اخبار داغ

حجت الاسلام ادیب یزدی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

فطانت، زیرکی و حکمت حضرت آقا بر همه عیان است

فطانت، زیرکی و حکمت حضرت آقا بر همه عیان است
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی ادیب یزدی گفت: در همان ایام انتخاب مقام معظم رهبری به عنوان رهبر، زیرکی، فطانت، حکمت و توجه به نیازهای مهم انقلاب در وجود ایشان متبلور بود و پیدا بود که ایشان از همه شایسته تر است.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی ادیب یزدی در گفت و گو با خبرنگار دانا در پاسخ به این سوال که آیا بعد از رحلت امام خمینی(ره)، رهبری در این سال ها توانسته اند همان راه، مکتب و آرمان های امام راحل را ادامه دهند، گفت: ما یک دوران تنزیل داریم و یک دوران تاویل؛ دوران پیغمبر اکرم (ص) را دوران تنزیل می گویند، یعنی دوران نزول قرآن و ارائه طرح که بوسیله قرآن به مردم ارائه شد. یک دوران تاویل داریم که مربوط به بعد از رسول خداست؛ این دوران موضوع اجرا در اولویت است. یعنی پیغمبر تا جایی که امکان داشت مسائل را بیان و به آن عمل می کردند ولی این فرصت را نداشتند که نسبت به همه احکام الهی عمل کنند و باقی عمل به احکام الهی برای امیرالمومنین باقی ماند. لذا دوران علی(ع) به مراتب سخت تر از دوران پیامبر اکرم (ص) است. برای اینکه رسول خدا با کفر می جنگید و امیرالمومنین با نفاق؛ در زمان پیغمبر دشمن از جلو می آمد و در زمان علی (ع) از پشت خنجر می زدند. در زمان رسول خدا احکام الهی به صورت قطره چکانی و به تدریج نازل می شد، اما در دوران امیرالمومنین همه احکام نازل شده بود و باید کلیت اسلام پیاده و به آن عمل می شد و به همین خاطر مردم علی را رهبری سخت گیر، خشن و افراطی می دانستند درصورتی که زمان او تفاوت بسیاری با زمان پیامبر داشت که عرض شد.

وی در ادامه افزود: در انقلاب ما هم دقیقا روزگار تنزیل و تاویل اتفاق افتاد. در زمان امام بزرگوار کسی را یارای آن نبود که مخالفتی با سخنان امام داشته باشد. حضرت امام آنچه را که مصلحت می دانستند، ابلاغ می کردند و مردم هم از پیر و جوان به صورت معجزه آسایی تبعیت می کردند. به جز برخی از جریان های خاصی مانند فداییان خلق که خود را خارج از اسلام تعریف می کردند و آن روزها مشکلاتی را در ترکمن صحرا بوجود آوردند و یا برخی از جریان های سیاسی ضعیفی مانند جبهه ملی که واقعا در آن دوران جایگاه خاصی هم نداشتند.

ادیب یزدی با اشاره به کارهای بزرگ امام برای این انقلاب گفت: امام خمینی (ره) چند کار بزرگ کردند که واقعا انجام دادن آنها از دست هر کسی برنمی آمد؛ یکی اینکه با پذیرفتن قطعنامه به جنگ خاتمه دادند. یکی عزل مرحوم آقای منتظری بود که اگر این کار در زمان حیات ایشان اتفاق نمی افتاد، واقعا کسی این جرات را نداشت که بعد از امام آقای منتظری را عزل کند و همه این کارهای بزرگ موجبات تداوم انقلاب و هوشیاری مردم را پدید آورد که بعد از امام مردم بدانند تکلیفشان چیست.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اما بعد از رحلت امام یک انتخاب بسیار معجزه گونه ای صورت گرفت که واقعا جای تشکر دارد که مجلس خبرگان در آن شرایط، بسیار سریع بهترین انتخاب را انجام دادند هرچند مقام معظم رهبری در آن زمان نزدیک به 50 و چند سال بیشتر نداشتند اما به دلیل فطانت، زیرکی و آن حکمتی که خدا در نهاد این رهبر عزیز و عالی قدرمان قرار داده، دیدیم که 50 ساله ایشان با 80 ساله شان هیچ تفاوتی نمی کند و در همان ایام هم زیرکی و حکمت و توجه به نیازهای مهم انقلاب در وجود ایشان متبلور بود و پیدا بود که ایشان از همه شایسته تر است.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی ادیب یزدی در پایان گفت: از همان روز اول انتخاب رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ایی کاملا با مسئولیت های رهبری آشنا بودند و سعی بسیاری داشتند از این مسئولیت هایی که قانون در اختیار ایشان قرار داده به اندازه سر سوزنی تجاوز نشود. حتی گاهی ایشان شاهد وقایع تلخی هستند، ولی وقتی می بینند که ممکن است دخالت در این امور با مسئولیت های قانونی ایشان تداخل داشته باشد، به ناچار با همان تلخی و با یک صبر ایوب گونه ای تحمل می کنند و منتظر می مانند تا مسئولین به آن کارهای محوله عمل کنند. اینجاست که واقعا باید به این مسئولین گفت که یک خورده حیا کنید! وقتی مقام معظم رهبری اینقدر صبورانه تحمل می کنند تا شما در مقام مسئول حفظ شوید، لااقل شما نیز به مسئولیتهای خودتان عمل کنید.

فیلم کامل صحبتهای حجت الاسلام و المسلمین مرتضی ادیب یزدی با خبرگزاری دانا:

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه