اخبار داغ

افشای جزییات سفر نتانیاهو به امان / بی بی با شاه اردن درباره خط آهن خلیج فارس گفتگو کرد

افشای جزییات سفر نتانیاهو به امان / بی بی با شاه اردن درباره خط آهن خلیج فارس گفتگو کرد
یک رسانه عبری یکشنبه شب جزییات سفر اوایل بهمن ماه "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر این رژیم به اردن را فاش کرد و نوشت که وی پروژه ساخت خط آهن خلیج فارس را با عبدالله دوم شاه اردن بررسی کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه عبری زبان "ماکور ریشون" به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیل بلندپایه نوشت که نتانیاهو در این سفر که چهارم بهمن ماه به امان صورت گرفت، موضوعات مهم و راهبردی را بررسی کرده است.

به نوشته این روزنامه، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با عبدالله دوم، افتتاح خط آهن خلیج فارس را نیز مورد بررسی قرار داده، خط آهنی که بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی را به عربستان وصل می کند.

راه آهن مشترک خلیج فارس، پروژه ای که بی سروصدا از سال ۲۰۰۹ کلید خورد و این روزها محور مهم گفت وگوی سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

رهبران عرب حاشیه خلیج فارس مدعی شدند که این خط آهن تا سال ۲۰۲۵ شروع به کار می کند.

طول این خط آهن دو هزار و ۱۷۷ کیلومتر است اما روزنامه معاریو چاپ سرزمین های اشغالی پیشتر به نقل از آوی سمحون، رئیس پیشین شورای اقتصادی دفتر نخست وزیری اسرائیل ادعا کرد که «بخش بزرگی از این مسیر در حال حاضر موجود است و فقط ۳۰۰ کیلومتر آن که در خاک عربستان سعودی و اردن قرار دارد، باید ساخته شود».

روزنامه عبری زبان معاریو در مصاحبه‌ای با سمحون نوشت: اسرائیل و امارات روی راه اندازی تعدادی پروژه زیرساختی عظیم و استراتژیک در راس آن احداث خط آهن که امارات را به بندر حیفا در دریای مدیترانه متصل می‌کند، رایزنی می‌کنند.

این مسؤول تصریح کرد: خط آهنی که اسرائیل و امارات در حال بررسی افتتاح آن هستند از اردن و عربستان می‌گذرد.

او اشاره کرد، آنچه فرصت‌های انجام این پروژه را بیشتر می‌کند این است که بخش اعظم این خط آهن اکنون برقرار است و تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر آن تنها در اردن باید احداث شود.

سمحون ادامه داد: این پروژه منجر به انتقال کالاها از اسرائیل به امارات ظرف یک یا دو روز می‌شود در حالی‌که اکنون انتقال کالاها از کانال سوئز ۱۲ روز طول می‌کشد.

این مقام رژیم صهیونیستی اشاره کرد: افتتاح پروژه خط آهن زمینه انتقال تولیدات کشاورزی که امارات به دلیل شرایط اقلیمی خود از آن‌ها بی‌بهره است، ایجاد می‌کند. آمریکا به تحقق این پروژه‌ها توجه دارد زیرا به تمام کشورهای منطقه اجازه درآمدهای اقتصادی صریح و روشنی را می‌دهد و به تقویت اردن کمک می‌کند چرا که اقتصاد اردن به کمک اقتصادی نیاز زیادی دارد.

براساس گزارش روزنامه "ماکور ریشون" از دیگر موضوعات بررسی شده میان نتانیاهو و عبدالله دوم در چهارم بهمن ماه توافق آب و انرژی بوده که بصورت مشترک با امارات امضا کردند.

روزنامه یسرائیل هیوم (اسرائیل امروز) هشتم نوامبر ۲۰۲۲ (۱۷ آبان ۱۴۰۱) از امضای قراداد در حاشیه کنفرانس آب و هوایی در شرم الشیخ مصر خبر داد که از ششم تا ۱۸ نوامبر در این شهر درحال برگزار بوده است.

اسرائیل هیوم نوشت که این توافق شامل همکاری سه جانبه امارات، اسرائیل و اردن می شود، بطوری که دولت ابوظبی یک نیروگاه آب شیرین کن در اسرائیل (احتمالا در ساحل غربی الجلیل) خواهد ساخت تا آب اردن را تأمین کند، همزمان امارات یک مزرعه بزرگ نیروگاه خورشیدی در بیابان اردن احداث خواهد کرد که مقداری از تولید برق اسرائیل را تأمین خواهد کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه