اخبار داغ

تاثیرات تغییرات آب و هوا بر صنعت کشاورزی

تاثیرات تغییرات آب و هوا بر صنعت کشاورزی
تغییرات آب و هوایی بر عملکرد کشاورزی تأثیرات قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تغییرات آب و هوایی، از جمله تغییرات در دما، بارش باران، الگوی باد، رطوبت هوا و سایر عوامل آب و هوایی، تأثیر زیادی بر عملکرد کشاورزی می گذارند .

ابتدا میخواهیم در زیر به برخی دلایل این تاثیرات اشاره کنیم:

تغییر در توزیع  الگوی بارندگی: تغییر در الگوی بارندگی می تواند میزان بارندگی را در مناطق خاصی کاهش یا افزایش دهد. این کاهش بارندگی در مناطقی که قبلاً فراوان بود، میزان آب موجود برای آبیاری محصولات را کاهش می دهد که می تواند عملکرد محصول را با توجه به برنامه ریزی و نوع محصولات کاشته شده کاهش دهد.

افزایش دما: افزایش دما می‌تواند تأثیرات منفی بر رشد و توسعه گیاهان داشته باشد. افزایش دما مشکلات زیادی را شامل میشود. گیاهان به دماهای معتدل و مناسب برای رشد بهتر نیاز دارند. افزایش دما می‌تواند باعث کاهش طول دوره رشد گیاهان، کاهش عملکرد محصولات و افزایش ریسک بروز بیماری‌ها و آفات شود. از طرفی بر میزان تبخیر آب بر سطوح گیاهان نیز تاثیر میگذارد.تغییرات آب و هوایی در واقع  می‌توانند تأثیراتی بر کیفیت محصولات داشته باشند که ممکن است بسیار جبران ناپذیر باشد به عنوان مثال، افزایش دما که در بالا ذکر شد ممکن است منجر به کاهش کیفیت محصولاتی مانند رنگ، مزه و مواد مغذی شود.

خشکسالی: کاهش بارش و افزایش خشکسالی در مناطق کشاورزی  و در کل در جهان می‌تواند باعث کاهش منابع آبی برای آبیاری محصولات شود. کمبود آب می‌تواند باعث کاهش رشد گیاهان، خشک شدن محصولات و کاهش عملکرد آنها شود که خود یکی از بزرگترین دلایل از بین رفتن مزارع و باغات است.

افزایش فراوانی بارش: در مقابل خشکسالی های خطرناک، افزایش بارش نیز  ممکن است نیاز زیادی به آب در خاک ایجاد کند، که می‌تواند باعث رطوبت زیاد خاک و بی‌تعادلی در رشد گیاهان شود و به قول معروف باعت خفگی گیاه و ریشه گیاه است.

تغییر الگوهای بارندگی و بیشتر شدن بارش‌های شدید در واقع می‌تواند باعث وقوع سیلاب  خطرناک و سیلاب‌های خاکی نیز شود. این اتفاقات می‌تواند به خاک‌های کشاورزی آسیب برساند و موجب کاهش عملکرد محصولات شود و حتی از بین رفتن تمامی محصولات شود.

تغییرات در آب‌وهوا و تغییر الگوهای بیولوژیکی می‌توانند به شیوع بیماری‌ها و آفات جدید نیز منجر شوند. گرمای شدید می‌تواند شرایط مناسبی برای تکثیر و گسترش و رشد  آفات و بیماری‌های گیاهان را فراهم کند، که به محصولات آسیب می‌زند.

در کل تغییرات آب و هوایی می‌توانند به تغییرات در توزیع گیاهان و جانوران وابسته به آنها منجر شود که گاه بسیار خطرناک و گاه قابل جبران خواهد بود. این تغییرات ممکن است منجر به کاهش تنوع گونه‌ها، از بین رفتن جانوران و گیاهان بومی و کاهش بهره‌وری گونه‌های گیاهی و جانوری مورد استفاده کشاورزی شود که مستقیما در زندگی بشریت تاثیر خواهد داشت.

تأثیر تغییرات آب و هوایی بر عملکرد کشاورزی چیست؟

تغییرات آب و هوایی می تواند بر تولید محصولات کشاورزی تأثیر بسزایی داشته باشد. افزایش دما، خشکسالی، سیل و تغییرات ناگهانی دما و بارندگی می تواند منجر به کاهش عملکرد، رکود در رشد و نمو گیاه و کاهش کیفیت محصول شود.

تأثیر بر آبیاری: تغییرات آب و هوایی می تواند بر آبیاری تأثیر بگذارد. کاهش بارندگی، تغییر الگوی بارندگی و افزایش رواناب می تواند منابع آبی را کاهش داده و میزان آب موجود برای آبیاری کشاورزی را کاهش دهد. این موضوع نیازمند مدیریت هوشمندانه منابع آب با افزایش بازدهی آب در کشاورزی است.

اثرات بر آفات و بیماری ها: تغییر اقلیم می تواند به طور مستقیم بر توزیع آفات و بیماری ها در مزرعه و کشاورزی تأثیر بگذارد. افزایش دما و رطوبت هوا می تواند شرایط بهینه ای را برای رشد و توسعه آفات و بیماری ها ایجاد کند. و در نتیجه بهره وری نیروی کار و کیفیت محصول به مرور بسیار کاهش میابد.

تأثیر بر تنوع زیستی: تغییرات آب و هوایی بر تنوع زیستی مناطق کشاورزی تأثیر می گذارد. تغییر در الگوهای بارش، تغییرات دما و تغییرات آب و هوایی می تواند باعث تغییر در تراکم گیاهان و جانوران، اختلال در زنجیره غذایی و کاهش تنوع زیستی شود.

تأثیر بر کشاورزان: تغییرات آب و هوایی می تواند تأثیر قابل توجهی بر کشاورزان و شیوه زندگی آنها داشته باشد. کاهش محصول، کاهش درآمد، افزایش خطرات کشاورزی و وابستگی بیشتر به شرایط آب و هوایی، همه احتمالاتی هستند که می توانند زندگی کشاورزان را تحت تاثیر قرار دهند.

تأثیر بر امنیت غذایی: تغییرات آب و هوایی ممکن است شرایط نامطلوبی را برای تولید محصولات کشاورزی ایجاد کند و امنیت غذایی جهانی را بهبود بخشد. کاهش عملکرد، کاهش تنوع محصول و نابرابری در توزیع منابع کشاورزی می تواند منجر به افزایش گرسنگی و محدودیت دسترسی به غذا شود.

تأثیر بر تغییرات اقتصادی و اجتماعی: تغییرات آب و هوایی می‌توانند تأثیر عمده‌ای بر اقتصاد و جوامع روستایی داشته باشند. کاهش درآمد کشاورزان، تأثیرات منفی بر بخش‌های مرتبط با کشاورزی و ایجاد تغییرات در سبک زندگی جامعه‌های روستایی می‌توانند از جمله اثرات اجتماعی و اقتصادی تغییرات آب و هوایی باشند

تاثیر انتخاب درست تجهیزات کشاورزی بر کنترل تاثیرات اقلیمی:

خرید تجهیزات مناسب و استفاده از فناوری‌های مناسب می‌تواند در کنترل تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر عملکرد کشاورزی بسیا موثر باشد. تجهیزات مناسب و فناوری‌های پیشرفته می‌توانند به کشاورزان کمک کنند تا با تغییرات آب و هوایی مواجه شوند و عملکرد کشاورزی را بهبود بخشند. و تا حدودی ضررات انرا پیش بینی کنند.

این تجهیزات را باید با کمک متخصصین تهیه کنید و سرمایه خود را با مشورت در این کار قرار دهید

سایت های جماع مانند فروشگاه آنلاین کشاورزی بزروکسین و سایت های تخصصی ابیاری مانند شرکت اصفهان پلاست میتوانند بهترین مشاوره ها را با قابلیت خرید آنلاین و مطمئن در اختیار شما قرار دهند

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه