اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جزئیات عیدی و پاداش کارگران در ایام مرخصی زایمان

جزئیات عیدی و پاداش کارگران در ایام مرخصی زایمان
براساس ماده ۷۴ قانون کار، ایام بیماری و زایمان مورد تأیید سازمان تأمین اجتماعی عیدی و پاداش تعلق می گیرد و پرداخت آن از تکالیف کارفرما می باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مطابق ماده ۷۴ قانون کار چنانچه ایام استعلاجی کارگران به تأیید کمیسیون پزشکی سازمان تأمین اجتماعی رسیده باشد جزء سوابق کار آنان محسوب می شود.

از طرفی حسب تبصره یک ماده ۷۶ قانون مذکور، پس از پایان مرخصی زایمان کارگر زن به کار سابق خود باز می گردد و این مدت با تأیید سازمان تأمین اجتماعی جزء سوابق خدمت وی محسوب می شود.

با عنایت به ترتیبات قانونی فوق به ایام بیماری و زایمان مورد تأیید سازمان تامین اجتماعی عیدی و پاداش تعلق می گیرد و پرداخت آن از تکالیف کارفرما می باشد.

مرخصی زایمان براساس قانون کار جزو دوران تعلیق از کار محسوب شده و زنان شاغل بعد از پایان مدت مرخصی زایمان خود می‌توانند به شغل سابق خود بازگردند. در صورتی‌که کارفرما از پذیرش مجدد فرد خودداری کند، کارگر زن می‌تواند به هیئت‌های حل اختلاف وزارت کار مراجعه و از کارفرمای خود شکایت کند.

بر اساس قوانین بیمه‌ تامین اجتماعی مدت زمان مرخصی زایمان بخشی از سابقه بیمه محسوب می‌شود و این دوره مانند تعلیق در کار است و مادران می‌توانند پس از تمام شدن مدت زمان مرخصی کار خود را ادامه دهند.

قوانین و شرایط دریافت مرخصی زایمان و کمک هزینه بارداری

طبق ماده ۶۷ قانون سازمان تأمین اجتماعی بیمه شده زن یا همسر بیمه شده مرد درصورتی که ظرف یکسال قبل از زایمان سابقه پرداخت شصت روز حق بیمه را داشته باشد می‌تواند به شرط عدم اشتغال به کار از کمک هزینه بارداری استفاده کند.

طبق ماده ۶۸ قانون تأمین اجتماعی، بیمه شدن زن یا همسر بیمه شده مرد در صورتی که در طول مدت یک سال قبل از وضع حمل حق بیمه شصت روز را پرداخته باشد؛ از کمک هزینه‌ها و معاینه‌های پزشکی و معالجات قبل، حین و بعد زایمان استفاده خواهد کرد.

بیمه شده می‌تواند به جای کمک هزینه‌های نامبرده، مبلغی وجه نقد را از سازمان تأمین اجتماعی درخواست کنید.

میزان مبلغ درخواستی در آیین‌نامه‌هایی که از طرف هیئت مدیره سازمان تهیه و به تصویب شوری عالی سازمان می‌رسد تعیین خواهد شد.

مرخصی زایمان و بارداری برای فرزندان چهارم به بعد، تعلق نمی‌گیرد؛ مگر اینکه فرزندان قبلی فوت شده باشند.

طبق ماده ۷۶ قانون کار در مواردی که به تشخیص پزشک سازمان تأمین اجتماعی، نوع کار برای کارگر باردار خطرناک یا سخت تشخیص داده شود، کارفرما باید تا پایان دوره بارداری کارگر بدون کسر حقوق کار مناسب تر و سبکتری به او ارجاع نماید.

نحوه پرداخت حقوق مرخصی زایمان تامین اجتماعی

تا پیش از تصویب قانون جدید مرخصی زایمان روند پراخت حقوق مرخصی زایمان یا همان غرامت مرخصی زایمان، اینگونه بود که پس از اتمام دوره مرخصی به صورت یک جا به فرد پرداخت می‌شد. اما در حال حاضر افرادی که تخت پوشش بیمه پایه تامین اجتماعی هستند می‌توانند بنا به درخواست خود زمان پرداخت حقوق مرخصی زایمان تامین اجتماعی را انتخاب کنند و هزینه مرخصی زایمانشان را به صورت یک جا یا ماهانه دریافت کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه