اخبار داغ

آمریکا و کشورهای اروپایی درباره شهرک‌سازی صهیونیست‌ها بیانیه مشترک صادر کردند

 آمریکا و کشورهای اروپایی درباره شهرک‌سازی صهیونیست‌ها بیانیه مشترک صادر کردند
وزیران خارجه آمریکا و چند کشور اروپایی از شهرک‌سازی‌های جدید رژیم صهونیستی ابراز نگرانی کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وزیران خارجه فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و آمریکا در بیانیه‌ای از طرح رژیم صهیونیستی برای پیشبرد ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما، وزرای خارجه فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و آمریکا- به شدت از اعلانیه دولت اسرائیل مبنی بر پیشبرد ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی و همچنین قصد آن برای آغاز روند صدور مجوز برای ۹ منطقه‌ای که شهرک‌سازی قبلاً در آنها غیرقانونی محسوب می‌شد عمیقاً نگرایم.»

در این بیانیه تصریح شده که این کشورها به شدت با «این اقدامات یکجانبه که تنش‌ها میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را تشدید و تلاش‌ها برای دستیابی به راهکار دو دولتی را تضعیف می‌کنند» مخالف هستند.

پایگاه آکسیوس روز دوشنبه گزارش داده بود کابینه امنیتی اسرائیل تصمیم گرفته ۹ پایگاه غیرقانونی در کرانه باختری اشغالی را قانونی اعلام کرده و آنها را به واحدهای مسکونی جدید تبدیل کند.

آکسیوس نوشته این اقدام علی‌رغم مخالفت‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا انجام گرفت و انتظار می‌رود به ایجاد تنش در روابط تل‌-آویو واشنگتن منجر شود.

دولت بایدن پیش از این گفته با هر گونه اقدام یکجانبه از جمله شهرک‌سازی و یا درگیری که چشم‌انداز راهکار دو دولتی را به خطر بیندازد مخالف است.

یک مقام ارشد کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: «موضع مادر خصوص چنین مواردی روشن و بی‌تغییر بوده است. ما به شدت با هر گونه توسعه شهرک‌سازی مخالفیم و عمیقاً از گزارش‌ها درباره قانونی اعلام کردن پایگاه‌هایی که ذیل قانون اسرائیل غیرقانونی هستند نگرانیم.»

وی اضافه کرد: «ما از دولت اسرائیل در خصوص تصمیمی که اتخاذ شده اطلاعات بیشتری درخواست کرده‌ایم.»

صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند.

 سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه