اخبار داغ

نوروزی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

ثبت محور شدن مجوز به نفع فضای کسب‌وکار است/ ترجیح منفعت هتل‌داران بر سایر گردشگران

ثبت محور شدن مجوز به نفع فضای کسب‌وکار است/ ترجیح منفعت هتل‌داران بر سایر گردشگران
عضو کمیسیون حقوقی مجلس با اشاره به اهمیت صدور مجوزها به‌صورت بت محور گفت: این روند موجب کاهش زمان و از بین رفتن انتظار طولانی مدت برای صدور مجوزها خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ ثبت محور شدن مجوزها می تواند قدمی برای رفع کاهش کمبود زیرساخت‌های اقامتی در کشور به‌خصوص در حوزه گردشگری شود، طبق گزارش رقابت‌پذیری جهانی از میان ۱۳۶ کشور، در رتبه ۱۱۳ ام قرار داریم.

همین کمبود موجب بروز مشکلاتی در حوزهٔ توسعهٔ گردشگری در کشورمان شده درحالی‌که از سوی دیگر تأسیس هتل نیز بین ۷۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که رقم بالایی محسوب می‌شود؛ پس، ساماندهی و مدیریت مطلوب خانه‌های مسافر امری ضروری است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و کنفرانس خبری مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی بر وجود ۳۰۰ هزار خانه ‌مسافر در سراسر کشور ظرفیت پنهان و چشمگیری است که می‌توان با ساماندهی درست آن‌ها در راستای شکوفایی صنعت گردشگری گام برداشت.

گرایش وزارت گردشگری به حفظ بازار انحصاری به نفع هتلداران


این ظرفیت عظیم اقتصادی نه‌تنها برای بهره‌مندی مردم ساکن شهرهای توریستی مفید است؛ بلکه فرصتی هم برای گسترش صنعت گردشگری به کشور ما خواهد داد و کارشناسان علت عدم ساماندهی خانه مسافرها را گرایش وزارت گردشگری به حفظ بازار انحصاری اقامتگاه‌ها به نفع هتلداران می‌دانند.

این در حالی است که سهم هتل‌ها از صنعت اقامت گردشگری در حدود ۳ درصد است. به‌عبارت‌دیگر وزارت گردشگری منفعت ۳ درصد از مسافران را بر منفعت ۹۷ درصد دیگر ترجیح می‌دهد.

با وجود مقاومت‌های وزارت گردشگری در برابر ثبت محور شدن مجوزهای خانه مسافر، وزارت اقتصاد از ثبت محور شدن این مجوزها و عدم نیاز به تأیید وزارت گردشگری در خصوص مجوزهای خانه مسافر خبر داده است.

حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در این باره به راه دانا اظهار کرد: دستگاه‌های مختلف به اینکه خودشان به صدور مجوز بپردازند، عادت کرده‌اند.

وی ادامه داد: وقتی قرار است مجوزی در حوزه‌های مختلف صادر شود، مردم در روندهای طولانی و سخت گرفتار می‌شوند و این موضوع فضای کسب‌وکار کشور را سخت کرده است. صدور مجوزها آن‌قدر زمان بر است که درماندگی مردم را به دنبال دارد و متقاضیان را از انجام فعالیت اقتصادی منصرف می‌کند.

وی تصریح کرد: به‌منظور حل این مشکل، مجلس قانون تسهیل فضای کسب‌وکار را تصویب کرد و راه‌اندازی درگاه ملی مجوزهای کشور نیز به‌منظور سامانمند شدن صدور مجوزها در دستور کار قرار گرفت. به وزارت اقتصاد به‌عنوان متولی اجرای این قانون اجازه داده شده است که اگر دستگاه‌ها به این درگاه نپیوستند و در انجام وظایف قانونی‌شان تعلل کردند، خودش به صدور مجوز بپردازد.

وی افزود: وزارت اقتصاد باید با جدیت در راستای اجرای صحیح قانون تسهیل فضای کسب‌وکار کشور و همراه‌کردن دستگاه‌ها با درگاه ملی مجوزها گام بردارد.

ثبت محور شدن مجوز به نفع فضای کسب‌وکارهاست


نوروزی در ادامه گفت: قانون تسهیل فضای کسب‌وکار کشور یکی از قوانین مترقی در کشور است که باید با جدیت اجرایی شود. صدور مجوزهای خانه مسافر به‌صورت ثبت محور نیز در ارتباط با تسهیل فضای کسب‌وکار کشور است و گام بلندی در زمینه آغاز فرایند ثبت محور شدن کسب‌وکارها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قبلاً متقاضیان باید برای اجاره‌دادن خانه‌هایشان به مسافران از وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری مجوز دریافت می‌کردند گفت: این رویکرد، روندی طولانی و زمان برداشت. حالا با ثبت محور شدن این مجوزها، افراد به‌راحتی می‌توانند مجوزشان را دریافت کنند و سهمی در صنعت گردشگری کشور داشته باشند. با این اقدام فضا برای برخی سوءاستفاده‌ها از بین می‌رود و در روندی شفاف متقاضیان مجوز خانه مسافر را به‌صورت ثبت محور دریافت می‌کنند.

وی گفت: بر اساس قانون، وزارت اقتصاد موظف شده است که به راه‌اندازی و عملیاتی‌کردن درگاه ملی مجوزهای کشور بپردازد. این وزارتخانه باید با جدیت این کار را انجام دهد. اگر دستگاهی با درگاه ملی مجوزهای کشور همراهی لازم را نداشت، وزارت اقتصاد می‌تواند خودش رأساً مجوزها را صادر و مشکل را برطرف کند.

این نماینده مجلس در پایان گفت: هرقدر مجوزهای بیشتری ثبت محور شوند به نفع کشور است و روندهای طولانی برای کسب مجوز از دستگاه‌های مختلف از بین می‌رود. از سوی دیگر، باتوجه‌به مقاومتی که دستگاه‌ها در برابر ثبت محور شدن مجوزها دارند، بهتر است مجوزهای ثبت محور به‌صورت خودکار توسط درگاه ملی مجوزهای کشور انجام شود و این موضوع به دستگاه‌های مختلف واگذار نشود.

خبرنگار: معصومه خداوردیان

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه