اخبار داغ

کارگردان مستند «مروژ» در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

وقتی برند ایرانی مجید انتخاب اول کشتی گیران المپیکی شد

وقتی برند ایرانی مجید انتخاب اول کشتی گیران المپیکی شد
امید باشت باوی سازنده مستند «مروژ» که در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک برنده دو جایزه شده، از چگونگی رسیدن به سوژه این اثر و سختی های تولید آن می‌گوید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امید باشت ‌باوی از برنامه‌ سازان رادیو است که سابقه سردبیری و تهیه‌ کنندگی در برنامه‌های شاخص شبکه‌های مختلف رادیویی را در کارنامه خود دارد. او اخیراً در دومین جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک» توانست با تولید مستند «مِروژ» تندیس طلایی مستند برگزیده آرای مردمی و دیپلم افتخار بخش «شعار سال» را از آن خود کند. به همین بهانه با او گپ و گفتی خواندنی داشته ایم.

امید باشت ‌باوی درباره این مستند و حضور در جشنواره پژواک به خبرنگار دانا گفت: «مِروژ» در زبان لُری به معنای مورچه است. همه می‌دانیم که مورچه جانور سخت کوش و پرتلاشی است که برای رسیدن به لانه‌اش و یا برداشتن آذوقه از موانع زیادی عبور می‌کند. داستان مستند ۱۳ دقیقه‌ای «مروژ» هم درباره سخت‌کوشی مجید ساعدی‌فر در مسیر کارآفرینی و حمایت از تولید ملی است.

برنده ی جایزه پژواک در بخش شعار سال دلیل انتخاب این سوژه را، آشنایی با محرومیت استان خوزستان و شناخت کامل از جوانان بومی شهر اندیمشک و تلاش های مجید ساعدی فر برای حمایت از جوانان بومی برای اشتغال در شهری محروم دانست و اظهار کرد: مجید ساعدی‌فر نامی آشنا برای اهالی ورزش است که سال‌ها به عنوان پزشک تیم ملی فوتبال و سایر رشته‌های ورزشی فعالیت کرده است. او چند سال پیش تصمیم گرفت کلینیک پزشکی خود در خارج از کشور تعطیل کرده و همه سرمایه‌اش را در یک کار تولدی در داخل ایران به جریان بیندازد. به این منظور و با هدف ایجاد یک ویژند (برند) تولید پوشاک ورزشی، زادگاهش اندیمشک را انتخاب می‌کند.

باشت ‌باوی افزود: در این مستند، می‌شنویم که تأکید و پیگیری او برای این که این خط تولیدی در اندیمشک ایجاد شود با انتقاد و مخالفت بسیاری از اطرافیان مواجه شده و اغلب دوستانش به او می‌گویند که این یک ریسک بزرگی است و شکست می‌خوری، اما ساعدی فر می‌گوید من می‌خواهم برای جوانان زادگاهم کاری انجام بدهم. در حال حاضر هم بیش از ۳۰۰ نفر از ساکنان منطقه به صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به کار شده‌اند.

این برنامه ‌ساز رادیو گفت: وی در ابتدا قصد داشت اسم شرکت را «مروژ» بگذارد که همان گونه که اشاره کردم واژه‌ای به زبان لُری است، اما با این برداشت اشتباه که این کلمه از زبان بیگانه آمده است، با آن مخالفت می‌شود بنابراین نام تولیدی پوشاک «مجید» را انتخاب می‌کند، اما در خارج از کشور نام «مجید مروژ ایرانیان» را ثبت می‌کند.

باشت‌ باوی درخصوص استفاده از برند مجید در بین ورزشکاران سایر کشورها گفت: امروز تولیدی پوشاک ورزشی که ایشان ایجاد کرده، یک نام مطرح در تولیدات پوشاک ورزشی منطقه و حتی جهان است و با ویژند‌های مطرحی مثل نایک، آدیداس، نیوبالانس و... رقابت می‌کند. شاید ۹۰ درصد از کشتی‌ گیرانی که از کشور‌های مختلف در مسابقات جهانی و المپیک روی تشک می‌روند از دوبنده‌های تولیدی این مجموعه استفاده می‌کنند یعنی شما کشتی‌گیر آلمانی را می‌بینید که به جای ویژند آدیداس از یک برند ایرانی استفاده می‌کند که باعث غرور و افتخار برای ما ایرانیان است. حتی کارلوس کی‌روش سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان که در انتخاب لباس و زمین تمرین و ... به سخت ‌گیری و وسواس مشهور است، لباس‌های تولید شده در این واحد ایرانی را برای ملی ‌پوشان کشورمان انتخاب کرد.

این مستندساز رادیویی افزود: ما با آرتور الکسانیان قهرمان نامدار کشتی فرنگی المپیک و جهان نیز صحبت کردیم که او هم به کیفیت این لباس‌های ایرانی اعتراف کرد و گفت که برای من راحتی و باکیفیت بودن دوبنده مهم است نه این که حتماً تولید یک کشور غربی باشد.

باشت ‌باوی اظهار کرد: مجید ساعدی‌فر در صحبت‌هایش اشاره می‌کند که در تولید این پوشاک ورزشی از فناوری جدید «کول مکس» استفاده شده که خاصیت خنک ‌کنندگی دارد. یعنی عرق ورزشکار را ظرف ۵ دقیقه تبخیر می‌کند. این اتفاق تا ۳۵ بار دیگر نیز بدون این که بر کیفیت لباس اثر بگذارد قابل تکرار است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان در جمع ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی با اشاره تلویحی به این مجموعه، استفاده از پوشاک و ابزار‌های ورزشی ایرانی را یک افتخار دانسته بودند؛ بخش عمده مستند «مروژ» نیز به موضوع حمایت از تولید ایرانی اختصاص دارد. مجموع این موارد من را ترغیب کرد که جذابیت‌های این اقدام و چالش‌های پیش روی آقای ساعدی‌فر را در قالب یک مستند رادیویی ارائه دهم؛ خدا را شکر این مستند که از طرف رادیو ایران در دومین جشنوره مستند رادویی پژواک شرکت کرده بود، در بخش شعار سال موفق به کسب دیپلم افتخار شد. از سوی دیگر، تندیس طلایی آرای مردمی را هم ازآن خود کرد. به این ترتیب دو جایزه از پنج جایزه رادیو ایران در این دوره از جشنواره توسط مستند «مروژ» کسب شد که افتخار بزرگی برای من بود. چرا که تنها فردی بودم که در مراسم اختتامیه دوبار روی سن رفتم.

این برنامه‌ساز رادیویی گفت: «مروژ» یک مستند کوتاه رادیویی است و سعی کردم در هر بخش از آن با موسیقی منطبق با فضای مستند، مخاطب را با خودم همراه کنم؛ مستند «مروژ» کار اول من بود؛ هم در زمان تولید آن و هم پس از موفقیت در جشنواره آن قدر انرژی مثبت گرفتم که می‌خواهم مستندسازی رادیویی را ادامه بدهم. از هم اکنون هم به دنبال تولید یک مستند دیگر برای سومین دوره جشنواره پژوک هستم هرچند که تکرار موفقیت امسال کار بسیار سختی است. هنگام تولید به این ننتیجه رسیدم که این سوژه ظرفیت یک کار تصویری را نیزدارد. شاید در آینده‌ای نزدیک نسخه تصویری از این مستند را هم بسازم البته که به این واقفم که ساخت مستند تصویری به بودجه ی زیادی نیاز دارد که برای تامین آن با چند اسپانسر باید مذاکره کنم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه