اخبار داغ

حکم شرعی حج واجب و عمره زن بدون اجازه همسرش چیست؟

حکم شرعی حج واجب و عمره زن بدون اجازه همسرش چیست؟
حج، از ارکان دین اسلام به شمار می آید و یکی از سوالات مهمی که برای زن‌ها مطرح می‌شود این است که اجازه همسر برای این سفر معنوی ضرورت دارد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حج واجب، اجازه شوهر برای زن شرط نیست و زن مکلف است که حج واجب خود را به جا آورد حتی اگر شوهرش راضی نباشد که او به سفر حج برود، اما در صورتی که زن بخواهد سفر عمره یا حج مستحب برود و شوهرش راضی به رفتن او نباشد، زن حق رفتن ندارد.

 برخی از علماء و مراجع تقلید این طور پاسخ داده اند:

حضرت آیت الله سیستانی:

در صورتی که زن مستطیع شود، می‌تواند بدون اذن شوهر حج نماید و هرگاه زن شوهردار خواسته باشد حج مستحبی به جا آورد، باید با اذن شوهر باشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای:

در سفر حجّ واجب، براى زن اجازه شوهر شرط نیست و زن باید حج واجب خود را به‌جا آورد ولو این‏که شوهر او راضى به مسافرت او براى حج نباشد.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی:

چنانچه زن مستطیع باشد حج بر وی واجب است و نهی شوهر مانع نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

اجازه شوهر در انجام واجبات و در سفر حجّ واجب شرط نیست، بنابراین زنی که مستطیع باشد باید حجّ خود را بجا آورد؛ هر چند بهتر جلب رضایت شوهر است، ولى اگر مخالفت با شوهر موجب اختلاف شدید و عسر و حرج شود واجب نیست به حج برود.

امام خمینی (ره):

 زن اگر مستطیع باشد، اجازه شوهر برای حج او شرط نیست و همچنین جایز نیست همسر او را از رفتن منع کند و در حج ندبی اذن شوهر معتبر است.

آیت الله اراکی (ره):

 در سفر حج واجب، برای زن اجازه شوهر شرط نیست. زن باید حج واجب خود را به جا آورد ولو این که شوهر او راضی نباشد. در حج مستحب اذن شوهر شرط است.

آیت الله بهجت (ره):

در صورتی که زن مستطیع شود، اذن شوهر شرط نیست و حتی اگر اذن ندهد، زن باید به حج برود و شوهر نیز نمی‌تواند زن را از حج واجب منع نماید. بلی در صورت سعه وقت می‌تواند رفتن او را تا آخر کاروان تأخیر بیاندازد و در حج مستحبی بدون اذن همسر اظهر عدم جواز و عدم صحت است.

آیت الله خویی (ره):

زمانی که زن مستطیع شد، اذن همسر در حج واجب شرط نیست و جایز نیست همسر او را از رفتن به حج واجب منع کند. هرگاه زن شوهردار خواسته باشد حج مستحبی به جا آورد، بایستی با اجازه شوهر باشد.

آیت الله شبیری زنجانی:

اگر حج واجب باشد، اجازه شوهر لازم نیست؛ ولی اگر حج یا عمره مستحب باشد، بدون اجازه شوهر نباید از خانه بیرون رود.

آیت الله صافی گلپایگانی:

برای حج واجب اجازه شوهر شرط نیست؛ ولی در حج مستحبی باید با اجازه شوهر باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی (ره):

رضایت شوهر برای رفتن به حج واجب لازم نیست؛ ولی جواز خروج زن از منزل و صحت عمره به حج مستحبی او مشروط به اذن شوهر است و سفر او بدون اذن حرام است و عمره و حج مستحبی او باطل است.

آیت الله گلپایگانی (ره):

اگر حج بر زن واجب شود، همسر حق منع ندارد و اجازه او شرط نیست؛ اما در حج مستحبی اذن همسر شرط می‌باشد.

آیت الله وحید خراسانی:

در حج مستحبی زن، اذن شوهر شرط است. در صورتی که زن مستطیع باشد اذن شوهر در حج شرط نیست.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه