اخبار داغ

به بهانه تولد خالق آثار فاخر تلویزیون؛

داوود میرباقری؛ مردی که به جای ساخت سریال جادوگری می کند

داوود میرباقری؛ مردی که به جای ساخت سریال جادوگری می کند
داود میرباقری که سال‌هاست تمام فعالیت خود را بر ساخت سریال «سلمان فارسی» متمرکز کرده است، امروز تولد ۶۵ سالگی را می‌گذراند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نام سید داوود میرباقری در دنیای رسانه معمولا با سریال های بلند تاریخی مذهبی گره خورده است؛ بی جهت نیست که وی در اوج جوانی و در سی سالگی سریال ماندگار «امام علی(ع)» را می سازد و ۵ سال از عمر خود را صرف کارگردانی این سریال می کند؛ سریالی که هنوز پس از گذشت بیش از دو دهه از پخش آن تازگی خود را حفظ کرده و بازی ها و دیالوگ هایش برای مخاطب جان دارند.

میرباقری که با تئاتر کار حرفه ای خود را شروع می کند، سال ها بعد سریال «معصومیت از دست رفته» را در قالب تله تئاتر و با بازی درخشان مرحوم امین تارخ برای تلویزیون کار می کند تا پیش درآمدی برای خلق اثری ماندگارتر به نام «مختارنامه» باشد؛ مختاری که ۵ سالی ساخت آن طول می کشد تا یکی از ماندگارترین آثار تلویزیون در قالب آثار تاریخی مذهبی ساخته شود.

میرباقری در سینما و شبکه نمایش خانگی نیز تک خال هایی برای خود به یادگار گذاشته است؛ همان طور که سینمایی «مارمولک» کمال تبریزی با وجود توقیف در خانه اکثر ایرانی ها راه پیدا کرد، سینمایی «آدم برفی» میرباقری نیز به خاطر نقش خاص اکبر عبدی در شمایل یک زن به فیلمی خاطره انگیز و دیدنی برای ایرانی ها تبدیل شد؛ و اما سریال «شاهگوش» داوود خان نیز به دلیل گریم های ماندگار محسن تنابنده در نقش های مختلف و بازی های درخشان مجموعه بازیگران آن، در زمان پخش خود به یکی از سریال های پربیننده شبکه نمایش خانگی تبدیل شده بود.

و حالا خالق آثاری چون «امام علی(ع) و مختارنامه» بار دیگر دست به جادوگری زده تا سریال درخشان دیگری را برای تاریخ تلویزیون به یادگار بگذارد. سریالی که سوژه آن از سال ها پیش در ذهن آقای کارگردان ساخته و پرداخته شده و حتی پیش از خلق مختارنامه، قصد ساختن آن را داشته که زمین و زمان دست به دست هم دادند تا سریال الف ویژه «سلمان فارسی» حالا و در این زمان ساخته شود.

داود میرباقری که سال‌هاست تمام فعالیت خود را بر ساخت سریال «سلمان فارسی» متمرکز کرده است، امروز تولد ۶۵ سالگی را می‌گذراند. این روزها دکورهای مربوط به دوره تاریخی ساسانیان «سلمان فارسی» در شهرک غزالی در حال ساخت است. میرباقری برای پرداخت به فصل بیزانس پروژه را به ارمنستان برد و از فضاهای بیرونی‌اش بهره برد اما برای فضاهای دورنی از دکور در ایران استفاده کرده است. این روزها با تکمیل شدن دکورهای مربوط به دوره ساسانیان در شهرک غزالی، فیلمبرداری سریال از سر گرفته می‌شود.

میرباقری درباره‌ی اینکه آیا سریال «سلمان فارسی» می‌تواند هم نظر مخاطبان عام را جذب کند و هم مخاطبان خاص؟ گفته بود: مسلما وقتی از همه پرسیده شود که قصه خسرو و شیرین را دوست دارند یا نه، پاسخ مثبت خواهند داد. جنگ بهرام چوبین و خسرو پرویز و ...؛ اینها مواردی است که برای تاریخ ایران جذاب است و به همین دلیل سریال «سلمان فارسی» می‌تواند برای همه جذاب باشد، حتی برای خودم هم این جذابیت زیاد بود. وقتی در تاریخ جست‌وجو می‌کردم و درباره این شخصیت پژوهش داشتم، برایم جالب بود که این کار را بسازم. روایت ما در این سریال به‌گونه‌ای است که مخاطب با یک اثر تاریخی روبه‌رو می‌شود و قصه‌هایی خواهد دید که برایش جالب خواهد بود.

میرباقری تاکنون دوره تاریخی بیزانس را ضبط کرده و می‌توان گفت یک سوم از کار او به سرانجام رسیده است. سکانس‌های مربوط به دوره تاریخی بیزانس در این سریال در لوکیشن آبسرد به پایان رسیده و حالا گروه برای ضبط دوره تاریخی مربوط به ایران و ساسانیان آماده می شوند.

این سریال به زندگی و زمانه سلمان فارسی یار ایرانی پیامبر در سه فصل ایران دوران ساسانی، بیزانس و صدر اسلام می پردازد؛ تصویربرداری سریال از آذر ۱۳۹۸ در کرمان آغاز شده و در شاهرود، قشم، جلفا، شهرک های سینمایی غزالی، نور و دفاع مقدس ادامه داشته و به نحوی تصویربرداری یک سوم میانی آن به پایان رسیده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه