تدبیر و اداره ی امور را هم داشته باشد. بنابراین عقل حکم می کند برای اجرای احکام الهی در جامعه کسانی می توانند کفایت و لیاقت لازم را داشته باشند که دین را بشناسند تا آن را در جامعه پیدا کنند.
,,
دلیل نقلی
, دلیل نقلی,طباطبایی، درباره دلیل نقلی حاکمیت ولی فقیه در عصر غیبت با استناد بر مقبوله عمر بن حنظله وسایل الشیعه ج18 ص98 / بحارالانوار ج 2 ص 221 که آورده است: « من کان منکم قدروی حدیثنا ونظر فی حلالناوحرامناعرف احکامنا فلیرضوا به حکما فانی قدجعلته علیکم حاکما،فاذا حکم بحکمنا فلم یقبل منه فانما استخف بحکم الله و علینا رد و الراد علینا کراد علی الله و هو علی حد الشرک بالله. امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس از شماها حدیث ما را روایت و در حلال و حرام ما نظر نموده و عالم باشد او را به حاکمیت بپذیرید همانا من او را بر شما حاکم قرار دادم پس زمانی که به حکم ما حکم کندو کسی آن را قبول نکند در حقیقت حکم خدا را کوچک شمرده و ما را رد کرده، رد کننده ما رد کننده خداوند است و آن در حد شرک به خداست.» افزود: امام صادق(ع) در این حدیث نایب عام معین می کند آن کسی حدیث ما را روایت کرده و دقیق باشد و در حلال و حرام ما عادل و درستکار باشد من آن را بر شما حاکم قرار دادم.
,,
توقیع شریف از حضرت حجة علیه السلام
, توقیع شریف از حضرت حجة علیه السلام,وی ادامه داد: «اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیما علی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله علیکم . کمال الدین و تمام النعمه ج1ص483 میزان الحکمه ج 1ص 543 در حوادثی که واقع خواهد شد، به راویان حدیث ما رجوع کنید همانا آنان حجت من بر شما و من حجت خدا بر شما هستم.»
,,
این استاد حوزه با بیان حدیثی دیگر مقام امامت و رهبری اسلامی را مقامی بسیار والا و مقدسی دانست و گفت: متولی جامعه اسلامی می بایست علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی حاکم، از شرایط تخصصی دینی نیز برخوردار باشد تا بتواندبه نحو احسن از آخرین دین آسمانی صیانت و حراست کند. خواه به صورت نص صریح، مانند پیامبر و امامان و خواه با ذکر شرایط و صفـت های حاکم که از آن به نیابت عامه تعبیر می شود.
,این مبلغ دینی افزود: بنابراین ولی فقیه موجب می شود مردم در عصر غیبت از حیرت و سرگردانی خارج شده و خاتمیت و جامعیت اسلام مورد تردید قرار نگیرد.
,,
اصل ولایت فقیه، جزء واضحات اسلام است
, اصل ولایت فقیه، جزء واضحات اسلام است,طباطبایی، با بیان اینکه اصل ولایت فقیه را هیچ یک از فقهای اسلام، از اول ظهور اسلام تا کنون منکر نشده است و مساله تشکیل حکومت در زمان غیبت از نظر علمای شیعه واجب بوده است تأکید کرد: این امر نه فقط جایز یعنی علمای شیعه در شمار چیزهایی که همواره به آنها اعتقاد داشته اند در طول زمان، لزوم بازگرداندن حاکمیت جامعه به محور الهی آن بوده است که بلکه از نظر آنان این محور الهی، فقیه بوده و این در حقیقت ادامه مبارزه سیاسی ائمه ما بوده است ایجاد دگرگونی در ساخت سیاسی جامعه و تبدیل آن به جامعه دینی وحکومت دینی می باشد.
,,
انتهای پیام/خ
]
ارسال دیدگاه