اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جزئیات شرایط بیمه و مستمری زنان خانه‌دار

جزئیات شرایط بیمه و مستمری  زنان خانه‌دار
زنان خانه‌دار دارای ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می‌توانند پس از عبور از سن ۵۵ سالگی با این بیمه تامین اجتماعی بازنشسته شده و از این سازمان مستمری دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیمه زنان خانه دار از سال ۱۳۸۷ اجرا شد بانوان خانه‌دار با تحت پوشش قرارگرفتن این بیمه، ذغدغه‌ای برای آینده مالی خود نخواهند داشت. خانم‌های خانه‌دار که در هیچ سازمانی استخدام و مشغول به کار نیستند. خانم‌هایی که سابقه پرداخت بیمه دارند و قبلاً در جایی مشغول به کار بودند ولی در حال حاضر خانه‌دار هستند. این افراد اگر از این بیمه استفاده کنند، سابقه بیمه‌شان به بیمه زنان خانه‌دار اضافه می‌شود.

خانم‌هایی که با دریافت حقوق از کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی، مشغول به کار هستند. افراد بیش از ٥٠ سال، در صورتی مشمول این بیمه می‌شوند که به معادل هرسال سن مازاد بر ٥٠ سال دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشند.

زنان خانه‌داری که کمتر از ۵۰ و بیشتر از ۱۸ سال سن دارند می‌توانند این بیمه را تهیه کنند. اگر سن فرد هنگام بستن قرارداد بیش از ٥٠ سال باشد، در صورتی درخواست آن پذیرفته می‌شود که به معادل هرسال سن مازاد بر ٥٠ سال دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشد.

در صورتی که قبل از انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار سابقه بیمه داشته باشید؛ تمامی سوابق قبلی نیز هنگام بازنشستگی برای شما در نظر گرفته می‌شود.

 به این گروه از بیمه‌شدگان تعهدات کوتاه‌مدت همانند کمک‌هزینه ازدواج، هزینه ایام بیماری و بارداری تعلق نمی‌گیرد. اما سایر امتیازهای سازمان تامین اجتماعی از جمله ازکارافتادگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی در صورت تعیین آن در قرارداد، پرداخت حقوق بازنشستگی و بهره مندی از امتیازهای دفترچه درمانی در صورت واریز حق سرانه درمان به این گروه تعلق می‌گیرد.

در این نوع از بیمه افراد واجد شرایط در این نوع از بیمه می‌توانند با داشتن ٥٥ سال سن تمام و ٢٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه بازنشستگی و دریافت مستمری سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

متقاضی بیمه زنان خانه‌دار در صورتی که پدر خانواده فاقد پوشش بیمه‌ای باشد، می‌تواند با پرداخت حق سرانه درمان، فرزندان خود را بیمه درمانی کند.

 در بیمه خانم‌های خانه‌دار، فرانشیز بیمه برای خدمات درمانی بستری ۱۰ درصد و برای خدمات پزشکی سرپایی ۳۰ درصد است.

بازنشستگی زنان خانه‌دار

1- بازنشستگی خانم خانه‌دار با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه

۲-  بازنشستگی خانم خانه‌دار با ۵۵ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه

۳-  بازنشستگی خانم خانه‌دار با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن برای مشمولین قانون کار

۴-  بازنشستگی خانم خانه‌دار با ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور

۵-  بازنشستگی خانم خانه‌دار با ۲۰ سال سابقه بدون شرط سنی برای جانبازان

۶- داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه و ۴۵ سال سن برای معلولان عادی

۷- داشتن ۳۵ سال سابقه بدون شرط سنی برای خانم خانه دار

۸- زنانی که ۵۵ سال سن با حداقل۱۰ سال سابقه متناسب با سنوات پرداخت حق‌بیمه دارند؛ در این حالت بیمه‌شده می‌تواند با ۱۰ سال سابقه و بیشتر تا ۲۰ سال، درخواست بازنشستگی کند که مستمری وی به میزان سنوات پرداخت حق‌بیمه خواهد بود (بین ۱۰ تا ۲۰ روز حقوق). در این صورت ماده ۱۱۱ قابل اجرا نیست و چنانچه حقوق وی از حداقل پایین‌تر باشد، مستمری تا حداقل حقوق افزایش نمی‌یابد.

۹- بانوانی که سن آن‌ها به ۵۵ سال رسیده، ولی زیر ۱۰ سال سابقه دارند می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه سنوات کسری تا ده سال سابقه، با ده روز حقوق بازنشسته شوند که در این صورت نیز چنانچه حقوق آن‌ها از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار کمتر باشد، ترمیم نخواهد شد.

مبلغ بیمه زنان خانه‌دار

حق بیمه پرداختی در بیمه زنان خانه‌دار از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

مبلغ حق بیمه یک ماهه = نرخ انتخابی سهم بیمه شده * مدت یک ماه ( ٣١ و ٣٠ روزه ) * حداقل دستمزد روزانه در سال مورد نظر

حداقل دستمزد روزانه در سال مورد‌نظر: هرساله توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تعیین می‌شود که برای سال ۱۴۰۱ برابر است با ۱۳۹ هزار تومان

نرخ انتخابی سهم بیمه شده: بیمه شده هنگام عقد قرارداد بیمه می‌تواند به انتخاب خود یکی از سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد را انتخاب کنید.

میزان پوشش بیمه در هر یک از سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد متفاوت است، به عنوان مثال: با توجه به دستمزد سال ۱۴۰۱ مبلغ حق بیمه یک ماه فرد با نرخ انتخابی ۱۲ درصد در ماه مهر‌ماه برابر است با:

۱۳۹ x ۳۰ x ۱۲٪ = ۳۴.۷۵۰

حقوق بازنشستگی بیمه زنان خانه‌دار

بانوان خانه‌دار با پرداخت درصدهای مختلف حق بیمه شرایط بازنشستگی متفاوتی دارند.

شرایط پرداخت حق بیمه ۱۲ درصدی: اگر فرد بیمه شده قبل از بازنشستگی فوت کند، مستمری به خانواده فرد مذکور داده نمی‌شود، اما اگر بعد از بازنشستگی فوت کند، مستمری آن فرد به خانواده‌اش داده می‌شود.

شرایط پرداخت حق بیمه ۱۴ درصدی: در این مورد چه فرد قبل از بازنشستگی فوت کند چه بعد از آن در هر صورت مستمری به خانواده‌اش داده می‌شود.

شرایط پرداخت حق بیمه ۱۸ درصدی: اگر حق بیمه ۱۸ درصدی پرداخت نمایید علاوه بر اینکه چه فرد قبل از بازنشستگی فوت کند چه بعد از آن در هر صورت مستمری به خانواده‌اش داده می‌شود، تحت پوشش ازکارافتادگی و خدمات درمانی نیز قرار می‌گیرد.

مزایای بیمه زنان خانه ‌دار

در صورتی که پدر بیمه نباشد، فرزندان زنان خانه‌دار می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند. بیمه‌شدگان می‌توانند با پرداخت حق بیمه از مستمری بازنشستگی و کمک هزینه امور فوت بهره‌مند شوند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه