اخبار داغ

گزارش دانا از همایش پیشرفت ایران قوی با خبرنگاران امیدآفرین؛

سلامی: تعهد اصلی خبرنگاران حفظ هویت جامعه است/ جهاد تبیین؛ سرلوحه کار رسانه‌ها

سلامی: تعهد اصلی خبرنگاران حفظ هویت جامعه است/ جهاد تبیین؛ سرلوحه کار رسانه‌ها
همایش پیشرفت ایران قوی با خبرنگاران امیدآفرین امروز یکشنبه ۱۵ مردادماه به همت سازمان بسیج مستضعفین در سالن بصیرت لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا امروز یکشنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۲ همایش پیشرفت ایران قوی با خبرنگاران امیدآفرین به همت سازمان بسیج مستضعفین و معاونت بسیج رسانه این سازمان در سالن بصیرت لانه جاسوسی سابق آمریکا برای تجلیل از خانواده‌های معزز شهدای رسانه با حضور فعالان این حوزه و سردار سرتیپ پاسدار سلامی فرمانده کل سپاه و سردار غلامرضا سلیمانی، فرمانده سازمان بسیج و وزیر ارشاد اسلامی برگزار شد.

این برنامه با اجرای قالیباف و دعوت از حجت‌الاسلام علی رضایی نماینده ولی‌فقیه در بسیج مستضعفین آغاز شد.

گزارش تصویری/ گرامیداشت روز خبرنگار در سازمان بسیج

نماینده ولی‌فقیه در بسیج به‌عنوان اولین سخنران این همایش اظهار کرد: روز خبرنگار بنام شهید صارمی عزیز از شهدای حمله به سفارت ایران در افغانستان، نام‌گرفته و این روز را به همه خبرنگاران تبریک گفت و بر روح شهید صارمی سلام فرستاد.

بزرگ‌ترین و مقدم‌ترین رسانه قرآن است

وی افزود: مقدس‌ترین و مهم‌ترین رسانه‌ای که ما با آن در ارتباطیم و از همه رسانه‌ها قدمت بیشتری دارد قرآن است گفت: کتاب خدا همه جوانب مفید و مؤثر خبررسانی را دارد. قران به ما می‌گوید اگر کسی سابقه خوشی ندارد و اهل فسق است، خبرش را نپذیرید پس ما در برابر هر پیام وظیفه‌ای داریم.

وی افزود: نکته بعد بر اساس قران کریم اگر پیامی را شنیدید به خود آن هم دقت کنید و ببینید آیا پیام احسن هست یا خیر و توضیح داد: در سوره آل‌عمران خداوند می‌فرماید: «ای اهل کتاب برای انتقال پیام امانت‌دار باشید و حق و باطل را ممزوج نکنید». هر کسی می‌تواند رسانه باشد. خود واقعه کربلا و یا وقایع و خطبه‌های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) پس از کربلا هرکدام یک رسانه هستند.

رضایی ادامه داد: همان گونه که امام حسین (ع) در برابر یزید فریاد «هیهات من الذله» زد، امام سجاد هم همان فریاد را پس از کربلا طنین‌انداز کرد و اگر امام سجاد و زینب کبری و ام‌کلثوم نبودند، کربلا در کربلا می‌ماند. پس مهم‌ترین وظیفه رسانه روشن ساختن افکار عمومی جامعه و بالابردن سطح معلومات افراد جامعه است.

وی اظهار داشت: رسانه باید تقویت و رشد جامعه و تبلیغ و تبیین اهداف را انجام دهد. ما برای اهل رسانه دعا می‌کنیم و برایشان موفقیت آرزومندیم و وظیفه‌شان را به بهترین وجهی پاسداری و هراست کنند.

مرتضی کارآموزیان رئیس بسیج رسانه نیز به‌عنوان دومین سخنگوی همایش عنوان کرد: جمعی که امروز خدمت سردار سلامی رسیدیم مسئولان بسیج استان‌ها و کانون‌ها و شوراهای بسیج رسانه و همه مدیران مسئول و خبرنگاران تهران بزرگ هستند ما در سال قبل بزرگ‌ترین ائتلاف رسانه‌ای کشور را پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: امروز در برابر یک جنگ رسانه‌ای بزرگ قرار داریم که این جنگ از سال گذشته آغاز شده است، چرا که دشمنان در ۴۵ روز ابتدایی این ناآرامی‌ها در سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شبهه را در رسانه‌های خود علیه جمهوری اسلامی را مطرح کردند.

وی افزود: ما از اول مهر سال گذشته جشنواره ابوذر را برگزار کردیم که در آن که ۶۸۰۰ رسانه فعال شدند و ما می‌توانیم نمره قابل‌قبول به آن‌ها بدهیم پس‌فردا هم اختتامیه معاونت مطبوعاتی را داریم، ما جهاد تبیین را سرلوحه کار قرار دادیم و عزیزانمان در بسیج پیش‌گام این عرصه هستند.

جنگ امروز در محیط فضای مجازی در جریان است

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی در این آیین اظهار داشت: در دنیای امروز هیچ نقطه خنثی وجود ندارد و هیچ خبرنگاری در دنیا بدون سوگیری خاص و بدون تأثیرپذیری فضای ذهنی بزرگ‌تر و قرارگرفتن در زمینه راهبردی یک محیط فعالیت نمی‌کند. آنچه که در دنیای خبر اتفاق می‌افتد یک واقعیت منتزع از تاریخ، جغرافیا و محیط اجتماعی، وضعیت سیاسی، شرایط اقتصادی نیست.

وی افزود: جنگ در همین فضا اتفاق افتاده است؛ بنابراین آنچه مهم است این است که ما عقبه جهانی رویدادی را که آن را خبررسانی می‌کنیم بدانیم دشمنان ما تلاش می‌کنند از درون حوادث روند بسازند؛ یعنی اگر حادثه‌ای در نقطه‌ای روی بدهد آن را به یک خط ممتد و خط را به یک سطح و سطح را به فضا تبدیل کنند و از یک رویداد کوچک در مقیاس تاکتیکی یک اثر راهبردی بسازند.

کلمات و تصاویر خبرنگاران، صاحب قدرت و ظرفیت ویژه‌ای هستند

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطاب به خبرنگاران اظهار داشت: شما باقدرت کلمات و تصاویر آشنا هستید کلمات صاحب قدرت و تصاویر صاحب ظرفیت هستند، استعداد به حرکت درآوردن جوامع را دارند. قدرت تکثیر و انتقال، تغییر نگاه، نگرش و تهییج و تحریک‌کنندگی دارند همه این‌ها در کلمات و تصاویری که شما مخابره می‌کنید، وجود دارد.

سردار سلامی ادامه داد: البته در اصول خبرنگاری این وجود دارد که خبر باید کوچک‌ترین آسیب را به جامعه وارد کند؛ اما وقتی خبر در فضای جنگ منتشر می‌شود درست مانند مشابه آنچه که در فضای جنگ سخت اتفاق می‌افتد، دشمنان تلاش می‌کنند با آتشباری از کلمات ذهن‌ها را تخریب و اعتمادها را از بین ببرند، همچنین اراده‌ها را تسلیم و باورها را سست و ارزش‌ها را تغییر دهند و بر باورها غلبه کنند و ذهن و دل را در تسخیر خود بگیرند.

وی یادآور شد: خبرنگاران در چنین فضایی زندگی می‌کنند. خبرنگاران صاحب تعهد هستند، تعهد و وفاداری به ارزش‌هایی که در دامنه آن قلم می‌زنند یا کلامی را منتشر و یا تصویری را می‌سازند. خبرنگاران سازنده و نگارنده واقعیت‌ها هستند، چگونگی انتقال یک واقعیت بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه واقعیت دشمنان ما هیروشیما و ناکازاکی است، اضافه کرد: جنگ‌ها را عموماً «سی‌ان‌ان» اداره می‌کند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: حقیقت دشمن ما در حقوق بشر انتشار تمام ابزارهای شکنجه‌ای است که به شکل مدرن در تمام دنیا توزیع می‌شود.

سردار سلامی عنوان کرد: دشمنان در جنگ رسانه‌ای می‌توانند شکنجه، آوارگی ملت‌ها و ویرانی شهرها را بخش لاینفکی از حقوق بشر خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان در جنگ رسانه‌ای می‌توانند حمایت ما از مظلومان را به حمایت از تروریسم تفسیر کنند، خاطرنشان کرد: دشمنان اشغال سرزمین‌ها را آزادکردن ملت‌ها می‌داند؛ این قدرت رسانه است.

سرتیپ پاسدار سلامی افزود: دشمنان در جنگ رسانه‌ای از ترکیبات زشت و ویرانگر، تصاویر زیبا و پویایی می‌سازند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان سخنران بعدی در همایش جهادگران تبیین بسیج رسانه اظهار کرد: حوزه رسانه و خبرنگاری یک رکن مهم در حوزه حکمرانی کشور است. ما در سال‌های مختلف به‌ویژه با تحولاتی که رخ‌داده، شاهد ارتقای نقش حوزه رسانه و اصحاب آن در فضای کلی و مدیریتی در داخل و خارج از کشور هستیم.

وی افزود: امروز فضای رسانه از قالب سختی که درگذشته داشت، به یک فرایند ساده و بسیار سهل و در دسترس تبدیل شده است. امروز با فناوری‌های جدید با پدیده انسان رسانه مواجه هستیم و افراد فعال در این حوزه خودبه‌خود وارد حوزه روایت و خبر می‌شوند.

اسماعیلی بیان کرد: امروز در محافل حکمرانی خود با مفهومی به نام صوت و تصویر فراگیر مواجه هستیم. صوت و تصویر فراگیر شبکه انتشاری است که به هرکس امکان پیداکردن مخاطبان جهانی با پشت سر گذاشتن همه مرزهای سیاسی و غیرسیاسی را می‌دهد. با این توصیفات از تغییرات فناورانه، اما اصول اخلاقی در این کار تغییر پیدا نکرده است.

امروز با فضای جدیدی به نام جنگ روایتی مواجه هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید بدانیم امروز اصول اخلاقی و حرفه‌ای بدون تغییر مانده است. خبرنگاران و اصحاب رسانه و مدیران باید بدانند که کار ایشان هم سهل و هم ممتنع است. امروز با فضای جدیدی به نام جنگ روایتی مواجه هستیم. روایت‌ها به‌عنوان فضای اثرگذار در نظام جهانی شکل‌گرفته است و رهبر معظم انقلاب اسلامی در برابر آن‌ از جهاد تبیین نام می‌برند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در ارزیابی خود از اغتشاشات سال گذشته از ضعف رسانه‌ای سخن می‌گویند؛ اصحاب رسانه باید برای این منظور برنامه‌ریزی کنند. ما امروز با دشمن در قالب یک تروریسم رسانه‌ای درگیر هستیم. رسانه‌ها باید مقابله با این آرایش دشمن را در دستور کار، ویژه خود قرار دهند و تهدیدات را به فرصتی برای رساندن پیام انقلاب اسلامی و گسترش ایمان در میان آحاد جامعه تبدیل کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: مردم عزیز ما با عشق و علاقه فراوان به خاندان آل الله نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کرده‌اند. امروز باید به تعداد عناصر فعال در جبهه انقلاب کنشگر رسانه‌ای داشته باشیم که ورود بسیج به این عرصه این امکان را به ما می‌دهد. امیدواریم قدم‌های خوبی که در این زمینه برداشته شده به نتیجه برسد و در فضای رسانه‌ای توفیقات بیشتری را به دست آوریم.

در پایان این برنامه از خانواده شهدای رسانه و فعالان برجسته این حوزه تجلیل به عمل آمد.





گزارش تصویری کامل مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در سازمان بسیج

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه