اخبار داغ

به زودی از شبکه اول سیما؛

سوران؛ قصه عشق و میهن دوستی مردم کردستان

سوران؛ قصه عشق و میهن دوستی مردم کردستان
سریال تلویزیونی «سوران» به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه کنندگی مجتبی فرآورده به زودی در ۱۸ قسمت از شبکه اول سیما پخش می شود.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سریال «سوران» تازه‌ترین اثر اقتباسی مرکز سریال سوره که از اواخر شهریورماه ۱۴۰۱ و در سکوت خبری کار تصویربرداری و تولید خود را پشت سر گذاشته، اقتباسی از کتاب «عصرهای کریسکان» نوشته کیانوش گلزار راغب است و قصه عشق، مبارزه و میهن‌دوستی مردم کردستان را روایت می‌کند که به زودی از شبکه اول سیما به روی آنتن می رود. 

در خلاصه داستان «سوران» آمده است:
-همین الانم باورم نمیشه، همش میگم نکنه یه خوابه شیرین باشه که هر لحظه ممکنه ازش بپرم؟!.....
-خواب نیست همه چی عین واقعیته. من و تو و بچه‌هامون...

مهدی نصرتی ایفاگر «سوران» است و توماج دانش‌بهزادی، علیرضا جعفری، مریم کاظمی، احمد جعفری، احمد صدفی، مصطفی کولیوندی، محمدرضا صولتی و با معرفی آسو پاشاپور سایر بازیگران اصلی این سریال را تشکیل می‌دهند. همچنین مرحوم حسام محمودی فرید نیز در این سریال به ایفای نقش پرداخته است.

آشنایی با عوامل سریال

سریال تلویزیونی «سوران» به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه کنندگی مجتبی فرآورده، به نویسندگی عباس ریاحی، تدوین عماد خدابخش و صداگذاری آرش قاسمی ساخته شده است. همچنین جلوه‌های بصری و ساخت موسیقی به ترتیب توسط محمد برادران و مسعود سخاوت‌دوست انجام شده است.

سروش محمد زاده که کارگردانی این سریال را برعهده دارد برای نخستین بار با کارگردانی فیلم سینمایی «چهارشنبه» با بازی شهاب حسینی، آرمان درویش، نسیم ادبی و هستی مهدوی فر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و در بخش هنر و تجربه موفق به دریافت تندیس بهترین کارگردانی شده است.

وی سریال کمدی رومانتیک «هم بازی» را به عنوان سریال نوروزی شبکه دوم سیما در سال 1400 به آنتن رساند؛ سریالی با بازی حسین مهری، دیبا زاهدی، کامران تفتی، نیلوفر کوخانی، آتیلا پسیانی، امیر کاظمی، همایون ارشادی که باعث شد تا محمدزاده اولین سریال تلویزیونی خود را رقم بزند؛ بعد از آن و در همان سال فصل دوم سریال پلیسی «نوار زرد» را برای شبکه دو کارگردانی کرد تا با تجربه بیشتر در سرایل سازی به سراغ شبکه نمایش خانگی برود.

محمد زاده در اولین تجربه کارگردانی خود برای وی او دی ها سریال «سیاوش» را برای نماوا تهیه کرد؛ سریالی با هنرمندی میلاد کی مرام، رضا کیانیان، مجید صالحی، ترلان پروانه، خسرو شهراز، مهدی حسینی نیا، گیتی قاسمیو سوگل خلیق که داستان سیاوش ساقی با بازی میلاد کی‌مرام را روایت می کند که کشتی‌گیر و قهرمان جهان است و نامزدش مرجان، نیاز به عمل پیوند کبد دارد. سیاوش به دلیل ناتوانی مالی در پرداخت هزینه‌های عمل پیش نصرت (رضا کیانیان) که یکی از میلیاردرها محسوب می‌شود می‌رود.اما نصرت در ازای دادن پول از سیاوش می‌خواهد که مارال(ترلان پروانه)، دخترش را عقد کند.

مجتبی فرآورده تهیه کننده سریال «سوران» نیز در کارنامه هنری خود علاوه بر دستیاری کارگردانی، تهیه کنندگی فیلم های مطرحی همچون «ملک سلیمان نبی»، «۲۳ نفر» و «ترکش های صلح» را دارد.

اقتباسی از عصرهای کریسکان

سریال «سوران» پس از سریال «کاتب اعظم» که اقتباسی از کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» بود، دومین اثر اقتباسی مرکز سریال سوره محسوب می‌شود که برداشتی آزاد از کتاب «عصرهای کریسکان» نوشته کیانوش گلزار راغب است. وی یکی از رزمندگانی است که چهارده ماه در زندان کومله به سر برد و پس از آزادی و در سال‌های بعد توانست خاطرات خود را در کتاب «شنام» به نگارش درآورد. «برده سور» از دیگر آثار مکتوب گلزار راغب است.

 اما کتاب «عصرهای کریسکان» که سریال «سوران» از روی آن اقتباس شده، خاطرات امیر سعید زاده (سعید سردشتی) آزاده کرد است که بیش از شش سال در زندان‌های گروه کومله و دموکرات شکنجه شده است. او تقریبا تنها نجات یافته از زندان مخوف کریسکان است و بقیه هم‌بندی‌های او همه بدون محاکمه اعدام شده‌اند. او عضو هیچ سازمانی نیست. یک نیروی آزاد است و در عین حال در مأموریت های اطلاعاتی و عملیاتی شرکت می کند، مأموریت هایی نیز برای شناسایی در خارج از کشور دارد. پس از آن راهی سپاه می شود. سعیدزاده پیش از انقلاب، از طرف ساواک، مورد پیگیری و بازخواست قرار گرفته و فراری می شود. اسیر کومله می شود و از سازمان کومله نیز فرار می کند. ۴ سال بعد از جنگ، سعید زاده به اسارت حزب دموکرات کردستان عراق در می آید. این دوران از ابتدای انقلاب تا سال ۷۴، یعنی یک دوره ۱۵ ساله، به طول می انجامد. کریسکان منطقه ای در کوه سنجاق در کردستان عراق است که مقر اصلی حزب دموکرات ایران بوده است. سعیدزاده دوران اسارت ۴ ساله خود را، در منطقه کریسکان بوده است. به دلیل اینکه بیشتر اتفاقات در آن منطقه رخ داده، این نام را برای کتاب انتخاب کرده است.

مقام معظم رهبری نیز تقریظی بر این کتاب آورده اند که در متن آن آمده است:« بسیار جذّاب تهیّه شده است؛ هم خود سرگذشت این جوان آزاده‌ی کُرد جذّاب است و هم نوع نگارش صریح و کوتاه و بی‌حاشیه‌ی کتاب. با اینکه نیروهای مبارز کُردِ طرف‌دار جمهوری اسلامی را از نزدیک دیده و شناخته‌ام، آنچه از فداکاری‌های آنان در این کتاب آمده، برایم کاملاً جدید و اعجاب‌آور است. نقش مادر و همسر هم حقّاً برجسته است. دلاوری و شجاعتِ راوی و خانواده‌اش ممتاز است و نیز برخی عناصر دیگر کُردی که از آنان نام برده شده است. در کنار این درخشندگی‌ها، رفتار قساوت‌آمیز و شریرانه‌ی کسان دیگری که بدروغ از زبان مردم شریف کُرد سخن میگفتند نیز بخوبی تشریح شده است. کتاب جامعی است؛ تاریخ، شرح حال، شناخت قوم کُرد، شناخت حوادث تلخ و شیرین منطقه‌ی کردی در اوایل انقلاب...
در آذر ۹۹ مطالعه شد.»

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه