اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

سودان؛ صدها کشته در طول ۳ هفته جنگ و خونریزی

سودان؛ صدها کشته در طول ۳ هفته جنگ و خونریزی
اتحادیه آفریقا گفت: مذاکرات بین ارتش و نیروهای واکنش سریع را از نزدیک دنبال می کند، زیرا درگیری ها بین دو طرف ادامه دارد و صدها غیرنظامی در مدت ۳ هفته کشته شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای از طرف‌های درگیر خواست تا با آتش‌بس فوری به عنوان اولین گام، موافقت کنند تا امکان فراهم کردن فوری مواد امدادی برای کاهش درد و رنج غیرنظامیان سودانی فراهم شود.

این سازمان بر لزوم موافقت فوری با گشایش کریدورهای بشردوستانه برای تسهیل در توزیع تدارکات اولیه و احیای خدمات تاکید کرد. این امر پس از آن صورت گرفت که دو طرف درگیری مشارکت خود را در مذاکراتی که قرار است در جده برگزار می شود، تایید کردند.

پرواز هواپیماهای جنگی در بخش‌های وسیعی از خارطوم

عربستان سعودی و ایالات متحده از این مذاکرات اولیه استقبال و ابراز امیدواری کردند که این مذاکرات منجر به پایان درگیری شود.

سخنگوی ارتش سودان گفت که این مذاکرات سازوکارهای تمدید آتش بس را مورد بحث قرار می دهد و شامل مسائل سیاسی نمی شود.

المسلمی الکباشی به اختلاف اهداف دو طرف درگیر اشاره کرد و گفت: تمرکز ارتش سودان در این مذاکرات بر خروج نیروهای واکنش سریع از این کشور است وآنها را متهم به گرفتن غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی می کنند.

در مورد نیروهای واکنش سریع، آنها بر انتقال گفتگوها به سطح سیاسی تمرکز می کنند و رهبرشان، محمد حمدان داگلو (حمیدی) از پایبندی خود به یک خط سیاسی که خواستار برقراری ارتش است، صحبت می کند.

این رویارویی‌ها که وارد چهارمین هفته خود شده است، روز شنبه شاهد پرواز هواپیماهای جنگی در بخش‌های وسیعی از مرکز خارطوم و شمال خارطوم بود و باعث انفجارهای شدید در مجاورت کاخ ریاست‌جمهوری و محله وابورات شد.

مردم سودان از کمبود سوخت و نان رنج می‌برند

پسندیکای پزشکان سودان، تلفات غیرنظامیان در درگیری ها را 479 کشته و بیش از 2500 تن زخمی در طول 3 هفته درگیری تخمین زده است.

به لحاظ کمک‌های بشردوستانه نیز، خارطوم، پایتخت سودان و سایر شهرها به دلیل ادامه تعطیلی ایستگاه های توزیع از زمان آغاز جنگ با کمبود سوخت مواجه هستند.

برخی از محله های عمرمان، خارطوم شمالی، شرق النیل و خارطوم شاهد تعطیلی تقریبا کامل پمپ بنزین ها است.

مردم سودان در تهیه نان نیز با مشکل مواجه هستند زیرا نانوایی های پایتخت به دلیل کمبود آرد و بر قطعی مداوم برق سبب شده است که مردم جنگ‌زده برای تهیه مایحتاج اولیه به دردسر بیفتند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه