اخبار داغ

اذعان غرب به توانمندی موشکی ایران به روایت نیویورک تایمز

اذعان غرب به توانمندی موشکی ایران به روایت نیویورک تایمز
رسانه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به توانمندی های موشکی ایران اذعان کرده اما با فضاسازی تلاش کرده است نگرانی رقبای منطقه ای را نسبت به توان موشکی تهران القا کند.

به گزارش راه دانا، در گزارش نیویورک تایمز آمده است: حمله هفته گذشته پهپادی به تأسیسات نظامی ایران، توجه دوباره به توسعه موشک‌های پیشرفته این کشور را جلب کرد، برنامه‌ای که رقبای منطقه‌ای آن را عمیقاً نگران می‌کند.

به گفته مقامات ارشد اطلاعاتی که با گفتگوی اسرائیل و آمریکا در رابطه با این حمله آشنا بودند، حمله روز شنبه که انفجار بزرگی در شهر اصفهان به دنبال داشت، کار موساد، آژانس اطلاعاتی اسرائیل بود.

نیویورک تایمز نوشت: هدف از حمله به این تاسیسات مشخص نیست. اما اصفهان که در مرکز ایران است، مرکز تولید، تحقیق و توسعه موشک‌های این کشور از جمله مونتاژ موشک‌های بالستیک میان‌برد شهاب است که می‌تواند به اسرائیل و فراتر از آن برسد.

ژنرال کنت مکنزی فرمانده سابق مرکز فرماندهی آمریکا(سنتکام) سال گذشته پیشرفت های این کشور در فناوری موشکی را برای کمیته نیروهای مسلح سنا توصیف کرد.

وی در آن زمان گفت: ایرانی ها بیش از ۳ هزار موشک بالستیک از انواع مختلف دارند که برخی از آنها می توانند به تل آویو برسند. در طول پنج تا هفت سال گذشته، آنها سرمایه گذاری زیادی در برنامه موشک های بالستیک انجام داده اند. دقت و برد موشک های آنها به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است به گفته مارک فیتزپاتریک، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه منع اشاعه که اکنون در مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک فعالیت می کند، موشک های بالستیک مدت هاست که به عنوان یک سیستم حمل و نقل احتمالی در نظر گرفته می شود که می تواند برای یک سلاح هسته ای بالقوه مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه گزارش نیویورک تایمز ادعا شده است: دانشمندان ایرانی هنوز نتوانسته اند بر کار دشوار پرتاب موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای تسلط پیدا کنند. فیتزپاتریک گفت، اما ایران حداقل ۹ موشک بالستیک دارد که می توانند چنین توانایی را داشته باشند.

در این گزارش با بیان اینکه ایران می گوید که برنامه هسته‌ای‌اش فقط برای اهداف صلح‌آمیز است، ادعای همیشگی غرب تکرار شده و آمده است: ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور ظرفیت تولید سلاح‌های هسته‌ای در آینده را دارد، اما هنوز بر تمام فناوری‌های لازم تسلط پیدا نکرده است. این ارزیابی ها به این نتیجه رسیدند که ایران برنامه تسلیحات هسته ای خود را متوقف کرده است.

نیویورک تایمز همچنین نوشته است: به گفته کارشناسان، برنامه هسته ای ایران از همیشه پیشرفته تر است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه