اخبار داغ

محمد وحیدی در گفتگو با دانا:

آموزش و پرورش نیازمند ثبات مدیریتی است/ باید همگرایی در دولت و مجلس صورت گیرد

آموزش و پرورش نیازمند ثبات مدیریتی است/ باید همگرایی در دولت و مجلس صورت گیرد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و پرورش نیازمند ثبات در مدیریت است که در این راستا باید همگرایی در دولت و مجلس صورت گیرد.

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت: آموزش و پرورش نیازمند ثبات در مدیریت است که در این راستا باید همگرایی در دولت و مجلس صورت گیرد.

وی در ادمه با بیان اینکه باید وزیر کارآمد پیشنهاد شود که اشراف کافی به آموزش و پرورش داشته باشد؛ گفت: در واقع توجه به وضعیت نیروهای انسانی، خدماتی و اصلاح آیین نامه رتبه‌بندی معلمان ضروری است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش مجلس اشاره کرد، گفت: کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری  روز سه شنبه بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌‎های پیشنهادی رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی وزارتخانه را در دستور کار خود دارند.

به گفته وحیدی؛ سرپرست کنونی وزارت آموزش و پرورش تاکنون ارتباط قوی با بدنه مجلس برقرار نکرده است و باید دید چگونه از برنامه های خود دفاع می‌کند.

 گفتنی است؛ محمد وحیدی چندی پیش درخصوص مشکلات حوزه آموزش و پرورش اظهار داشت: به آقای صحرایی عرض کردم که دوره سرپرستی ‌فرصتی است برای رفع برخی از گره‌هایی که دولت در سال گذشته شاهد بوده است. سرپرست کنونی وزارت آموزش و پرورش شاید مقدماتی را آغاز کرده باشد اما لازم است اقدامات با جدیت بیشتر و نظارت مستقیم روزانه خود باشد؛ از جمله بحث ایرادات رتبه‌بندی معلمان و رفع اعتراضات با اولویت‌دادن به اختیارات استان‌ها؛ یعنی به استان‌ها اختیارات داده شود تا سرعت کار افزایش یابد.

وی افزود: متاسفانه نوع نگاهی که در گذشته وجود داشت، به این صورت بود که اختیارات رتبه‌های بالاتر به وزارتخانه واگذار شد و عملا کسی نمی‌توانست اعتراض کند.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس بیان کرد: بخشی از مشکلات آموزش و پرورش بحث اقدامات حوزه زیرساختی است که شامل ساخت و ساز مدارس و تجهیزات و امکانات است و خوشبختانه در بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲توجه خوبی به این موضوع شده است از جمله اینکه در بحث محرومیت‌زدایی از محل همان ۱۵ هزار میلیارد تومانی که به محرومیت‌زدایی داده شده است، فصل آموزش نیز در آن دیده شده است. عملکرد این فصل در سهم خود نسبت به آموزش و پرورش بسیار مهم است که آموزش و پرورش بتواند حداقل ۵ هزار میلیارد تومان از این عدد را وارد پروژه‌های عمرانی مناطق محروم مرزی کند.

وی ادامه داد: «موضوع حائز اهمیت دیگر، موضوع کاهش دادن عناصر تاثیرگذار در حوزه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در سطوح مدرسه است. ما اگر به مدرسه به‌عنوان کانون محوری حوزه تربیت نگاه کنیم، اختیارات مدرسه را در شوراهای بالادستی باید افزایش دهیم تا عملا آموزش و پرورش از یک بروکراسی پیچیده کنونی فاصله بگیرد.»

کمبود نیروی انسانی برای سال تحصیلی جدید باید جبران شود

وحیدی به جبران کمبود نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ما سال آینده با شرایط سختی در بحث کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش هم در مقطع ابتدایی و هم در متوسطه اول و دوم روبه‌رو هستیم. استخدام‌های آموزش و پرورش، کاستی‌ها را رفع نمی‌کند. پیشنهاد ما این است که در طرحی که کمیسیون آموزش دارد و اولویت آن نیز در صحن امضا گرفته شده است، مدنظر قرار گیرد. وزارت آموزش و پرورش همراهی کند تا ما بتوانیم نیروهای غیررسمی وزارت آموزش و پرورش را ساماندهی کنیم.

وی تاکید کرد: برای ورود به سال تحصیلی سال جاری  کمبود نیروی انسانی مدارس باید جبران شود و ما باید این فضا را مدیریت کنیم.

نماینده مردم بجنورد، جاجرم و سملقان در مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس نیز درصدد است تا به موضوع ورود نیروهای خرید خدمات یا نهضتی که در اصلاحیه ساماندهی نیروی انسانی غیررسمی دولت مدنظر است، ورود کند. تا به گونه‌ای ‌فرصتی برای این افراد ایجاد شود و قراردادهای نیروهای خرید خدمات نیز دائمی شود.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه