اخبار داغ

روایت سرمربی تیم ملی بسکتبال از اهداف، برنامه ها و چالش هایش در ایران

دمیر: بسکتبال ایران محدود شده و افول کرده/ مشکل من عدم شناخت از آسیاست

دمیر: بسکتبال ایران محدود شده و افول کرده/ مشکل من عدم شناخت از آسیاست
سرمربی ترکیه‌ای تیم ملی بسکتبال ایران گفت: ایران تیمی است که در بازی‌های آسیایی سابقه قهرمانی دارد، اما در چند سال اخیر همانند بسکتبال ترکیه در سطح ملی دچار افول شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ انتخاب هاکان دمیر مربی بسکتبال ترکیه به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران سبب شده تا دمیر مورد توجه رسانه های ترکیه ای قرار بگیرد. خبرگزاری معتبر آناتولی ترکیه با سرمربی جدید تیم ملی ایران یک گفتگوی نسبتا مفصل انجام داده و از او درباره وضعیت بسکتبال ایران، تفاوتش با بسکتبال ترکیه، اهداف، برنامه ها و چالش هایش پرسیده است.

دمیر درابتدا از دلایل توافق با فدراسیون بسکتبال ایران گفت و اظهار داشت: فدراسیون بسکتبال ترکیه نیز همانند فدراسیون ایران ترجیح می‌دهد که یک مربی ترک در راس کادرفنی این تیم باشد. چرا که پیشینه و فرهنگ بسکتبالی خوبی در ترکیه وجود دارد. من همیشه دوست داشتم سرمربی‌گری در راس تیم ملی را تجربه کنم و به همین دلیل پیشنهاد فدراسیون ایران را پذیرفتم. تنها مشکل من در شرایط فعلی عدم شناخت کافی از بسکتبال آسیا و ایران است. من بسکتبال جهان را می‌شناسم اما قرار است با ایران در بازی‌های آسیایی و جام جهانی حضور پیدا کنیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران ادامه داد: پس از مشورتی که با «آتامان» سرمربی تیم ملی ترکیه و فدراسیون ترکیه داشتم، پیش بینی کردیم که این پیشنهاد می‌تواند یک فرصت خوب برای من باشد و آن را پذیرفتم. ما راه طولانی را پیش رو داریم و من امیدوارم روند خوبی را طی کرده و نماینده خوبی برای بسکتبال ایران باشیم.

دمیر با اشاره به گروه سخت ایران در جام جهانی ۲۰۲۳، توضیح داد: برزیل و اسپانیا از قدرت‌ها و مدارس بسکتبال جهان به شمار می‌روند. ساحل‌عاج هم تیم قدرتمندی است. اینکه بتوانیم از گروه صعود کنیم کار سختی است ولی همه تلاش خود را انجام می‌دهیم که رخ دهد.

وی افزود: ما اگر در بین تیم‌های آسیایی اول شویم سهمیه المپیک کسب می‌کنیم و این مهم هدف اصلی ما است. ضمن اینکه باید تاکید کنم کسب پیروزی برابر رقبای دور گروهی و صعود به مرحله یک شانزدهم، یک افتخار بزرگ برای ما خواهد بود.

دمیر با بیان اینکه بسکتبال ایران شبیه به صربستان است، توضیح داد: فرهنگ بسکتبالی ایران به نحوی است که در ساخت بازیکن موفق بوده و می‌تواند بازیکنان ارزشمندی را معرفی کند. آن‌ها به زیرساخت‌ها اهمیت می دهند اما در سال‌های اخیر فضای بسکتبال این کشور محدود شده. ایران تیمی است که مسابقات جام‌جهانی و المپیک را تجربه کرده است.

او با اشاره به افت بسکتبال ایران در سالهای اخیر افزود: ایران تیمی است که در بازی‌های آسیایی سابقه قهرمانی دارد، اما در چند سال اخیر همانند بسکتبال ترکیه در سطح ملی دچار افول شده. البته آن‌ها همچنان در حال ساخت بازیکنان و ستاره‌های جدید هستند و فرهنگ خاصی دارند. آن‌ها انگیزه زیادی برای موفقیت در بسکتبال دارند و به همین دلیل یک تابستان چالش برانگیز را برای خود و تیم ملی ایران متصور هستم.

دمیر با بیان اینکه مربیان ترکیه‌ای می‌توانند در هر کجای دنیا موفق ظاهر شوند، گفت: برای ما مربیان ترکیه‌ای مفید است که اکنون کمی بیشتر با بسکتبال سایر نقاط جهان در ارتباط باشیم. آن‌ها ظرفیت این کار را دارند. اجازه دهید به این مهم (حضور در راس تیم ملی ایران) به عنوان یک فرصت جدید برای من و شاید برای بسکتبال ترکیه نگاه کنیم. این وضعیت هم چالش و هم یک فرصت است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه