اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

وزارت صمت دقیقا چه کار می‌کند؟/ مسئول این همه دردسر برای خرید خودرو کیست؟

وزارت صمت دقیقا چه کار می‌کند؟/ مسئول این همه دردسر برای خرید خودرو کیست؟
عرضه خودروهای وارداتی در حالی از روز گذشته آغاز شد که به دلیل عدم شفافیت و حواشی برای ثبت نام آن، موجی از اعتراضات متقاضیان را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وزارت صمت روز جمعه ۵ اسفند ماه با انتشار اطلاعیه ای شرایط عرضه خودروهای وارداتی و فرآیند فروش آن را اعلام کرد. براین اساس قرار شد اولین مرحله از ثبت نام برای خرید خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به آدرس saleauto.ir از روز شنبه ساعت ۱۲ آغاز شود. اما این سامانه در همان ساعات ابتدایی دچار اختلال شده و یک ساعت با تاخیر فعال شد.

در نتیجه پیگیری دانا نیز، امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت علت این تاخیر را مشکلات فنی بیان کرد و اضافه کرد که به زودی سامانه در دسترس مردم قرار خواهد گرفت؛ در نتیجه بعد از یک ساعت تاخیر ثبت نام برای خرید خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز شد. 

اما گویا مشکلات فنی و حواشی این سامانه تمامی ندارد. قطعی و سرعت پایین سامانه و همچنین شائبه به وجود آمده درمورد اینکه سایت را از قصد بستند تا یک سری افراد خاص بتوانند ثبت نام کنند موجی از اعتراض متقاضیان را به همراه داشت.

در این میان موضوع جالبتر اینجاست که علاوه بر مشکلات موجود، وزارت صمت شروط عجیبی را برای ثبت نام مطرح کرده است.

متقاضیان برای قرار گرفتن در اولویت خرید خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو باید چهار شرط اصلی را داشته باشند. 

مورد نخست اینکه متقاضیان باید دارای گواهینامه باشند. به نظر می‌رسد قصد وزارت صمت از این شرط آن است که تنها مصرف‌کنندگان بتوانند در این قرعه‌کشی ثبت‌نام کنند. شرط بعدی این است که داوطلبان در ۴۸ ماه گذشته خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی یا بورس کالا نداشته باشند و شرط سوم نیز عدم‌ مالکیت پلاک فعال از طرف متقاضی است؛ یعنی متقاضی نباید خودروی دیگری داشته باشد که این شرط تاحدودی عجیب به نظر می‌رسد، چراکه عموما کسانی که خودرو ندارند به‌ یک‌ باره برای خرید خودروی خارجی اقدام نمی‌ کنند و شرط آخر اما بلوکه شدن واریزی ها است که مطابق آن متقاضی باید ۵۰۰‌ میلیون تومان در حساب شخصی خود داشته باشد و این مبلغ تا زمانی که البته مشخص نیست انتهای آن چه زمانی است در حساب فرد بلوکه خواهد ماند.

قرار است چند روز بعد از اتمام مهلت ثبت نام، این شرایط احراز شود، که این موضوع خود سبب ریزش متقاضیان خواهد شد و سپس بین افراد واجد شرایط قرعه‌ کشی خواهد شد و ۱۰۰ هزار نفر انتخاب می‌شوند و بعد از قرعه‌ کشی عرضه خودروها انجام خواهد شد.

البته لازم به ذکر است؛ عرضه خودروهای وارداتی به‌ تدریج و با تاخیر سه‌ ماهه و ۶ ماهه انجام خواهد گرفت و برخی خودروها نیز فروش فوری خواهند داشت. 

این موضوع زمانی جالب تر شد که اعلام کردند مبلغ این خودروها بر اساس قیمت روز محاسبه می شود و قیمت آن تا زمان تحویل مشخص نیست.

بنابراین با توجه به تورم و افزایش نرخ ارز می‌توان گفت کسانی که اولویت‌های بهتری کسب می‌کنند می‌توانند خودروی موردنیاز خود را نه تنها سریع‌تر بلکه با قیمت بهتر دریافت کنند و در این میان اگر واردکننده نتواند در موعد مقرر خودروی متقاضی را تحویل دهد، متقاضی می‌تواند ماهانه جریمه دیرکرد هفت و نیم‌ درصدی و پنج درصد هزینه ابطال را دریافت کند.

نکته مهم تر در این میان عدم شفافیت است؛ متقاضیان در شرایطی باید برای مدت نامعلومی ۵۰۰‌ میلیون تومان خود را بلوکه کنند که حتی نمی‌دانند چه خودرویی از چه برندی، محصول چه کشوری و حتی با چه قیمتی دریافت خواهند کرد.

حال وظیفه رسانه ایی شبکه اطلاع رسانی راه دانا حکم میکرد در این خصوص اطلاع رسانی نموده و خریداران و مشتریان احتمالی این طرح را روشن نماید تا با دید بهتری نسبت به خرید و یا عدم خرید اقدام نمایند و البته شاید بهتر باشد قبل از اینکه مردم ندانسته و سرمایه های خود را از دست دهند، نهادهای امنیتی و نظارتی نیز به این قضیه ورود کنند.

شبکه اطلاع رسانی راه دانا آمادگی دارد جهت شفافیت هر چه بیشتر در این خصوص، هرگونه جوابیه وزارت صمت و مدیران مرتبط را نیز به استحضار مردم شریف ایران برساند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه