اخبار داغ

ظرفیتی که زخم‌ خورده از بی‌توجهی است؛

کاپاریس سرمایه‌ای ارزشمند برای اشتغال‌زایی جوانان سیستانی

کاپاریس سرمایه‌ای ارزشمند برای اشتغال‌زایی جوانان سیستانی
گیاه کاپاریس که به خاویار گیاهی شهرت دارد، نسخه درمانی خوبی برای اشتغال‌زایی در سیستان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر هامون، سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط آب‌وهوایی و اقلیم گرم و خشکی که دارد خواستگاه کشت و تولید انواع میوه‌های گرمسیری و گیاهان دارویی منحصربه‌فرد در کشور به شمار می‌رود.
 
موقعیت آب‌وهوایی و اقلیم مناسب، این استان را به رویشگاه گیاهان دارویی کمیاب تبدیل کرده است به‌طوری‌که این استان با هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی که حدود ۳۰۰ گونه آن قابلیت مصرف دارویی و صنعتی دارند دومین استان کشور به لحاظ تنوع گیاهی محسوب می‌شود.
 
یکی از این گیاهان که سازگاری بالایی با شرایط آب‌وهوایی استان دارد گیاه کاپاریس است، این گیاه بومی مناطق گرمسیری مدیترانه، غرب و مرکز آسیا به شمار می‌رود.
 
زیستگاه‌های عمده آن در کشورهای جنوب اروپا اسپانیا - ایتالیا - یونان - ترکیه آفریقای شمالی و خاورمیانه گزارش شده است؛ اما به‌صورت محدود در آمریکا جنوب روسیه نیز مشاهده شده است.
 
 پراکنش آن از اقیانوس اطلس، مراکش و تونس تا دریای سیاه، ارمنستان و نواحی شرقی دریای خزر تا افغانستان و هند امتداد دارد.
 
مراکش یکی از کشورهای پیشرو در زمینه کشت این گیاه باارزش به شمار می‌رود و سالانه چند هزارتن از این محصول را به کشورهای اروپایی و امریکا صادر می‌کند.
 
کشت این گیاه ارزشمند که به خاویار گیاهی نیز شهرت دارد، در دشت‌های گرم و خشک تا معتدل جنوب استان سیستان و بلوچستان به‌صورت خودرو رشد می‌کند.

کاپاریس در زمین‌های بایر بدون هیچ گوه عملیات کشاورزی قابل‌کشت است

کشت این گیاه برای اولین‌بار در طبیعت خشک منطقه سیستان نیز آغاز شده که باتوجه‌به شرایط خشکسالی و مهاجرت مردم به دلیل نبود شغل مناسب می‌تواند ظرفیت اقتصادی خوبی را برای منطقه در برداشته باشد.
 
به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی، عمر مفید این گیاه ۲۰ است و دو ماه از زمان کشت بوته به‌خوبی در خاک مستقر می‌شود.
 
کارشناسان می‌گویند ریشه، برگ، ساقه، میوه و بزر این گیاه هم به لحاظ غذایی و هم به لحاظ دارویی یک منبع باارزش محسوب می‌شود.
 
گیاه دارویی و خوراکی کاپاریس با نام محلی کبر یکی از گیاهان پر خاصیت و پرکاربرد است که دارای خواص ضد سرطانی و ضدباکتری است و به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و پلی‌فنولی در درمان برخی از بیماری‌ها از جمله کنترل قند و چربی مؤثر است.
 
دلارامی کارشناس حوزه کشاورزی می‌گوید: این گیاه در زمین‌های بایر بدون هیچ گوه عملیات کشاورزی قابل‌کشت است و با کمترین هزینه بیشترین سوددهی را در بر دارد و باعث اشتغال‌زایی پایدار و مستمر نیز خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: ثابت شده این گیاه سازگاری بالایی با شرایط اقلیمی سیستان و بلوچستان دارد.
 
پودینه مجری طرح کشت گیاه کاپاریس در منطقه سیستان نیز بیان کرد: باتوجه‌به شرایط اقلیمی منطقه از خردادماه اکثر گیاهان گل‌هایشان از بین می‌رود؛ ولی کاپاریس در خردادماه به گل می‌نشیند و تا شهریورماه ادامه دارد و جهت تغذیه زنبورهای عسل و در زنبورداری کاربرد بسیاری دارد.
 
بابک نصرتی رئیس پژوهشگاه زابل نیز از آمادگی این پژوهشگاه برای معرفی و گسترش گونه‌های گیاهی که در منطقه برای مردم تولید ثروت و اشتغال‌زایی کند را دارد.
 
وی با اشاره به شرایط خشکسالی در منطقه بیان کرد: توجه به این‌گونه‌های گیاهی باارزش و جایگزین‌کردن آن با محصولات دیگر می‌تواند به لحاظ اقتصادی شرایط متفاوتی را برای منطقه رقم بزند.
 
معاون جهاد کشاورزی شهرستان زهک نیز در باره دیگر خواص این گیاه می گوید: در سیستان با توجه به حرکت ریزگردها کاپاریس می‌تواند به عنوان تثبیت کننده شن‌های روان مورد استفاده قرار گیرد.
 
غلامرضا آذرسا با توجه به اینکه این گیاه ۶ تا ۸ ماه گلدهی دارد افزود: عسل حاصل شده از این گیاه تا قیمت ۲ میلیون تومان در کشورهای عربی بفروش می‌رسد.
 
وی تصریح کرد: با تحقیقات ۱۰ ساله در سیستان و بلوچستان و تولید نشا این گیاه، برای اولین بار به صورت زراعی کشت کرده و ترشی این گیاه متقاضی زیادی دارد و همچنین جهت مصارف دارویی از جمله دردهای رماتیسم و کنترل چربی و قند و کرم‌کش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه