اخبار داغ

در آستانه سفر دکتر دهقان به منطقه مکران؛

توسعه مکران؛ فصل مشترک همیاری میان دولت و بخش خصوصی

توسعه مکران؛ فصل مشترک همیاری میان دولت و بخش خصوصی
تقویت ساختار مدیریت طرح توسعه سواحل مکران این هفته به‌صورت میدانی و با حضور حسین دهقان و مقامات کشوری و منطقه‌ای و بخش خصوصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه سواحل مکران، حسین دهقان دبیر اجرایی این سازمان در آستانه سفر به منطقه مکران ضمن بازدید از فرصت‌های اقتصادی در خصوص تاریخچه توسعه منطقه و تحولات سال اخیر درباره برنامه‌ها و اقدامات جاری در مسیر تغییرات ساختار و مدیریت طرح توسعه سواحل مکران توضیحاتی را ارائه خواهند کرد.

بررسی جغرافیای کشور بر اساس مؤلفه‌هایی که پیش‌نیاز صنایع مهم و کلیدی کشور است در چشم‌انداز آتی توسعه مکران، چابهار و جاسک  به‌عنوان کانون‌های اصلی توسعه صنعتی پیش‌بینی‌شده و به همین جهت فعالیت‌های حوزه انرژی در این دو منطقه متمرکز شده‌اند.

در گام اول بررسی‌های لازم انجام شد تا نقاط قوت و ضعف این دو منطقه برای پشتیبانی حداکثری از صنایع آتی شناسایی و بر اساس آن برای تقویت و بهره‌مندی حداکثری از نقاط قوت و همچنین برطرف‌کردن نقاط ضعف صورت پذیرد.

در گام بعدی و با استنتاج از مطالعات صورت‌گرفته، پروژه‌های زیرساختی در دو حوزه در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت تا دولت با تکمیل آنها بستر مناسب را برای ورود و جذب سرمایه‌گذاران فراهم آورد.

چشم‌انداز آتی توسعه مکران

حوزه اول زیرساخت‌های اساسی شامل بهسازی و نوسازی محورهای اصلی، احداث خط راه‌آهن و تأمین آب است و  در حوزه دوم زیرساخت‌های توسعه اقتصادی شامل خطوط انتقال گاز و نفت، احداث بنادر، احداث نیروگاه‌ها و تقویت زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی مدنظر قرار گرفته است. بر اساس همین برنامه‌ریزی‌ها پروژه‌های مهم و کلیدی از اوایل دهه ۹۰ در این منطقه وارد فاز عملیاتی شد که این روزها در آستانه بازدید از این روند در روزهای آینده قرار داریم تا پس از این بازدید میدانی، اقدامات لازم برای تداوم و شتاب این پروژه‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

وضعیت پیشرفت پروژه‌های اصلی و پشتیبان در صنایع مکران

در حال حاضر پروژه‌های این حوزه در منطقه در سه وضعیت قرار دارند. اول پروژه‌هایی که تکمیل شده‌اند؛ مانند فاز اول بندر شهید بهشتی با ظرفیت ۸ میلیون تن در سال و مرحله اول خط انتقال نفت از گروه به جاسک با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز. دوم پروژه‌های در دست اقدام که از سرعت اجرایی قابل‌قبولی برخوردارند و می‌توان انتظار داشت تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری کامل برسند، نظیر خط انتقال گاز از خط لوله هفتم به چابهار و خط انتقال گاز به میناب - سیریک - کوه مبارک، مخزن گاه نفتی با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در کوه مبارک جاسک و مجتمع پتروشیمی مکران در چابهار به‌عنوان پروژه‌های اصلی و همچنین راه‌اندازی خط راه‌آهن زاهدان - چابهار و تکمیل کریدور ساحلی به‌عنوان پروژه‌های پشتیبان و سوم پروژه‌هایی که در مرحله مطالعه و طراحی هستند که پیش‌بینی می‌شود به‌تدریج از ۵ سال آینده به بعد قابل‌بهره‌برداری باشند، مانند احداث بندر بزرگ تجاری و نفتی و پتروپالایشگاه‌ها در کوه مبارک جاسک.

سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد یورویی  دولت در حوزه تکمیل زیرساخت‌ها

در حال حاضر بیش از ۱۱۰ پروژه در این منطقه در دست اجرا قرار دارد و تاکنون بیش از ۳ میلیارد یورو توسط دولت طی یک دهه گذشته در حوزه‌های تکمیل زیرساخت‌ها هزینه شده و پروژه‌های در حال احداث توسط بخش خصوصی نیز حدود ۸ میلیارد یورو برآورد شده که تاکنون حدود ۳۰ درصد آن محقق شده است و پروژه‌هایی که در مرحله مطالعات و طراحی است نیز بیش از ۲۵ میلیارد یورو برآورد می‌شود. البته این تمام ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در منطقه مکران نیست. با تکمیل زیرساخت‌ها و بهره‌برداری از صنایع بالادستی، زمینه برای حضور شرکت‌های تخصصی در حوزه تولید از محصولات پتروشیمی و پترو پالایشی  برای راه‌اندازی صنایع کوچک‌تر  فراهم خواهد شد که علاوه بر تکمیل زنجیره ارزش فرصت جذب سرمایه‌گذاری ایجاد خواهد کرد.

هدف تنها توسعه مکران نیست

اکنون آنچه در دست اقدام است به‌عنوان حداقل ظرفیت‌ها و نیازهاست. به بیانی دیگر نقطه پایان این پروژه‌ها، در اصل آغازی است برای فعال‌شدن صنایع وابسته و پایین‌دستی. صنایعی که امروز به‌واسطه اینکه تاکنون چشم‌انداز روشنی از وضعیت پیش‌نیازها نداشته اشتیاقی برای ورود به منطقه مکران از خود نشان نداده‌اند.

وظیفه دولت ایجاد زیرساخت‌های مناسب و رفع موانع جذب سرمایه‌گذاری است. موضوعی که دو بعد کاملاً مجزاست. تکمیل زیرساخت‌ها نیازمند تأمین اعتبار لازم است که طی چند سال گذشته به‌رغم مشکلاتی که وجود داشته، متوقف نشده و نسبت به پروژه‌های مشابه عملکرد مناسبی داشته است، هر چند با عملکرد مطلوب اختلاف زیادی دارد، اما دررابطه‌با رفع موانع سرمایه‌گذاری، نه‌تنها در منطقه مکران بلکه در کل کشور تابع قوانین و مقرراتی است که نیازمند تبیین سازوکار صحیح مدیریتی برای پیاده‌سازی ظرفیت‌های قانونی است. به همین جهت در دولت تصمیم بر آن شد تا مدیریت و راهبری طرح توسعه سواحل مکران در یک مجموعه فرابخشی متمرکز شود تا در حل این گونه مسائل با شناخت درست آسیب‌ها، راهکارهای مناسب را تدوین، ابلاغ و محقق گردد.

دستاوردهای توسعه‌ای  طرح عظیم ملی

اجرای پروژه‌های تخصصی در این منطقه طی چند سال گذشته، با وجود تحریم‌ها موجب شد تا باتکیه‌بر دانش و توانایی متخصصان و صنعتگران داخلی و با دستیابی و ارتقای دانش فنی در حوزه ساخت و راه‌اندازی تجهیزات موردنیاز که پیش‌ازاین وابسته به واردات بود، به‌ویژه در حوزه ساخت لوله‌های انتقال نفت و گاز و ساخت پمپ‌های موردنیاز این خطوط، اقدامات مؤثری صورت پذیرد.

دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به توسعه سواحل مکران با رویکرد افزایش شاخص‌های برخورداری، انتفاع جامعه محلی، رونق اقتصاد محلی و ملی و همچنین افزایش رقابت‌پذیری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد و تحولات اخیر مدیریتی بیانگر این امر است. در شرایط فعلی که مهم‌ترین اولویت کشور تقویت هسته و ترمیم پوسته اقتصاد کشور است، توسعه سواحل مکران با چشم‌انداز ۱۴۱۵ می‌تواند فصل مشترک همیاری و همکاری دولت و بخش‌های غیردولتی و خصوصی و جامعه محلی در تعالی و آبادانی در این منطقه مهم و راهبردی کشور باشد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه