اخبار داغ

تهدید جدی در شرق آسیا؛ هم‌پیمانی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی علیه کره شمالی

تهدید جدی در شرق آسیا؛ هم‌پیمانی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی علیه کره شمالی
ایالات متحده آمریکا متعهد به امنیت کره جنوبی و ژاپن با طیف کامل قابلیت ها از جمله هسته ای می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن مشترکاً پرتاب موشک بالستیک قاره پیما توسط کره شمالی را محکوم کردند و متعهد شدند که با جامعه بین المللی برای تشدید تحریم ها علیه پیونگ یانگ همکاری کنند.

در بیانیه‌ای مشترکی در روز جمعه، سه متحد اعلام کردند که برای جلوگیری از تولید درآمد غیرقانونی کره شمالی از طریق کارگران خارج از کشور و فعالیت‌های مخرب سایبری که به گفته آنها این کشور برای تأمین مالی برنامه‌های تسلیحاتی خود از آن استفاده می‌کند، تلاش خواهند کرد.

در این بیانیه با اشاره به نام رسمی کره جنوبی آمده است: ایالات متحده بار دیگر تاکید کرد که تعهداتش برای دفاع از کره جنوبی و ژاپن مستحکم است و با طیف کاملی از قابلیت‌ها از جمله هسته‌ای پشتیبانی می‌شود.

پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در حاشیه اجلاس سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در اندونزی با همتایان ژاپنی و کره جنوبی خود دیدار کرد.

کره شمالی که به طور رسمی به عنوان جمهوری دموکراتیک خلق کره شناخته می شود، موشک بالستیک قاره پیمایی را روز چهارشنبه شلیک کرد و در آب های بین شبه جزیره کره و ژاپن فرود آمد.

پس از تشدید تنش ها بین پیونگ یانگ و واشنگتن، این اولین پرتاب از این دست در سه ماه گذشته بوده است.

دو روز پیش از آن، کره شمالی طرح ایالات متحده برای استقرار زیردریایی های هسته ای در نزدیکی شبه جزیره کره را به شدت مورد انتقاد قرار داد و هشدار داد که این اقدام می تواند در عمل به بدترین بحران درگیری هسته ای دامن بزند.

کیم سونگ، سفیر کره شمالی در سازمان ملل روز پنجشنبه به شورای امنیت سازمان ملل گفت که پرتاب موشک بالستیک قاره پیما با هدف بازدارندگی از تحرکات نظامی خطرناک نیروهای متخاصم و حفظ امنیت کشور انجام شده است.

در بیانیه روز جمعه، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن پرتاب کره شمالی را محکوم کردند.

پرتاب موشک تهدیدی جدی برای صلح و ثبات در شبه جزیره کره است

این سه کشور گفتند: این یک نقض آشکار از قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل است و تهدیدی جدی برای صلح و ثبات در شبه جزیره کره و فراتر از آن است.

پرتاب این موشک بالستیک قاره پیما توسط کره شمالی امنیت حمل و نقل هوایی و حمل و نقل دریایی در منطقه را به خطر انداخته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دوران تصدی خود با همتای کره‌شمالی خود، کیم جونگ اون، گفتگوهای مستقیم داشت، اما دیدارهای سطح بالا بین دو کشور در زمان جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا متوقف شد.

پس از اولین دیدار ترامپ و کیم در سال 2018، کشورها در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که کره شمالی متعهد است برای خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره تلاش کند. اما این تعهد هرگز با تلاش‌هایی برای پایان دادن به برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور دنبال نشد.

کره شمالی اولین آزمایش تسلیحات هسته ای خود را در سال 2006 با نقض ممنوعیت بین المللی چنین آزمایشی انجام داد. از آن زمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه های متعددی را تصویب کرده است که تحریم هایی را علیه این کشور به دلیل برنامه هسته ای اش اعمال می‌شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه