اخبار داغ

یادداشت/

حل ابهامات با آبگیری؛ رودخانه زهره با سد چم شیر به اتمام می‌رسد

حل ابهامات با آبگیری؛ رودخانه زهره با سد چم شیر به اتمام می‌رسد
آبگیری سد چمشیر پس از کش و قوس‌های فراوان و با وجود ابهامات و مباحث مطرح شده توسط کارشناسان، اواخر سال گذشته سد به صورت رسمی آبگیری شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ماجرای آبگیری سد چمشیر از موضوعات پر حاشیه و پرچالش در حوزه محیط زیست در سال گذشته بود، در واقع سد چمشیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته شده است.

رودخانه زهره در واقع رودخانه‌ای به طول ۴۷۵ کیلومتر که از دو رود «فهلیان» و «تنگ شیو» در شهرستان ممسنی استان فارس سرچشمه می‌گیرد و با عبور از گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد به سمت خوزستان و درنهایت خلیج‌فارس ادامه راه می‌دهد.

وزارت نیرو معتقد است که سد چمشیر برای شرق خوزستان حیات‌بخش است، در حالی که برخی کارشناسان و دوست داران محیط زیست آن را عامل نابودی رودخانه زهره می‌دانند و به شدت مخالف آبگیری سد چمشیر هستند و بارها عنوان کردند که آبگیری این سد خسارت سنگین را برای خوزستان در پی خواهد داشت، در واقع با آبگیری سد چمشیر تراژدی گتوند ۲ تکرار می‌شود.

خطر ایجاد کانون‌های بزرگ ریزگرد

به اعتقاد کارشناسان؛ با آبگیری سد جلوی سیلاب‌های رودخانه زهره گرفته خواهد شد و با این کار مانداب‌هایی که در اطراف هندیجان وجود دارد، آبی دریافت نمی‌کنند و به کانون‌های بزرگ ریزگرد تبدیل می‌شوند. همچنین گونه‌های درختی و درختچه‌ای در سازند گچساران به سختی رشد می‌کنند و فقط گونه‌های اندکی در آنجا دوام می‌آورند و در حال حاضر حدود ۵۰۰ هکتار جنگل در بستر آن رودخانه زهره وجود دارد و با آبگیری سد این پوشش از بین خواهد رفت، در نهایت وقتی سد آبیاری شود به دلیل تجمع مواد آلی که در آنجا وجود دارد با انتشار متان مواجه می‌شویم که یک گاز گلخانه‌ای است.

در واقع باید گفت سد چم‌شیر، بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی  ایران بوده، سد با دارا بودن مخزن ۲.۳ میلیارد مکعب، دریاچه‌ای به طول ۴۸ کیلومتر و وسعت ۵۱ کیلومتر مربع قرار بود دی ماه ۱۴۰۱ آبگیری شود.

حتی علی سلاجقه رئیس سازان محیط زیست هم بارها اعلام کرد این موضوع تحت رصد سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و اجازه ایجاد گتوند ۲ را نخواهیم داد.

متاسفانه با وجود ابهامات و مباحث مطرح شده توسط کارشناسان و فعالان زیست محیطی در خصوص پیرامون سازندهای سد، وضعیت پسا آبگیری، وجود محوطه تاریخی و حتی چاه‌های نفت در سایت و مخزن سد چم شیر گچساران، تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان دهنده آن است که آبگیری صورت گرفته است.

گفتنی است؛ اواخر سال گذشته بود که مرحله نخست آبگیری سد چمشیر با حجم ٣۵٠ میلیون متر مکعب انجام شد و حال باید دید چه سرنوشتی در انتظار رودخانه زهره است، آیا خوزستانی ها بار دیگر وارد باتلاق تصمیات اشتباه مسئولان می‌شوند یا ختم به خیر خواهد شد؟!

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه