اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

نقض حقوق انسانی در فرانسه؛ خشونت پلیس و بی‌عدالتی روال معمول کشور مهد تمدن

نقض حقوق انسانی در فرانسه؛ خشونت پلیس و بی‌عدالتی روال معمول کشور مهد تمدن
فرانسه، کشوری که خود را به عنوان مهد تمدن و سردمدار دفاع از حقوق بشر در جهان می‌داند، در سال‌های اخیر با موج خشونت‌های پلیس علیه معترضان مواجه بوده و بی‌عدالتی و نقض حقوق انسانی به روال معمول در این کشور تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در روزهای اخیر، فرانسه شاهد موج گسترده‌ای از اعتراضات بود. بعد از فروکش کردن تظاهرات در فرانسه به دلیل امتناع از اصلاح سیستم بازنشستگی مصوب دولت امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، موج جدیدی از اعتراضات با پس‌زمینه کشتن یک نوجوان الجزایری در شهر نانتر توسط پلیس فرانسه آغاز شد.

اعتراضات جدید پس از آن شروع شد که یک افسر پلیس به یک جوان آفریقایی شمالی تبار در حین رانندگی در حومه کارگری پاریس در نانتر شلیک کرد. گشت موتورسیکلت پلیس این جوان ۱۷ ساله را پشت فرمان خودرو متوقف کرد و هنگامی که مرد جوان به طور ناگهانی از محل خارج شد، تیر مرگبار از سلاح سرویس افسر پلیس به طرف وی شلیک شده و کشته شد.

تیراندازی پلیس در ابتدا در رسانه‌های فرانسوی به عنوان دفاع از خود تعبیر شد. اما بعد از آن یک کلیپ ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که نشان می‌داد که دو پلیس سعی می‌کنند ماشین را متوقف کنند، قبل از اینکه یکی از آنها هنگام خروج راننده به راننده شلیک کند. ماشین بعداً پس از حرکت کمی به جلو، به دیوار کناری برخورد کرد. نیروهای آمبولانس در محل حادثه تلاش کردند تا راننده جوان را احیا کنند، اما او مدتی بعد جان باخت.

این حادثه باعث شد تا شهرهای فرانسه با اعتراضات و آشوب‌های زیادی رو به رو شود؛ هر چند پلیس خاطی بازداشت شده و پرونده قضایی برای بررسی اتهامات او تشکیل شده است اما معترضان عقب نشینی نکرده و هر روز بر دامنه اعتراضات خود می‌افزایند.

این اعتراضات در چندین شهر فرانسه به خشونت و غارت تبدیل شد که منجر به خسارات هنگفتی به اموال عمومی و خصوصی شد.

برخی از تظاهرکنندگان به اتوبوس ها حمله کردند و خودروها، سطل های زباله و ایستگاه های حمل و نقل عمومی را سوزاندند و مغازه ها و بانک ها را در سراسر کشور غارت و غارت کردند. پلیس نیز با استفاده از گاز اشک‌آور و آب پاش برای سرکوب تظاهرات اقدام کرد و در چندین شهر فرانسوی از تیراندازی به سمت تظاهرکنندگان استفاده کرد.

این اعتراضات در نوع خود در فرانسه جدید نیست، در سال های گذشته نیز، این کشور شاهد تظاهرات بزرگی به نام "جلیقه زردها" بود که پس از وضع مالیات اضافی بر سوخت برای تامین مالی کسری خزانه توسط دولت، علیرغم مشکلات اقتصادی طبقات فقیر و متوسط، پدیدار شد. در واقع ماجرای جلیقه زردها و سپس قانون اصلاح بازنشستگی باعث کاهش شدید محبوبیت ماکرون به پایین‌ترین حد شد.

یک نظرسنجی که نتایج آن در آوریل گذشته منتشر شد، نشان داد که بیش از 70 درصد فرانسوی‌ها از عملکرد ماکرون که محبوبیتش به پایین‌ترین حد خود نزدیک می‌شود، ناراضی هستند و تنها حدود 26 درصد از شرکت‌کنندگان از عملکرد او ابراز رضایت کردند. 

اکنون نیز با قتل نوجوان 17 ساله فرانسوی بستر مناسب دیگری جهت تحمیل فشار به دولت مکرون و نشان دادن خشم خود از سیاست‌ها و رویه های آن فراهم شده است. برخی از افراد معترض به ناکارآمدی دولت فرانسه و نداشتن گوش دادن به نیازهای مردم در بخش‌های مختلف اشاره کرده‌اند و هدفِ اصلیشان در این اعترضات حمله به امانوئل مکرون و سیاست‌هایش است. بنابراین اگر دولت ماکرون بر این اعتراضات هم فائق آید و نظرسنجی بعد از اتفاقات کنونی صورت گیرد، تردیدی وجود ندارد که سرعت کاهش محبوبیت وی بیش از این مشهود خواهد بود.

به گزارش دانا؛ بی‌عدالتی و نقض حقوق انسانی در فرانسه به روال معمول تبدیل شده است و با توجه به اینکه فرانسه خود را به عنوان مهد تمدن و سردمدار دفاع از حقوق بشر در جهان می‌داند، نقض حقوق انسانی در این کشور بیش از سایر کشورها نگران‌کننده است. بنابراین، برای حل این مسئله، نیاز به اقدامات جدی و بلندمدت در جهت ارتقای حقوق انسانی و کاهش بی‌عدالتی در این کشور وجود دارد. 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
محمود -> 1402/04/14
پاسخ

فرانسه استعمار گری که به دریوزگی افتاده