اخبار داغ

 دانا  گزارش می‌دهد؛ 

زمانی که گذشته با زندگی ما تلافی می‌کند؛ داستان بافت فرسوده

زمانی که گذشته با زندگی ما تلافی می‌کند؛ داستان بافت فرسوده
بافت فرسوده، یکی از چالش های سطح شهر است که در دید عموم قرار دارد و سالهاست که مسئولان امر در این خصوص اقداماتی انجام داده اند اما همچنان مسیر برای بهبود بخشیدن و آراسته شدن شهر پیچ و خم هایی دارد که نیاز به همت مسئولان دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزهای خاطره‌انگیز گذشته، همواره در ذهن ما به عنوان خاطراتی شیرین و دلنشین جا می‌گیرند. اما گاهی اوقات، این خاطرات نه تنها شیرین نیستند، بلکه عنوان بافت فرسوده‌ای روی آن‌ حک می‌شود، در واقع بافت فرسوده، نماد قدرت گذشته است که در زمان حال ما را به چالش می‌کشد.

بافت‌های فرسوده علاوه بر اینکه سیمای شهر را زشت می‌کند، باعث ناتوانی در ارائه خدمات اولیه همچون اورژانس و آتش‌نشانی نیز می‌شوند، در واقع معابر باریک و کم عرض سبب می شود تا آن منطقه را تبدیل به مکانی ناایمن کند. 

مسئولان معتقدند؛ محدوده‌های بافت فرسوده شهر تهران حدود ۴ هزار و ۲۲۷ هکتار است که ۵۰ درصد این بافت‌ها نوسازی شده است و بهسازی شهری و نوسازی بافت فرسوده یکی از دغدغه‌های شهرداری و شورای شهر است.

براساس آمارهای ارائه شده ۲۰۰ هزار پلاک ناپایدار در کل محدوده شهر تهران وجود دارد، همچنین محدوده‌های نیازمند نوسازی و بازسازی به ۷ هزار هکتار رسیده است که شهرداری در تلاش است تا آنها را نوسازی کند، در واقع سیاست‌های تشویقی برای رفع این معضل تبیین شده و طی این مدت اتفاقات خوبی در بافت فرسوده رخ داده است.

به گفته کارشناسان، بافت‌های فرسوده در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی بسیار آسیب‌پذیر بوده و همچنین ناهنجاری‌های اجتماعی متعددی را در خود جای داده است، در واقع ساکنان بافت‌های فرسوده همواره از محل زندگی خود ناراضی بوده و دنبال فرصتی برای گریز از آن هستند.

گرچه ساماندهی بافت‌های فرسوده پایتخت بعنوان یک ضرورت و نیاز اصلی، مورد توجه مسوولان قرار گرفته و اقدامات خوبی برای برطرف کردن این معضل انجام شده است، اما همچنان در برخی از مناطق شاهد آن هستیم.

متوقف شدن مشوق‌ها در بافت فرسوده شهر تهران طی ۱۰ سال 

مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران چندی پیش با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال گذشته ایجاد مشوق‌ها در بافت فرسوده شهر تهران متوقف شده بود، گفت: این امر سبب شد تا شاهد کم شدن سرعت نوسازی بافت فرسوده در پایتخت باشیم. خوشبختانه مشوق‌ها را با کمک مصوبات قانونی به بافت‌های فرسوده شهر تهران برگرداندیم و به این ترتیب بعد از ۱۰ سال، آمار صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده تهران افزایش یافت.

هدایت می افزاید: تاکنون نیز در محدوده بافت فرسوده آمار صدور پروانه ۲.۵ برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته که خبر خیلی خوبی است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه در سال گذشته نوسازی در بافت فرسوده به ۱.۵ درصد رسید، گفت: ما در تلاش هستیم که نوسازی در بافت فرسوده به میزان ۲ برابر سال گذشته افزایش پیدا کند.

نوسازی بافت‌های فرسوده در دستور کار/ پروانه‌های ساختمانی رایگان می‌شود

علیرضا زاکانی شهردار تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری بافت‌های فرسوده است، اظهار داشت: ۳۴ سیاست از سوی شورای شهر ابلاغ شد و برنامه چهارم توسعه در بستر این سیاست‌ها تدوین شده است. 

شهردار تهران با بیان اینکه متاسفانه پایتخت شاهد بافت فرسوده است و تمهیدات ارزشمندی در این راستا صورت گرفته است، گفت: نوسازی شهر تهران در دستور کار قرار دارد، به طوری که سال گذشته شاهد افزایش ۶۸ درصدی پروانه ساخت و ساز بودیم که این موضوع نوید بسیار خوبی برای پایتخت است.

وی در ادامه با بیان اینکه شورای شهر در سال جاری تسهیلاتی را قائل شد که انشاءالله در بافت فرسوده اعمال می‌شود، گفت: شورای شهر در راستای آئین نامه تشویقی مصوب کرد تا پروانه ساختمان در بافت‌های فرسوده رایگان شود.

شهردار تهران با بیان اینکه برنامه چهارم توسعه ۶ محور خدمات شهری، حمل و نقل عمومی، ایمنی و مدیریت بحران، شهرسازی و معماری، توسعه مدیریت و هوشمندسازی و اجتماعی و فرهنگی را در دستور کار قرار دارد، گفت: یکی از سه اولویت شهرداری در کنار مباحث آلودگی هوا و ترافیک، موضوع نوسازی بافت های فرسوده قرار داده است که در این راستا تسهیلاتی در جهت نوسازی بافت فرسوده ابلاغ شده است.

نور امید در بافت‌های فرسوده 

شهرداری‌ها نقش مؤثرتری در نوسازی بافت‌های فرسوده دارند و در بسته‌های تشویقی ارائه شده برای متقاضیان نوسازی بافت‌های فرسوده نیز نقش آنها پررنگ است.

محمد آیینی معاون وزیر راه‌وشهرسازی در تشریح بسته‌های تشویقی شهرسازانه برای بازآفرینی شهری که در ۴گروه تدوین و ابلاغ شده است، می‌گوید: بسته اول برای کسانی است که در مقیاس محله‌ای و بلوک شهری اقدام به بازآفرینی شهری می‌کنند و دولت نیز بیشتر بر این امر تأکید دارد.  

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گروه دوم را نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله‌های فرسوده برشمرده و می‌افزاید: متقاضیان این گروه باید دارای حدنصاب تفکیک (موجود یا حاصل از تجمیع) طبق طرح مصوب بوده و در جبهه اول محورهای اصلی محله (مطابق طرح‌های توسعه و عمران شهری) مستقر باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، گروه سوم را نوسازی تجمیعی برای دستیابی به حداقل نصاب تفکیک در عمق بافت فرسوده عنوان کرده و می‌گوید: اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، کاهش ضریب تأمین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ برای هر واحد و عدم‌احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی ازجمله مشوق‌های درنظر گرفته شده برای این گروه است.

آیینی می‌افزاید: گروه چهارم شامل نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع می‌شود. پلاک‌های مسکونی با مساحت کمتر از حدنصاب تفکیک و حداقل مساحت ۵۰مترمربع (پس از اصلاحی) و غیرقابل تجمیع (مجاورت با معبر یا کاربری‌های عمومی و ساختمان نوساز) شامل برخورداری از شروط گروه چهارم است.

به گزارش دانا؛ تلاش‌های زیادی برای ساماندهی بافت‌های فرسوده شده، اما هنوز جای کار بسیار است و بهبود امور و رفع معضل هم همت مسوولان و هم مردم را در این مسیر می‌طلبد.

بیشتر بخوانید:

اعطای وام ۴۵۰ میلیون تومانی به متقاضیان نوسازی بافت‌های فرسوده

رشد ۸۸ درصدی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه