اخبار داغ

محمدصادق سالم در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان؛ عامل رفع مشکلات در حوزه کشاورزی

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان؛ عامل رفع مشکلات در حوزه کشاورزی
یک فعال حوزه اقتصاد دانش‌بنیان نبود رگولاتور بین نهادهای خدمت‌رسان و عرضه‌کننده فناوری را مشکل کشاورزی در مناطق محروم دانست و بر به‌کارگیری ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع اطلاع‌رسانی راه دانا؛ شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از خلاقیت، نوآوری و فناوری می‌توانند به حکمرانی توسعه پایدار در مناطق محروم کمک کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نقش مهمی در ایجاد حکمرانی توسعه پایدار در مناطق محروم ایفا کنند. این شرکت‌ها می‌توانند از طریق ارائه راهکارهای فناورانه که به‌ مواجهه با چالش‌های محلی مرتبط است با توسعه پایدار تغییراتی را ایجاد کنند.

استفاده از نوآوری‌های فراگیر دانش‌بنیان‌ها در رفع محرومیت

استفاده از نوآوری‌های فراگیر در زمینه رفع محرومیت و ایجاد فرصت برابر برای مردم مناطق کم‌برخوردار در استفاده از فناوری‌ها رویکرد جدید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است که در جهت ایجاد اشتغال پایدار و رفع فقر در این مناطق به کار گرفته خواهد شد.

در همین رابطه رویدادی با نام آباد ایران با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان جهت ارائه طرح‌های محرومیت‌زدایی در تاریخ ۲۳ خردادماه برگزار خواهد شد.

محورهای متنوعی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه محرومیت‌زدایی وجود دارد. یکی از این محورهای مهم بخش کشاورزی و دامپروری است که در مناطق کم‌برخوردار امکان کشاورزی و دامپروری وجود دارد و از همین رو به‌کارگیری فناوری‌ها در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

دانش‌بنیان می‌توانند فناوری‌های جدید را در کشاورزی توسعه دهند

محمدصادق سالم فعال حوزه اقتصاد دانش‌بنیان پیرامون حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآوری‌های بهبود کشاورزی و دامپروری در مناطق محروم به راه دانا اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند فناوری‌های جدید را در زمینه کشاورزی توسعه دهند که به افزایش بهره‌وری، کاهش اثرات زیست‌محیطی و بهبود زندگی کشاورزان در مناطق محروم کمک می‌کند.

وی افزود: اقداماتی نظیر بذرهای با باروری بیشتر یا نیازمند به آب کمتر، کودهای شیمیایی جدید و متنوع و همچنین ماشین‌آلات کاشت بذر یا برداشت محصول ازاین‌دست فناوری‌ها است.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند ابزارهای دیجیتالی را برای بهبود تصمیم‌گیری و مدیریت محلی توسعه دهند، از قبیل سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی برای برنامه‌ریزی منابع، یا سیستم‌های داده باز برای شفافیت و مشارکت مردم استفاده کنند. این راهکارها، باتوجه‌به شرایط خاص هر منطقه، می‌تواند تعدیل و اعمال شود. برای موفقیت، تعامل با جوامع محلی، درک نیازها و چالش‌های خاص آنها، و طراحی راهکارهایی که با آنها همخوانی دارد، حیاتی است.

باید محرومیت‌زدایی را به یک فرصت تبدیل کرد

وی گفت: با استفاده از فناوری‌های دانش‌بنیان، می‌توان محرومیت‌زدایی را به یک فرصت تبدیل کرد و افراد را ترغیب به ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود کرد.

این فعال حوزه اقتصاد دانش‌بنیان دررابطه‌با رویکرد حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه دامپروری افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در محرومیت‌زدایی و رفع چالش‌های حوزه دامپروری در مناطق محروم نقش مؤثری ایفا کنند. به‌منظور مقابله با چالش‌های حوزه دامداری و دامپروری در مناطق محروم می‌توان از راه‌حل‌هایی مانند ارائه آموزش‌های فنی، ایجاد زنجیره تأمین مناسب، ارائه خدمات دامپزشکی و بهبود دسترسی به منابع مالی استفاده کرد.

وی ادامه داد: در بحث عرضه محصولات به بازار به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند پلتفرم‌های دیجیتالی را توسعه دهند که به دامداران در مناطق محروم کمک کنند تا به بازارهای بزرگ‌تر و دورتر دسترسی پیدا کنند. این می‌تواند شامل پلتفرم‌هایی تجارت الکترونیکی در جهت فروش محصولات دامی باشد.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند راهکارهای دیجیتال مانند پیگیری سلامت دام، ارائه توصیه‌های تغذیه‌ای مخصوص به دام و رصد کیفیت محیط زندگی را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

عدم وجود رگولاتور بین نهادهای خدمت‌رسان و نهادهای عرضه‌کننده فناوری

این فعال حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در پایان اظهار کرد: مهم‌ترین اقدام در زمینه اصلاح روند موجود در مناطق محروم در زمینه کشاورزی و دامپروری نبود رگولاتور بین نهادهای خدمت‌رسان و نهادهای عرضه‌کننده فناوری بوده است که به‌تازگی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با احصا مشکلات این حوزه و به‌کارگیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان رویداد آباد ایران را طراحی کرده است تا پیوندی بین دستگاه‌های اجرایی حوزه رفع محرومیت و شرکت‌های دانش‌بنیان فناور و نوآور در زمینه کشاورزی و دامداری را رقم زده باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه