اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

اصفهان به نام شیخ زینت دارد/ علی نصیریان در لباس شیخ بهایی

اصفهان به نام شیخ زینت دارد/ علی نصیریان در لباس شیخ بهایی
بهاالدین محمد عاملی معروف به «شیخ بهایی» از عالمان و دانشمندان بزرگ ایرانی بوده که در روزگار و عهد صفوی زندگی کرده است و یادگاری های علمی و معماری بسیاری برای ما ایرانی ها به جای گذاشته است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهاالدین در بعلبک لبنان به دنیا می آید و بنا بر آنچه در تاریخ آمده، دوران کودکی خود را در منطقه جبل عامل می گذراند. پدر او از شاگردان برجسته شهید ثانی بوده و به دلیل اذیت و آزار شیعیان آن منطقه توسط دولت عثمانی از یک سو و دعوت شاه تهماسب صفوی از سوی دیگر برای حضور در ایران، مهاجرت را انتخاب کرده و همراه با خانواده رهسپار ایران می شود و قزوین را برای زندگی انتخاب می کنند و بعدها به شیخ الاسلامی اصفهان جامه می پوشد، پدر بهاالدین برای زیارت خانه خدا از ایران خارج شده و در این سفر از دنیا می رود.

اما شخصیت والای بهاالدین سبب می شود تا از سن ۴۳ سالگی شیخ الاسلام اصفهان شود و در پی انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان، از طرف شاه عباس به عنوان شیخ الاسلامی کل کشور منصوب شود. در چنین روزی به تقویم قمری پس از مرگ شیخ در سن ۷۵ سالگی و بنا بر وصیت وی، او را در مشهد و در جوار حرم امام رضا (ع) به خاک می سپارند.

شیخ بهایی در زمان شاه عباس صفوی یکی از قدرتمندترین شاهان عهد صفوی بود و به خاطر جایگاه و نفوذی که در دربار حاکمیت داشت، بستر مناسبی برای انجام دادن پروژه های علمی و معماری خود داشت؛ آثار و تالیفات فراوانی از شیخ بهایی به جای مانده که از مهمترین آنها می توان به تعیین سمت قبله مسجد جامع عباسی در اصفهان، تقسیم آب زاینده رود به محلات اصفهان و روستاهای مجاور رودخانه، ساختن گرمابه ای که هنز به نام شیخ بهایی به جای مانده  طراحی عمارت منارجنبان که وی نسبت داده می شود.

علی نصیریان در لباس شیخ بهایی

ساخت سریال «آشیانه سیمرغ» یا شیخ بهایی به کارگردانی شهرام اسدی در ابتدای دهه هشتاد کلید می خورد و پس از چند سال وقفه در زمان پخش، سال ۸۷ و به مناسبت اعلام یونسکو که سال ۲۰۰۹ را به پاس فعالیت های شیخ بهایی در نجوم به نام این دانشمند ایرانی نامگذاری کرده، راهی آنتن شبکه دوم سیما می شود.

حبیب الله کاسه ساز تهیه کنندگی این سریال را برعهده داشت و بازیگرانی همچون علی نصیریان، خسرو شکیبایی، اسماعیل شنگله، فاطمه گودرزی، دانیال حکیمی، لادن مستوفی، سپنتا سمندریان، کوروش تهامی، ژاله علو و رویا تیموریان در آن به ایفای نقش پرداخته اند؛ سپنتا سمندریان در نقش کودکی شیخ بهایی، خسرو شکیبایی و فاطمه گودرزی در نقش پدر و مادر شیخ و درنهایت استاد علی نصیریان در نقش پیری شیخ بهایی بازی کرده اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه