مدیرعامل شرکت راه آهن :
سازمان برنامه دولت دوازدهم ۷.۷ هزار میلیارد تومان سهم ریلی را پرداخت نکرد
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم حوزه ریلی را پرداخت نکرد و کمر راه آهن را خم کرد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه در سال ۹۷ با نوسانات ارزی تامین و ساخت بسیاری قطعات حوزه ناوگان و زیرساخت با چالش مواجه شد، گفت: بودجه راه آهن فقط ۳۰درصد رشد کرد و در سال ۹۹ با ادامه نوسانات ارزی بودجه راه آهن فقط ۲۰درصد افزایش یافت و با ناترازی منابع و مصارف در دولت قبل، ما در سال ۱۴۰۰ با انباشتی از عدم بازسازی خط، تعمیرات ناوگان و غیره مواجه شدیم. بدین ترتیب آن زمان راه آهن دچار عقب ماندگی جدی شد و نقش پیشرانه در اعتلای کشور نداشت.
وی در ادامه با بیان اینکه حمل و نقل جاده ای در همه دولت ها بیشترین یارانه سوخت را می گیرد و بیشترین اعتبارات دارد و به راه آهن بی توجهی می شود در حالی که در بخش جاده ای سالی ۱۷۰۰۰ نفر جان می بازند، گفت: این در حالی است که در اغلب برنامه های توسعه و سیاست های کلی قانون برنامه ششم بر اولویت بخش ریلی بر انواع مدل های حمل و نقلی تاکید شده است.
صالحی بااشاره به اینکه سهم ۲۰ درصدی مسافر و ۳۰ درصدی راه آهن از حمل و نقل تاکید شده اما برای تحقق آن اعتباراتی اختصاص نمی یابد، افزود: از محل فروش نفت باید یک درصد به توسعه ریلی اختصاص می یافت که این رقم پرداخت نشده است و سازمان برنامه هر سال حذف کرده است.
وی در ادامه تصریح کرد: از ۹۶ تا ۱۴۰۰ عدد ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه در دولت دوازدهم به حوزه ریلی پول نداده و کمر راه آهن را خم کرد. سال ۱۴۰۰ ما ۳۰۰۰ میلیارد تومان بدهی داشتیم و ۳۰۰۰ میلیارد تومان انباشت عدم اجرای تعهدات داشتیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ما تلاش کردیم گفتمان ترانزیت را پررنگ کنیم، از شمال روسیه در محور شکال-جنوب تا بندرعباس ۴۸۰۰ کیلومتر راه آهن است که استفاده نمی شد اما این کریدور را فعال کردیم تا انتقال کود پتاس از روسیه به هند با محوریت ایران جا به جا شود، این کریدور از مهر ۱۴۰۱ عملیاتی شد.
وی افزود: جهش اقتصادی هر کشور در گرو توجه به بخش حمل و نقل خصوصا مدل حمل و نقل ریلی است اما در کشور ما توجهی به این بخش نشده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ چین ۳۷ هزار کیلومتر خط ریلی پرسرعت احداث کرده است اما ما در برقی کردن تهران-مشهد سالها مانده ایم.
صالحی اظهار داشت: در ۴ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حوادث ریلی ما ۴۳ درصد کاهش یافته است این نتیجه اقدامات زیرساختی است.مثلا برای اولین بار در تاریخ راه آهن ما در لکوموتیو دوربین نصب کردیم.
صالحی افزود: در سال ۱۴۰۱ با ۴۳ درصد رشد ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر جا به جایی مسافر رکورد سال ۸۹ را شکستیم.امسال هدفگذاری کردیم بالای ۳۰ میلیون نفر مسافر جابه جا شود، در
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۵۰۰۰ کیلومتر خط آهن داریم که ۱۲۰۰۰ کیلومتر آن خط اصلی است.
صالحی اضافه کرد: حتما به تولید داخل اعتقاد داریم و قوانین را تسهیل می کنیم.سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل، ۴۸ درصد افزایش تولید واگن باری نو داشتیم و به عدد ۱۵۹۸ دستگاه تولید واگن رسیدیم.
صالحی بیان کرد: زمانی که من به راه آهن آمدم ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو زیمنس وجود داشت که فقط ۸۲ دستگاه آن فعال بود.دولت قبل در این کرونا هزینه ای برای بخش مسافری ریلی نمی کرد و لکوموتیو و منابع مالی را به بخش باری می برد.
مدیرعامل راه آهن افزود: پس از کرونا با افزایش تردد قطارهای مسافری در سال ۱۴۰۱ جابه جایی بخش مسافری افزایش یافت و در شاخص حمل در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۵ درصد رشد داشتیم.
صالحی اظهار داشت: برای ایام اربعین امسال ۶۰۰ هزار صندلی قطار در مسیرهای مختلف در نظر گرفته شده است، قیمت بلیت هم ثابت نگه داشته ایم.مثلا در مسیر تهران-اهواز مثل گذشته قیمت بلیت زیر ۴۰۰ هزار تومان است، از خرمشهر به شلمچه به طول ۲۰ کیلومتر ریل باس در نظر گرفته تیم که ۲۴ ساعته و رایگان تا نقطه صفر مرزی شلمچه زوار را جا به جا می کند.
صالحی درباره گلایه شرکت رجا از قیمت تکلیفی بلیت قطارهای حومه ای گفت: در گذشته قرار بود شرکت راه آهن در فرایند درست خصوصی سازی قرار گیرد اما به جای خصوصی سازی، خصولتی سازی رخ داد.این موضوع قطار حومه ای هم از پیامدهای خصوصی سازی نادرست در حوزه حمل و نقل است.
وی بیان کرد: سال های ۸۸ و ۸۹ فشار به راه آهن برای خصوصی سازی زیاد شد.۲۷ اسفند ۸۸ واگذار شد، تامین اجتماعی مدت ها میگفت رجا را نمی خواهد چون سودده نبود.من به وزرای قبلی و فعلی وزارت تعاون نامه زدم که اگر رجا را می خواهند باید به آن اعتبار اختصاص دهند.
مدیرعامل راه آهن اظهار داشت: در واگذاری تراورس هم ۷۰۰۰ نفر انسان به خاک سیاه نشستند.
وی درباره وضعیت قطارهای حومه ای گفت: ریل باس ها تولید داخل با شراکت کره است، خودکشش است و ۴ واگن دارد، ترنست هم داریم که با همکاری زیمنس آلمان ساخته شد.اینها در اختیار رجا است.اما ترنست ها با چالش مواجه است.طی تفاهم قبلی رجا در قطارهای حومه ای مسافران را در مسیر کوتاه جا به جا می کند.ما در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ عدد ۱۷۰ میلیارد تومان بابت قطارهای حومه ای به رجا دادیم.پارسال راه آهن در حوزه مسافری ۲۰۰۰ میلیارد تومان زیان دیده است و سازمان برنامه باید پرداخت کند.
صالحی گفت: رجا بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شرکت راه آهن بدهکار است.
ارسال دیدگاه