اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

پیش فروش خودروهای وارداتی نیازمند ورود دستگاه‌های نظارتی و قضا/ وزارت صمت بهتر است شفاف‌ باشد

پیش فروش خودروهای وارداتی نیازمند ورود دستگاه‌های نظارتی و قضا/ وزارت صمت بهتر است شفاف‌ باشد
انتظار می رود وزارت صمت در زمینه پیش فروش خودرو‌های وارداتی که انجام شده است شفاف‌تر عمل کند و ابهامات موجود را برطرف سازد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهلت ثبت نام برای متقاضیان خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه خودرو در حالی به پایان رسید که ۱۲۰ هزار نفر در طرح پیش فروش خودروهای وارداتی ثبت نام کردند؛ در حالی که طبق آمار وزارت صمت، قرار بود ۱۰۰ هزار خودرو در طرح پیش فروش خودرو‌های وارداتی عرضه شود.

البته با وجود ثبت نام ۱۲۰ هزار نفر، هنوز خودرویی وارد کشور نشده است و این خودروها وجود خارجی ندارند، اما با این حال متقاضیانی که در طرح پیش‌ فروش خودروهای وارداتی ثبت نام کرده اند باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب خود بلوکه کنند که با احتساب این ۱۲۰ هزار نفر متقاضی مبلغ ۶۰ هزار میلیارد تومان پول به نفع وزارت صمت بلوکه شده است.

این در حالیست که به باور برخی از تحلیلگران شفاف‌ سازی درستی در این موضوع صورت نگرفته است و ورود آن به کشور قطعی نشده است و احتمال لغو واردات به دلایل مشکلات ارزی، تحریم و… همچنان وجود دارد.

در واقع هنوز زمان تحویل، مدل و قیمت خودروهای وارداتی مشخص نشده است و در هاله ای از ابهام قرار دارد و متقاضی نمی‌ داند که به کدام مدل خودرو دست پیدا خواهد کرد.

به نظر می‌رسد وزارت صمت سعی دارد با پیش فروش خودروهای وارداتی ابتدا ارز مورد نیاز خود را برای واردات از جیب مردم تامین کند و سپس شرکت‌های واردکننده اقدام به خرید و واردات این خودروها به کشور کنند.

بیشتر بخوانید:

وزارت صمت دقیقا چه کار می‌کند؟/ مسئول این همه دردسر برای خرید خودرو کیست؟

اشتباهات گذشته مجددا تکرار می شود؟!

در این رابطه مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با دانا درباره پیش فروش خودروهای وارداتی گفت: ما تجربه این چنینی را قبلا داشته ایم که شرکت‌های واردکننده خودرو اقدام به پیش فروش خودروهای وارداتی کردند. اما در تصمیمی ناگهانی، دولت واردات خودرو به کشور را ممنوع اعلام کرد و گرفتاری مردم دوچندان شد و ضرر بسیاری از این طریق به خریداران تحمیل گردید. 

وی افزود: با توجه به اینکه در سری گذشته در پیش فروش خودرو مشکلاتی به وجود آمد، ممکن است این تجربه مجددا تکرار شود. امیدواریم این سری مانند دفعه پیش نباشد و دولت پیش بینی لازم را در این باره کرده باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان تاکید کرد: بهتر است نهادهای نظارتی و دستگاه قضایی این موضوع را دقیق رصد کنند تا اگر روزی مشکلی به وجود آمد با کسانی که اقدام به این کار کرده اند، برخورد قاطع صورت گیرد.

به گزارش دانا؛‌ با توجه به اینکه واردات خودرو در این دوره زیر نظر وزارت صمت اجرا می‌شود، انتظار می رود این وزارتخانه در زمینه پیش فروش خودروهای وارداتی شفاف‌تر عمل کند و ابهامات موجود را برطرف سازد؛ چون مشابه این تصمیم قبلا نیز گرفته شده بود که البته نتایج خوبی در پی نداشت.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه