اخبار داغ

روزنامه‌های امروز در سرمقاله‌های خود چه نوشتند؟

روزنامه‌های امروز در سرمقاله‌های خود چه نوشتند؟
با مرور سرمقاله و یادداشت‌های روز روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله اگر ایران در سیطره پهلوی‌ها می‌ماند، جای خالی شفافیت در مصوبه مولدسازی، بیراهه‌ای که گروسی در آن پیش می‌رود به چشم می‌خورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با مرور سرمقاله و یادداشت‌های روز روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله اگر ایران در سیطره پهلوی‌ها می‌ماند، جای خالی شفافیت در مصوبه مولدسازی، بیراهه‌ای که گروسی در آن پیش می‌رود به چشم می‌خورد.

کیهان: در یادداشت روز خود با عنوان «تاثیرات جهانی شخصیت سیاسی امام و ملت ایران» نوشت: حضرت امام خمینی - قدس سره- وقتی پس از حدود 14 سال به ایران بازگشتند، جلوه جدیدی از شخصیت عظیم شان که تحت الشعاع شخصیت عرفانی، فقهی و فلسفی شان قرار گرفته بود، بروز یافت. شخصیت سیاسی حضــرت امام، گنجایش ایجاد تحول در نظامات سیاســی جهان داشــت و از ایــن رو توجهات را به خود جلب کرد. شــخصیت سیاســی امام از زمان طلوع، در ملت ایران هم این شــخصیت عظیم سیاسی را ایجاد کرد. بیان این مسئله کار ساده ای نیســت ولی نسل های ما که این موضوع را به صورت عینی و فیزیکی درک کرده اند، وجود این شــخصیت سیاســی در امام و امت را تصدیق می کنند.

وطن امروز: نوید مومن در مطلبی با عنوان «بازی اردوغان با آتش؟» چنین نوشت: در پی انتشار خبر حمله مسلحانه به سفارت جمهوری باکو در تهران، مقامات ترکیه و در راس آن، وزارت خارجه این کشور واکنش سریع و تندی نسبت به ماجرا نشان دادند. در حالی که هنوز مقامات باکو از اظهارنظر درباره این حادثه و ابعاد آن خودداری می کردند، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنانی مداخله جویانه و وقیح، به بهانه همدردی با مقامات باکو از ایران خواست حقایق پشت پرده این حادثه را فاش کند! متعاقبا رسانه های وابسته به ۲ حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی شریک ائتلافی دولت کنونی ترکیه، با طرح اتهامات واهی و جوسازی هدفمند، تلاش کردند ایران را متهم به پنهانکاری در قبال این حادثه کنند. طرح مکرر ایده خروج دیپلمات های آذربایجانی از تهران در مذاکرات پنهان و آشکار مقامات وزارت خارجه ترکیه با همتایان آذربایجانی، حلقه ای دیگر از شیطنت مقامات آنکارا در تقابل با تهران بود.

اطلاعات: علیرضا خانی در یادداشتی با عنوان «چند پرسش ساده» نوشت: مي گويند روزي، مردي در كنار ديوار نشسته بود و زانويش را بغل كرده و سخت مي گريست. ناگهان صداي هق هق گريه فردي ديگر را در كنارش شنيد. سرش را بلند كرد و ديد مرد ديگري كنار او به همان سان نشسته و مي گريد. پرسيد تو كيستي و براي چه گريه مي كني. آن مرد گفت تو خودت براي چه گريه مي كني؟ اولي گفت: من پول ندارم، كار ندارم، خانه ندارم، گرسنه ام و براي همين تقديرم گريه مي كنم. دومي گفت: من ديدم تو اينجا نشسته اي و خيلي غمگين و مأيوس و گرياني، نشسته ام و براي تو گريه مي كنم. مرد اول برآشفت و گفت: به جاي گريه كردن براي من، برخيز و برو نان و لباس برايم بياور تا از اين وضع رهايي يابم. مرد دوم گفت: از نان خبري نيست، ولي گريه هر چه بخواهي برايت مي كنم!

جوان: محمدجواد اخوان در سرمقاله ای با عنوان «اگر ایران در سیطره پهلوی ها می ماند» چنین نوشت: هرچند در تاریخ از رخ داده ها سخن به میان می آید، اما بیایید یک بار هم که شده از فرض تحقق نایافته بگوییم. مثال اگر شاه مخلوع در 26 دی ماه 1357 از ایران فرار نمی کرد یا کودتای ژنرال هایزر امریکایی ماجرای 28 مرداد 1332 را برای او تکرار می کرد و پیروزمندانه به ایران بازمی گشت چه می شد؟ طبیعی است که با وجود بیماری های متعدد و ناشناخته احتمال زنده ماندن شاه چیزی بیش از عمر چنبره سلطنت واقعی اش زیاد نبود، اما درهرحال اگر فرضا خاندان پهلوی بر ایران ادامه می یافت، اکنون در چه وضعیتی بودیم. مهم ترین مبنای ما برای پاسخ به این پرسش نوع حکمرانی در 15 سال و روندهای حاکم بر ایران دوره پهلوی، خصوصا پایانی آن است.

قدس: محمد مهدی لطیفی در یادداشتی با عنوان «جای خالی شفافیت در مصوبه مولدسازی» این گونه نوشت: به تازگی طرح مصوبه جلسه شصت و هفتم شورای عالی هماهنگی اقتصادی ســران قـوا بـا عـنـوان مولدسازی دارایی های دولت برای مولدسازی دارایی های مازاد و راکد موجود انتقادها و مباحث قابل توجهی را در فضای رسانه ای کشور به خود اختصاص داده است. در کـنـار هـمـه نـقـاط قــوت طــرح مـذکـور امـا ضـعـف سـاخـتـاری و حـقـوقـی کـه بـه آن در ابــتــدا و بــا نـگـاهـی دلــســوزانــه وارد اســت، هــمــان ایــــــرادی اســــت کـــه آن را در بـوتـه انتقادهای جـدی وارد کـرده و آن هم نحوه اجـرا و ماهیت فـسـادزا بـودن آن اسـت. بنا بـه تجربه هایی کـه تاکنون از پرونده هایی هـمـچـون هـفـت تـپـه، هـلـدیـنـگ یـــاس و... در تعاملات دولــت با بدست آمــده الـزامـا بخش های غیردولتی امـوال مشمول طرح باید برای جلوگیری از مفسده های احتمالی بــه کـارشـنـاسـی اســـتـــانـــدارد و شفافیتی مطلوب برسند.

خراسان: هادی محمدی در یادداشتی با عنوان «بیراهه ای که گروسی در آن پیش می رود» نوشت: در هفته های اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی حرف های ضد و نقیضی درباره پرونده هسته ای ایران زده که جای تامل بیشتری دارد. وی از سویی خود را علاقه مند به سفر به ایران نشان می دهد و حتی تاریخ احتمالی این سفر را ماه فوریه اعلام کرده و از سوی دیگر در اظهاراتش که باید اصل بی طرفی و حرفه ای بودن را بیش از هر فرد دیگری حفظ کند، سیاسی کاری و تحریک فضای پرتنش موجود پرونده هسته ای دیده می شود. همین اظهارات دوپهلو، غیر حرفه ای و ناشی از وابستگی های گروسی به غربی هاست که باعث شده است ایران در دعوت از وی برای سفر به تهران دچار تردید جدی باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه