اخبار داغ

آنها که سال ما را ساختند؛

والیبال؛ بچه سرتق های بهروز، دختران تاریخ ساز

والیبال؛ بچه سرتق های بهروز، دختران تاریخ ساز
روایت سال کهنه ۱۴۰۱ با پیرنگ تاریخ سازان جذاب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سال ۱۴۰۱ برای ورزش ایران یک سال شلوغ و پرحادثه بود. سالی که با فروکش کردن نسبی بحران منحوس کرونا شاهد از سرگیری رویدادهای ورزشی بودیم که در آن اتفاقات ریز و درشتی رقم خورد و در این رویدادهای بزرگ و بااهمیت، نتایجی پر فراز و نشیب رقم زد. مثل هر مسابقه دیگری پیروزی و شکست های ریز و درشتی را در سالی که گذشت، تجربه کردیم که اشکها و لبخندها را به همراه داشت. چهره های پرتعدادی در این سال خبرساز شدند و نام آنها در صدر اخبار جای گرفت  تا ورزش یک سال شلوغ و پرهیاهو را تجربه کند. در والیبال روزهای جذابی داشتیم و روایت آن با پیرنگ تاریخ سازان جذاب است.

تیم ملی والیبال

در سالی که گذشت تیم ملی والیبال روزهای پرفراز و نشیبی را تجربه کرد که بی تردید مهمترین آن لیگ ملتها بود که بچه های بهروز عطایی نمایش فراری تصور داشتند. والیبال ایران در دوره گذار خود با سرمربی ایرانی مسیر جدیدی را آغاز کرده که آرمان اصلی آن قرار گرفتن روی سکوی لیگ ملت ها و المپیک است. رویایی در دوردست که تعبیر آن سخت و دشوار به نظر می رسد. در سال پیش رو والیبال ایران روزهای پرترافیکی را پیش رو خواهد داشت اما بی تردید رقابتهای لیگ ملت ها مهمترین و جذابترین مسابقه سال آتی خواهد بود. لیگ ملت های ۲۰۲۳ دومین تجربه والیبال ایران در این رقابتها با سرمربی ایرانی محسوب می شود. در دوره قبلی ۲۰۲۲ ایران برای نخستین بار این رقابتها را با سرمربی ایرانی تجربه کرد و البته نتایجی قابل قبول گرفت.

سروقامتان ایران در هفته‌های اول تا سوم مرحله گروهی در کشورهای برزیل، بلغارستان و لهستان به مصاف حریفان خود رفتند. تیم ملی والیبال ایران در مجموع ۱۲ مسابقه ۳ هفته مرحله مقدماتی موفق به شکست تیم‌های چین، استرالیا، آمریکا، کانادا، لهستان، اسلوونی و صربستان شد و در دیدار با تیم‌های هلند، ژاپن، بلغارستان، برزیل و ایتالیا نتیجه را واگذار کرد و در پایان مرحله گروهی با  ۷ برد و ۲۰ امتیاز در رتبه هفتم جدول قرار گرفت و سهمیه حضور در مرحله نهایی لیگ ملت‌ها را به دست آورد.

شاگردان بهروز عطایی در مرحله یک چهار نهایی لیگ ملت‌ها در شهر بولونیا ایتالیا نیز به مصاف لهستان رفتند و به‌رغم نمایشی تحسین برانگیز مغلوب تیم نخست رده‌بندی جهان شدند تا از راه‌یابی به مرحله نیمه‌نهایی لیگ ملت‌ها بازبمانند و در رتبه هفتم لیگ ملت‌ها قرار گیرند و صعودی ۵ پله‌ای نسبت به دوره گذشته این رقابت‌ها را تجربه کنند. هفتمی لیگ ملتها البته بهترین نتیجه ایران در این رقابتها محسوب نمی شود و تیم ایران تجربه پنجمی این تورنمنت معتبر را با ایگور کولاکوویچ تجربه کرده.

منهای دوره قبلی، تیم ملی والیبال ایران که تجربه حضور در ۳ دوره قبلی این رقابت‌ها را به ترتیب با ایگور کولاکوویچ (۲۰۱۸ و ۲۰۱۹) و ولادیمیر آلکنو (۲۰۲۱) دارد که به ترتیب دهم، پنجم و دوازدهم شد. با توجه به پوست اندازی والیبال ایران بعد از المپیک و حضور جوانان تازه نفس و البته کم تجربه، رتبه هفتم ایران با بهروز عطایی نتیجه ای قابل قبول محسوب می شد. میانگین سنی تیم ملی والیبال ایران در این رقابت‌ها ۲۵ سال بود و مصدومیت ها و کم تجربگی روی کیفیت تیم ایران در این رقابتها تاثیر گذاشت.

در سال جاری لیگ ملتهای ۲۰۲۳ اما حکایتی متفاوتی دارد و تیم ایران با شرایطی متفاوت به مصاف برترین های دنیا خواهد رفت. مرحله مقدماتی مسابقات والیبال لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ با حضور ۱۶ تیم کانادا، آمریکا، آرژانتین، ایتالیا، کوبا، آلمان، هلند، برزیل، ژاپن، فرانسه، چین، ایران، لهستان، صربستان، بلغارستان و اسلوونی در گروه پیگیری خواهد شد. هفته نخست لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ به میزبانی دو شهر اوتاوا در کانادا و ناگویای ژاپن از ۶ تا ۱۱ ژوئن برابر ۱۶ تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. هفته دوم به میزبانی روتردام هلند و اورلئان در فرانسه از ۲۰ تا ۲۵ ژوئن (۳۰ خرداد تا ۴ تیرماه) برگزار خواهد شد. همچنین هفته سوم و پایانی مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ از ۴ تا ۹ جولای برابر ۱۳ تا ۱۸ تیرماه سال آینده در دو شهر آناهایم آمریکا و پاسای فیلیپین برگزار می‌شود.

شاگردان بهروز عطایی در نخستین دیدار خود به مصاف ژاپن در شهر ناگویای این کشور می‌روند تا رقیب آشنای سنتی و قدیمی چشم بادامی، آغازگر ماراتن نبرد ایران با غول ها باشد. دوره ای که با توجه به تجربه ارزشمند عطایی در دوره قبل و کیفیت بازیکنان انتظار داریم درخشانتر باشد. درخششی که امیدواریم تا سکوی لیگ جهانی امتداد پیدا کند.

والیبال زنان

والیبال زنان در ایران قدمتی به اندازه نیم قرن دارد و همپای والیبال مردان فعالیت کرده اما در کسب افتخار و موفقیت فرسنگ ها با تیم مردان فاصله پیدا کرده. تمامی افتخار تیم والیبال زنان ایران به یک مدال برنز بازیهای آسیایی ۱۹۶۶ بازمی گردد و ۴ دهه اخیر بعد از انقلاب والیبال زنان هرگز به جایی نرسیده. سال گذشته اما فدراسیون والیبال با یک برنامه ریزی مفصل و سرمایه‌گذاری بی‌سابقه این طلسم دیرپا را شکسشت تا دختران ایران برای نخستین بار بعد از انقلاب طعم موفقیت و مدال را بچشند. فدراسیون والیبال برای رسیدن به این هدف ابتدا سراغ یک مربی خارجی رفت و به توصیه ولاسکو معمار نوین والیبال ایران الساندرا کمپدلی مربی ایتالیایی را برای تیم زنان استخدام کرد. تیم والیبال زنان با هدایت کمپدلی برای نخستین بار به 3 اردوی برون مرزی در کشورهای صربستان، بلغارستان و ترکیه اعزام شد و با تدارک کامل برای نخستین بار در بازیهای کشورهای اسلامی شرکت کرد.

عملکرد دختران ایران در قونیه شگفت انگیز بود. دخترانی که در بازیهای کشورهای اسلامی برای نخستین بار بعد از انقلاب از سکوی قهرمانی بالا رفتند و با شایستگی مدال نقره را به سینه زدند تا طلسم دیرپای مدال آوری در والیبال زنان ایران شکسته شود.

شاگردان الساندرا کمپدلی سرمربی تیم ملی زنان ایران در نخستین مسابقه خود دراین بازی‌ها به مصاف ازبکستان رفتند و ۳ بر یک این تیم را شکست دادند. تیم زنان ایران در بازی دوم برابر ترکیه میزبان ۳ بر صفر شکست خورد تا به عنوان تیم دوم راهی مرحله نیمه نهایی شود. در نیمه نهایی دختران ایران در یک بازی حساس ۳ بر یک آذربایجان را شکست داده تا برای نخستین بار در تاریخ نیم قرنی والیبال زنان ایران فینالیست شده و مدال آنها قطعی شود. در فینال نیز دختران والیبال در یک بازی تکراری به مصاف ترکیه میزبان رفتند و با همان نتیجه قبلی یعنی ۳ بر صفر شکست خوردند تا مدال نقره این بازیها را به سینه بزنند. 

آخرین مدال تیم ملی والیبال زنان ایران در مسابقات رسمی در بازی‌های آسیایی سال ۱۹۶۶ به رنگ برنز به دست آمد و طلسم ۵۶ ساله این تیم برای کسب مدال با نایب قهرمانی بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی شکسته شد و دخرتان ایران به نخستین مدال بعد از انقلاب دست یافتند.

در ادامه و پس از موفقیت در این رقابتها تیم والیبال زنان ایران در هفتمین دوره مسابقات جام کنفدراسیون زنان آسیا با حضور تیم‌های ژاپن، چین، کره‌جنوبی، تایلند، چین‌تایپه، فیلیپین، ایران، ویتنام و استرالیا به میزبانی مانیل فیلیپین حضور یافت تا به مصاف رقبای جدی تر و حرفه ای تر برود.

تیم ایران که در گروه A این پیکارها با تیم‌های چین، ویتنام، فیلیپین و کره‌جنوبی هم‌گروه بود که در بازی نخست کره را ۳ بر صفر شکست داد تا یک برد شیرین کسب کند اما در ۳ بازی بعدی برابر تیم های چین، ویتنام و فیلیپین  شکست خورد تا به عنوان تیم چهارم گروه به مرحله بعد صعود کند. دختران ایران در دور دوم با قبول شکست برابر ژاپن صدرنشین گروه B راهی دیدار نیمه‌نهایی شد. شاگردان کمپدلی در این مرحله نیز مقابل چین‌تایپه مغلوب و راهی مرحله رده‌بندی برای کسب جایگاه هفتم و هشتمی شدند که در آخرین روز مسابقات توانستند استرالیا را ۳ بر صفر از پیش روی خود بردارند. پرونده این رقابت‌ها با قهرمانی ژاپن بسته شد و ملی‌پوشان ایران جایگاه هفتمی را به خود اختصاص دادند تا سال پرترافیک آنها با یک تاریخسازی بزرگ به پایان برسد.

امین اسماعیل نژاد

لیگ ملتهای ۲۰۲۲ برای والیبال ایران عجیب و غریب شروع شد؛ تیمی که برای نخستین بار بدون سردارانش و با یک مربی وطنی در تقابل با غول ها ناامیدکننده بود اما ناگهان ورق بازگشت. وقتی بمب افکن ایرانی به ترکیب اضافه شد و با درخشش حیرت انگیز خود همه چشمها را خیره کرد؛ حتی چشمان تیزبین و سختگیر ویتالی هینن سرمربی سابق لهستان را. ظهور یک فوق ستاره به نام امین اسماعیل نژاد، جذاب‌ترین یادگاری ما از VNL2022 بود. امین اسماعیل‌نژاد از همان هفته اول جای صابر کاظمی را در ترکیب ایران گرفت و در ادامه کلیدی‌ترین بازیکن ما و ستاره بی چون و چرای جام شد. بمب افکن ایرانی در اکثر مسابقات دور گروهی امتیازآورترین بازیکن ایران بود و دومین بازیکن مسابقات از حیث کسب امتیاز تا پایان این مرحله لقب گرفت. در یک چهارم و تقابل سخت با عقاب های لهستان و شکست میلی متری امین باز هم نمایش درخشان خود را ادامه داد و امتیازآورترین و بهترین بازیکن زمین شناخته شد تا ویتال هینن اعتراف کند که امین بهترین بازیکن لیگ ملت هاست و نمی داند او تا الان کجا بوده.

بمب افکن ایرانی در رقابتهای والیبال قهرمانی جهان تحت تاثیر حواشی خدمت سربازی و حضورش در پادگان درخشش لیگ ملتها را تکرار نکرد اما در لیگ برتر والیبال در ترکیب پاس همان بازیکن سابق بود. ابرستاره ای که تیم کم ستاره پاس گرگان را یک تنه به جمع ۴ تیم پایانی رساند و تنها یک گام برای حضور در فینال کم آورد.

سال کهنه برای بمب افکن ایرانی لبالب از اتفقات عجیب و غریب بود؛ ستاره ای که حالا در سال آینده مهمترین عنصر تیمی است که برای تکرار قهرمانی در بازیهای آسیایی هانگژو و کسب سهمیه المپیک سخت به آن دل بسته ایم.
خبرنگار: سعید آقایی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه