اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

تأخیر یکی دوساعته پرواز در کشور ما عادی به نظر می‌رسد

تأخیر یکی دوساعته پرواز در کشور ما عادی به نظر می‌رسد
تأخیرهای به وجود آمده در پروازهای داخلی آسیب‌های زیادی را به مسافران وارد می‌کند که ادامه این روند در مقابل افزایش چندین‌باره قیمت بلیت پروازها، معقول نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی چند روز پیش اعلام کرد: مهلتی ۲ هفته‌ای به شرکت‌های هواپیمایی داده‌ایم تا پروازهای چارتری رفت‌وبرگشت تهران به ۶ مقصد مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز، بندرعباس و تبریز را حذف کنند.

این تصمیم برای کنترل قیمت‌ها پس از افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت پروازهاست. پس از ۲ هفته در صورت مشاهده بلیت چارتری در این مسیرها مجوز پرواز آن شرکت در مسیر مذکور تعلیق می‌شود.

بررسی‌ها نشان از این دارد که با وجود افزایش قیمت ۲۹ درصدی هزینه سفرهای هوایی در ماه‌های اخیر تأخیر در پروازها نسبت به قبل افزایش بسیار زیادی داشته و این روزها مسافران به جهت این تأخیرها مدت‌زمان بسیار زیادی را در فرودگاه‌های کشور بلاتکلیف هستند و مشکل وقتی بیشتر می‌شود که این تأخیرها در برخی موارد از چند ساعت گذشته و گاهی دیده شده در پروازهای مشهد و یا بندرعباس تأخیرها به ۱۰ تا ۱۲ ساعت هم انجامیده است.

به‌عنوان‌مثال در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه پروازی که قرار بود ساعت ۲۱ روز سه‌شنبه به‌طرف تهران حرکت کند در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه اقدام به مسافرگیری کرد و هیچ یک از مسئولان مستقر در فرودگاه هم آن‌گونه که شایسته است پاسخگوی مسافران نبودند.

جریمه تأخیر هواپیما در پروازهای داخلی چقدر است؟

درصورتی‌که ایرلاین تا ۷۲ ساعت پیش از تاریخ پرواز مراتب تأخیر، تعجیل یا لغو پرواز را به اطلاع مسافر رسانده باشد، هیچ مسئولیتی در قبال مسافر ندارد. اما اگر اخیر غیرمنتظره باشد یا اطلاع‌رسانی در زمان مناسب خود انجام نشده باشد، طبق جدول زیر مسافر می‌تواند از ایرلاین خسارت بگیرد.

بالابودن سن ناوگان و مشکلات فنی عامل تأخیر

در هفته‌های اخیر مسئولان بعضی از شرکت‌های هواپیمایی در پی شکایات متعدد مسافران اعلام کردند بالابودن سن ناوگان و کاهش تعداد هواپیماهای فعال و آماده پرواز و تحریم‌های یک‌طرفه امریکا علیه سازمان هواپیمایی ایران از عمده دلایل تاخیرها در پروازهای مسافری است و تأکید کردند که حتی اگر همه هواپیماها هم زمین‌گیر شوند این شرکت‌ها و سازمان هواپیمایی اجازه پرواز ناایمن را نخواهند داد.

حال مسافران منتظر در فرودگاه‌ها در دوراهی تشکر از مسئولان سازمان هواپیمایی مانده‌اند که به فکر جان آنها هستند یا اینکه انتقاد کنند که چه شد ناگهان در طول چند ماه این‌همه نقص فنی و تأخیر ایجاد شده؟

لغو و تأخیر پرواز می‌تواند برای مسافران هوایی ناامیدکننده باشد. برخی از دلایل اختلالات پرواز، مانند شرایط آب‌وهوایی و نگرانی‌های امنیتی، خارج از کنترل خطوط هوایی است، اما شرکت‌های هواپیمایی مسئولیت دارند اختلالات ناشی از عواملی را که می‌توانند کنترل کنند، مانند مسائل مکانیکی، دردسترس‌بودن خدمه و عملیاتی را به حداقل برسانند.

سؤالی که این روزها مطرح است این است که مدیران هواپیمایی کشور ماه‌ها و سال‌ها پیش به این فکر نبودند که سن ناوگان در حال بالارفتن است و در این ماه‌ها ناگهان از خرابی هواپیماها و نقص‌های فنی غافل‌گیر می‌شوند؟ و راهکاری نبود که به‌جای منتظر نگه‌داشتن مسافران پروازها را مدیریت کنند؟

افزایش چندین‌باره قیمت بلیت پروازها و درآمد ایرلاین‌ها

همه این مشکلات در حالی است که از ابتدای پاندمی کرونا تا کنون به هر بهانه‌ای قیمت بلیت‌ها را افزایش داده‌اند و کسب درآمد نموده‌اند و حالا پاسخ فرسودگی ناوگان را باید مسافران بدهند، و مسافرانی که هزار و یک برنامه‌ریزی داشته‌اند مجبور به‌صرف هزینه‌های چندبرابری برای پوشش این تأخیرها در مقصد هستند درحالی‌که امور جاری آنها نیز عقب‌افتاده است.

حال مسئولان ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی جوری ادعا می‌کنند که دستشان خالی است که احساس می‌شود مسافران را دارند رایگان جابه‌جا می‌کنند و این در حالی است که یک سفر زیارتی به مشهد مقدس که تا پیش از کرونا با ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان انجام می‌شد اکنون برای یک خانواده ۴ نفره فقط برای بلیت رفت‌وبرگشت حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد.

عجیب اینکه مدیرعامل یکی از ایرلاین‌ها در روزهای گذشته اظهار نمود: اگر دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بلیت بر ندارد این شرایط ادامه پیدا می‌کند.

این روزها مردم هم بلیت هواپیما را گران تهیه می‌کنند، هم انتظار می‌کشند، هم دلهره نقص فنی را دارند، زیان این تأخیر را متحمل می‌شوند و هم ژست زیان مدیران را بر دوش می‌کشند و به نظر می‌رسد برای حل همه این مشکلات مردم باید آستین بالا بزنند و معلوم نیست نقش شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها و وزارت راه در حل این مشکلات در کجای این نامعادله قرار دارد.

همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که در سایر کشورها به‌خاطر تأخیرهای چنددقیقه‌ای همه مسئولان از مسافران و مردم عذرخواهی می‌کنند، اما در کشور ما این روند تأخیر یکی دوساعته عادی و طبیعی به نظر می‌رسد که تداوم این روند موجب آزار مسافران شده است.

به گزارش خبرنگار دانا؛ تمام تلاش ما برای برقراری ارتباط با مدیرعامل سازمان هواپیمایی، سخنگو و حتی روابط‌عمومی سازمان هواپیمایی بی‌اثر ماند و تنها پاسخ ما از این پیگیری‌ها پیام‌های صوتی بدون پاسخ بود که هنوز در انتظار این پاسخ هستیم و در صورت دریافت اقدام به انتشار آن خواهیم نمود.

البته شایان‌ذکر است که با کمال تأسف این مشکلات به سازمان هواپیمایی ختم نمی‌شود و مشابه این مشکلات در سیستم حمل‌ونقل شهری، اتوبوس‌رانی تهران و اتوبوس‌های بین‌شهری و مترو نیز وجود دارد که در گزارش‌های بعدی به پیگیری مشکلات این وسایل حمل‌ونقل عمومی هم خواهیم پرداخت.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه