اخبار داغ

کاهش ۴ ساعته سفر به تبریز

بهره‌برداری از راه‌آهن بستان‌آباد ـ تبریز با حضور رئیس جمهور/ رئیسی: این پروژه بعد از وقفه ای 23 ساله به سرانجام رسید

بهره‌برداری از راه‌آهن بستان‌آباد ـ تبریز با حضور رئیس جمهور/ رئیسی: این پروژه بعد از وقفه ای 23 ساله به سرانجام رسید
‌همزمان با دومین روز از سفر دور دوم رییس جمهور به آذربایجان شرقی مسیر ریلی بستان آباد - تبریز و ایستگاه خاوران به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ‌ فاز دوم ابرپروژه خط آهن میانه - تبریز در مسیر بستان آباد - تبریز به طول 44 کیلومتر و با حمایت های دولت سیزدهم صبح امروز (جمعه) با حضور آیت الله رئیسی بهره برداری شد و حرکت قطار در این مسیر به صورت رسمی از امروز از ایستگاه خاوران به تهران آغاز شد و فروش بلیط قطار در این مسیر از 3 روز پیش آغاز شده بود.

رئیس جمهور در سخنان کوتاهی در آیین افتتاح این مسیر ریلی، با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه ویژه به آسایش و رفاه مردم، بر اهتمام دولت برای تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: احداث این مسیر ریلی یکی از مطالبات مردم استان آذربایجان شرقی در دور دوم سفرهای استانی بود که با همت و تلاش دولت پس از وقفه‌ای 23 ساله به سرانجام رسید.

وی با بیان اینکه بخشی از مسیر ایستگاه خاوران تا ایستگاه کنونی تبریز نیز در حال اجراست، اظهار کرد: با توجه به شرایط سخت و کوهستانی بودن این مسیر حدود 15 کیلومتری، با همت و تلاش دولت این مسیر نیز در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

رئیس جمهور، تاکید کرد: اجرای بقیه پروژه نیز در دستور کار بوده و امید است با همت استاندار آذربایجان شرقی، وزارت راه و شهرسازی، تشویق ها و حمایت های نماینده ولی فقیه در استان و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر چه زودتر تکمیل شود.

رئیسی ضمن ابراز خرسندی از تحقق وعده دولت به مردم آذربایجان شرقی افزود: اینکه سفر زیارتی مشهد مقدس به عنوان نخستین مقصد این مسیر ریلی انتخاب شده و مسافران آن نیز خانواده معظم شهدای دفاع مقدس، مدافعین حرم، مدافعین امنیت و سلامت هستند نیز به برکات آن خواهد افزود.

 

اتصال ترانزیت ریلی ایران به اروپا

با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان و تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

با افتتاح این بخش از راه‌آهن میانه-تبریز، مسیر ریلی تهران تا تبریز 114 کیلومتر کوتاه و زمان سفر کاهش می‌یابد.

این پروژه با تحقق وعده رئیس جمهوری در اختصاص اعتبار 3 هزار میلیارد تومانی از محل مصوبات دور اول سفر استانی آذربایجان شرقی، به مرحله تکمیل و بهره‌برداری رسیده است.

این مسیر ریلی صرف‌نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد؛ درآمد سالانه این پروژه 3.2 هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح و ... به‌دست می‌آید.

افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی معادل 7 میلیون تن بار و 2 میلیون نفر مسافر در سال از دیگر مزیت‌های این پروژه ریلی است.

تمامی ریل به کار رفته در خط‌آهن بستان آباد-خاوران تراورس‌های تولید داخل است.

احداث راه‌آهن تبریز-بستان‌آباد-میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی کالا از سال 1379 آغاز شد و پس از 22 سال وقفه سرانجام با همت دولت مردمی تکمیل و با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

راه‌آهن دوخطه میانه-بستان‌آباد-تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران-تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

راه‌آهن تبریز-میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود.

حجم خاکریزی راه‌آهن بستان آباد- خاوران 7.7 میلیون مترمکعب و حجم خاکبرداری آن 46.8 میلیون مترمکعب بوده و میزان بالاست این خط ریلی 126.7 هزار مترمکعب و بتن ریزی آن نیز 349 هزار متر مکعب است.

در این پروژه 6.1 هزار تن ریل استفاده شده و 16 دستگاه پل بزرگ به طول 2 هزار و 80 متر احداث شده و راه‌آهن بستان آباد- خاوران 156 دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و 156 متر دارد.

فاز سوم این پروژه به طول 29 کیلومتر از ایستگاه خاوران تا تبریز نیز آغاز شده و 13 کیلومتر از این مسیر در دست ساخت است و 16 کیلومتر باقیمانده نیز با تامین اعتبار از طریق فاینانس اجرا می شود.

فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز (میانه - بستان آباد) به طول 132 کیلومتر در سال 1399 بهره برداری شد و شامل سه هزار و 700 متر پل بزرگ، یک هزار و 154 متر تونل و چهار هزار و 369 متر است.

پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول 205 کیلومتر از سال 1379 شروع شده و این خط آهن در 11 قطعه دارای 9 ایستگاه، 11 دستگاه تونل به طول 6 هزار و 583 متر و 47 دستگاه پل بزرگ به طول 7 هزار و 623 متر است.

 

کاهش 4 ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز

خیراله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح راه آهن بستان آباد-خاوران اظهار داشت: این مسیر ریلی به طول 44 کیلومتر با هدف کاهش 114 کیلومتر از طول مسیر اتصال مرکز شمال غرب به شبکه ریلی با اعتبار 3 هزار میلیارد تومان طراحی و اجرا شده و ارزش روز آن بیش از 6 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مزایای بهره برداری از راه آهن بستان آباد-خاوران کاهش 4 ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود است که در حال حاضر 12 ساعت زمان می برد.

خادمی افزود:‌ با توجه به اینکه زمان سفر ازطریق جاده 8 ساعت است مسافران جاده را به ریل ترجیح می دهند که با افتتاح این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق ریل، کاهش آلودگی های زیست محیطی و ارتقاء شاخص های حمل و نقل ریلی در منطقه را شاهد خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسیر ریلی میانه-بستان آباد-تبریز توضیح داد و اظهار کرد: راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- خاوران به طول 203 کیلومتر در 10 قطعه با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی و اجرا شده که حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول 132 کیلومتر در سال های گذشته ساخته شده است اما به دلیل عدم ارتباط با شهر تبریز مورد بهره برداری لازم قرار نگرفته است.

وی افزود: با افتتاح مسیر بستان آباد- خاوران و ایستگاه راه آهن خاوران این محور به ویژه در بخش مسافری از منطقه خاوران شهر تبریز تا تهران آماده بهره برداری است.

 

6500 تن ریل‌گذاری در مسیر بستان آباد - خاوران

حمیدعلی محمدزاده مجری راه‌آهن میانه ـ بستان‌آباد ـ تبریز ‌درباره مسیر 44 کیلومتری بستان آباد- خاوران ‌اظهار کرد: بخشی از این راه‌آهن یعنی از میانه تا بستان آباد به طول 132 کیلومتر در سال 98 افتتاح شد و فاز دوم از ایستگاه بستان آباد به خاوران به طول 44 کیلومتر و عرض 11 متر و 70 روز جمعه به بهره برداری خواهد رسید.

وی در خصوص مشخصات این پروژه ریلی به ویژه در حوزه احجام خاطر نشان کرد: حدود 60 درصد این مسیر کوهستانی و 40 مابقی دشت است.

مجری راه‌آهن میانه ـ بستان‌آباد ـ تبریز نوع ریل این پروژه را 60EI ونوع تراورس آن را نیز B70 دانست و افزود: حداکثر سرعت در نظر گرفته شده برای قطارها در راه‌آهن بستان آباد - خاوران در حوزه مسافری 160 کیلومتر بر ساعت و در حوزه باری 120 کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی شده است.

محمدزاده درباره مشخصات سازه‌ای این راه‌آهن اظهار کرد: در این پروژه  8 دستگاه پل بزرگ وجود دارد و 3.5 کیلومتر تونل و گالری در این مسیر ساخته شده است.

وی ادامه داد: همچنین دو دستگاه درجه 3 شامل ایمناب و باسمنج و دو دستگاه هم ایستگاه درجه 2 بستان آباد و خاوران در این مسیر وجود دارد که ایستگاه‌های درجه 2 حالت مسافری هم دارند.

مجری راه‌آهن میانه-بستان آباد- تبریز گفت: در مجموع بالغ بر 7 کیلومتر از طول این مسیر سازه‌های مهم شامل پل‌های بزرگ،‌ تونل‌ها و گالری‌ها هستند که نشان می‌دهد این راه‌آهن از لحاظ سازه ای پروژه سنگینی است.

وی حجم عملیات خاکی این 44 کیومتر را 16 میلیون متر مکعب و حجم بتن ریزی را 350 هزار متر مکعب اعلام کرد.

محمدزاده از حدود 150 هزار متر مکعب بالاست و 90 هزار اصله تراورس گذاری در این مسیر خبر داد و گفت: 6 هزار و 500 تن ریل گذاری در مسیر بستان آباد- خاوران انجام شده است.

وی اعتبار هزینه شده برای این پروژه ریلی را یک هزار و 185 میلیارد تومان و ارزش روز آن را 6 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

محمدزاده پیش از این از درآمد سالانه 3.2 هزار میلیارد تومانی راه‌آهن میانه-بستان آباد- تبریز برای کشور از طرق مختلف ترانزیت، صرفه جویی در سوخت و کاهش سوانح خبر داده بود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه