اخبار داغ

رئیس سازمان امور اراضی:

سازمان امور اراضی کشور حافظ امنیت زیستی و غذایی است

سازمان امور اراضی کشور حافظ امنیت زیستی و غذایی است
رئیس سازمان امور اراضی گفت: سازمان امور اراضی حافظ امنیت غذایی و زیستی است و اگر تلاش و همت نکنیم امنیت زیستی و غذایی به خطر می‌افتد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سازمان امور اراضی، رضا افلاطونی در نشست مشترک با رئیس پلیس پیشگیری فراجا گفت: ۱۲ تا ۱۵ درصد از اراضی کشور قابلیت کشاورزی دارد و باید این مقدار از اراضی را برای نسل آینده حفظ کنیم.

وی افزود: این مأموریت سازمان با منافع سودجویان و فرصت‌طلبان و زمین‌خواران منافات دارد.

افلاطونی گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مسئله خاک از آب مهم‌تر است چون نمی‌توان خاک را وارد کرد و تشکیل هر سانتی‌متر خاک دارای قابلیت کشاورزی به بیش از ۳۰۰ سال زمان نیاز دارد.

رئیس سازمان امور اراضی تأکید کرد: باید از سیستم پایش هوشمند و تصاویر ماهواره‌ای برای پایش تغییر کاربری غیرمجاز استفاده شود.

افلاطونی افزود: به دنبال آن هستیم تا چارت سازمانی یگان حفاظت از اراضی را ارتقا دهیم و در شهرستان‌ها هم فرمانده یگان داشته باشیم و کنترل و نظارت بر تغییر کاربری‌ها را در سطح کشور و به‌ویژه در ۲۲ شهرستانی که در معرض تغییر کاربری شدید قرار دارند، افزایش دهیم.

مقابله با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی

همچنین رئیس پلیس پیشگیری فراجا در این نشست اظهار داشت: حفاظت از امنیت عمومی از مهم‌ترین وظایف پلیس است و برای حفظ امنیت غذایی هم با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی تعامل و همکاری می‌کنیم.

رضا بنی‌اسدی‌فر افزود: به دنبال ارتقای ساختار یگان حفاظت هستیم تا در شهرستان‌ها هم فرمانده یگان حفاظت داشته باشیم تا از بروز تغییر کاربری‌ها جلوگیری کنیم ولی در حال حاضر باید از تمام ظرفیت‌های موجود برای کنترل و مبارزه با تغییر کاربری استفاده شود.

وی تصریح کرد: حفظ اراضی کشاورزی با منافع نظام و کل مردم در ارتباط است و از تمام ظرفیت‌های پلیس برای تحقق آن استفاده خواهیم کرد.

بنی‌اسدی‌فر ادامه داد: با ایجاد ساخت و سازهای غیرمجاز منابع کشور از بین می‌رود و برای جلوگیری از این امر باید پیشگیری انجام شود، زیرا پیشگیری هزینه کمتری دارد.

رئیس پلیس پیشگیری فراجا تأکید کرد: برای مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز باید از پایش هوشمند و تجهیزات الکترونیکی یا پهپاد استفاده شود؛ همچنین با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و اقدامات نوآورانه می‌توان به حفظ اراضی کشاورزی کمک کند.

وی ادامه داد: در استان‌ها و شهرستان‌هایی که مشکل تغییر کاربری شدید است، باید ارتباط و تعامل پلیس با جهاد کشاورزی بیشتر باشد.

در ابتدای این نشست نیز فرمانده یگان حفاظت اراضی کشاورزی سازمان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این یگان گفت: طی ۹ ماهه سال جاری ۲۴ هزار و ۷۷۵ مورد گزارش تغییر کاربری غیرمجاز دریافت شده که مورد بررسی و اقدام لازم صورت گرفته است.

خبرنگار: محمود گودرزی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه