اخبار داغ

عباد در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

اعتبار مالیاتی، راهکاری برای رهایی از تله انرژی فروشی مجازی

اعتبار مالیاتی، راهکاری برای رهایی از تله انرژی فروشی مجازی
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به رانت انرژی در صنایع گفت: اگر اعتبار مالیاتی به‌درستی اجرا شود، صنایع به سمت توسعه زنجیره ارزش خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ اعتبار مالیاتی، یک نوع امتیاز است که دولت جهت تشویق در یک حوزه خاص، به‌عنوان‌مثال در زمینه تحقیق و توسعه به شرکت‌ها اعطا می‌کند. تفاوت اصلی اعتبار مالی با معافیت مالیاتی در این است که اعتبار مالیاتی به‌جای کاهش درآمد مشمول مالیات، باعث کاهش مالیات متعلقه به شرکت می‌شود.

آثار منفی انرژی فروشی مجازی

در سالی که گذشت انرژی فروشی مجازی و آثار منفی آن یکی از مشکلات اقتصادی کشور ما بود که مثلاً در صادرات محصولات نیمه‌خام اولیه مثل متانول و... بارها به آن اشاره شد؛ که این سؤال را برای کارشناسان اقتصادی به وجود آورد که آیا این عملکرد منفی اقتصادی ناشی از رویکردها و سیاست‌های سیاست‌گذاران است یا به اشتباهات سیاست‌گذاری صنایع در دوره‌های قبل بازمی‌گردد یا حرکتی خود‌جوش از جانب صنایع است؟

به‌هرحال برای اصلاح این روند باید واقعی‌سازی قیمت‌های انرژی از سوی دولت به‌صورت بلندمدت و با برنامه‌ریزی دقیق اجرا شود تا مردم که اصلی‌ترین مهره‌های پازل اقتصاد هستند در نهایت بتوانند پس از اصلاح زنجیره ارزش اثرات صادرات منطقی را در اقتصاد ببینند و این تولید هدفمند بتواند در نهایت موجب کاهش تورم و گشایش در سفره مردم شود.

بیشتر بخوانید:

اعتبار مالیاتی، ابزار مشوق عدم خام‌فروشی و توسعه زنجیره ارزش
 

عدم ورود فناوری نوین به صنایع بزرگ از چالش‌های اقتصاد ماست

مهرداد عباد عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با راه دانا؛ درباره اعتبار مالیاتی و آثار به‌کارگیری این سیاست مالی بر خنثی‌سازی تحریم‌ها و رهایی از تله انرژی فروشی مجازی در کنار نقش ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنایع بزرگ و آثار آن بر خنثی‌سازی تحریم‌ها اظهار کرد: اثر تحریم‌ها در صنایع بزرگ و مادر و همچنین صنایع بالادستی نفت باید بررسی شود؛ اما آنچه مسلم است این است که عدم ورود فناوری نوین به صنایع بزرگ از چالش‌های اساسی این صنایع است.

وی ادامه داد: برای خروج از این وضعیت باید یک فکر جدی کرد و با ایجاد مشوق‌های لازم، زمینه تغییر رویکرد صنعتی کشور را از خام‌فروشی فعلی به سمت تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا تغییر داد.

وی افزود: باتوجه‌به آنکه امکان سرمایه‌گذاری بر تمامی فناوری‌ها وجود ندارد؛ بنابراین بهتر است که شناسایی انجام شود تا مشخص شود کدام یک از فناوری‌ها منجر به صادرات رقابت‌پذیر می‌شود و همچنین کدام زنجیره ارزش برای ما اهمیت بیشتری را دارد.

تحقیق و توسعه باید تقویت شود

عباد در ادامه گفت: در صنایع بزرگ همچون سیمان و فولاد، بحث تحقیق و توسعه باید تقویت شود؛ چراکه دنیا به سمت اقتصاد سبز می‌رود، درحالی‌که ما در چرخه تولید این نوع صنایع بسیار عقب هستیم و سرانه مصرف انرژی در این صنایع بسیار بالا است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر تقویت اقتصاد سبز در حوزه صنایع بزرگ بیان کرد: باتوجه‌به شرایط تحریم و مشکلات صادرات کالا و بازگشت ارز بهتر است که تحریم‌های داخلی را برای صادرکنندگان کالاهای مزیت دار و با ارزش‌افزوده بالا را کاهش دهیم. ورود دانش‌ چه از طریق دانشگاه‌ها و چه از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان به صنایع بزرگ می‌تواند در تسهیل شرایط صادرات، کاهش واردات و ارزآوری نقش داشته باشد.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: طی سنوات گذشته با اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب در اقلام راهبردی و دارای مزیت رقابتی صادرات در صنایع بالادست و پایین‌دست کار شده است، اما آنچه که باید موردتوجه قرار گیرد، صنایع بالادستی و پایین‌دستی گاز است؛ زیرا در این موضوع کشور ما نسبت به دنیا خیلی عقب است.

این فعال اقتصادی در واکنش به تولید تمامی کالاها در داخل گفت: تولید تمامی کالاها در داخل و بی‌نیازی از واردات، ما را به بیراهه می‌کشاند، و حتماً لازم نیست کالایی که مزیت تولیدی ندارد را خودمان تولید و یا صادر کنیم، ازاین‌رو بهتر است در کالاهای تولیدی، کالاهایی همچون متانول نباشد که امکان صادرات آن وجود نداشته باشند.

شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در حوزه‌های پایین‌دست کمک کنند

وی تصریح کرد: برای تمرکز بر صادرات نفت، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در حوزه‌های پایین‌دست کمک کنند یا صادرات در کوتاه‌مدت به بخش خصوصی واگذار شود. صنعت کشور ما به دلیل متکی بودن به انرژی ارزان، به طور زیادی به رانت انرژی وابسته است و باتوجه‌به ماهیت محصولات صادراتی و ارزش پایین آن، به‌شدت درگیر تله انرژی مجازی هستیم.

وی در پایان افزود: یکی از راهکارها برای رهایی از تله صادرات انرژی مجازی این است که ورود تحقیق و توسعه را به صنعت تسهیل کنیم. اگر بتوانیم سیاست‌هایی مانند اعتبار مالیاتی و تقویت بخش تحقیق و توسعه صنایع را به‌درستی اجرا کنیم و صنایع را به سمت توسعه زنجیره ارزش محصولاتشان سوق دهیم، صددرصد بستری برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق اقتصاد مبتنی بر دانش فراهم کرده‌ایم.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
وهاب -> 1402/02/25
پاسخ

شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در حوزه‌های پایین‌دست کمک کنند

عماد -> 1402/02/25
پاسخ

در صنایع بزرگ همچون سیمان و فولاد، بحث تحقیق و توسعه باید تقویت شود؛ چراکه دنیا به سمت اقتصاد سبز می‌رود، درحالی‌که ما در چرخه تولید این نوع صنایع بسیار عقب هستیم