اخبار داغ

موافقت اولیه طرف‌های درگیر سودانی با آتش‌بس طی تعطیلات عید فطر

موافقت اولیه طرف‌های درگیر سودانی با آتش‌بس طی تعطیلات عید فطر
گروه‌های ملی‌گرای سودان از موافقت اولیه طرف‌های درگیر سودانی با آتش بس ۷۲ ساعته به مناسبت عید فطر خبر دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری المیادین، گروه‌های ملی گرای سودانی اعلام کردند که با فرماندهی ارتش و فرماندهی نیروهای واکنش سریع تماس گرفته و آن‌ها به صورت اولیه با آتش‌بس طی تعطیلات عید فطر موافقت کردند.

این گروه‌ها اعلام کردند که طرح جامعی را برای آتش‌بس فراگیر و برگزاری مذاکرات برای حل اختلافات ارائه خواهند کرد.

به گفته منابع فرماندهی نیروهای واکنش سریع سودان به رهبری محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی صبح امروز (جمعه) با آتش‌بس انسانی به مدت ۷۲ ساعت موافقت کرد. هدف از این آتش‌بس ایجاد گذرگاه‌های انسانی برای خارج کردن غیرنظامیان است.

در بیانیه فرماندهی نیروهای واکنش سریع آمده است: این اقدام در راستای تأکید بر پایبندی به تحقق ثبات و امنیت در کشور و تحقق خواسته‌های مشروع ملت سودان درباره آزادی، عدالت، دموکراسی و حاکمیت قانون است.

فرماندهی نیروهای واکنش سریع از تمام نیروهای مسلح سودان خواست خواسته‌های مردم را درنظر بگیرند.

این فرماندهی اعلام کرد که تعدادی از افسران و سربازان به منازلشان بازگشته و سلاحشان را کنار گذاشتند.

پیش از این آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست مجازی با مسئولان اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و نهادهای منطقه‌ای دیگر از طرف‌های درگیر sودانی خواست به آتش‌بس انسانی طی عید فطر پایبند باشند.

گوترش همچنین تماس تلفنی با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و رئیس شورای حاکمیتی برقرار کرد.

در این راستا البرهان در مصاحبه با الجزیره هرگونه مذاکره مستقیم با حمیدتی را رد کرد و گفت: بلندپروازی‌های حمیدتی برای در دست گرفتن قدرت در سودان عامل اصلی این نزاع است.

وی گفت: اگر نیروهای واکنش سریع به پایگاه‌های خود بازنگردند هیچ گزینه‌ای جز گزینه نظامی وجود نخواهد داشت.

سودان از شنبه گذشته شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیز و اتهامات متقابل بین نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو و نیروهای ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان است و به رغم اینکه چند بار آتش‌بس‌های کوتاه مدت اعلام شده اما باز هم درگیری‌ها ادامه داشته است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه