سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت:
محدودیت در برداشت بنزین آغاز شد/ تا شهریور کارت سوخت های آزاد از پمپ بنزینها جمع میشود
سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت به بیان توضیحاتی درباره دلیل شلوغی پمپ بنزین ها پرداخت و گفت: افزایش حجم مصرف بنزین در سال جاری، گرمای هوا و مصرف بیش از حد خودروها در عوامل بروز این مشکل است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا نواز سخنگوی اتحادیه جایگاهداران در کشور درباره مشکلات به وجود آمده در جایگاههای سوخت گفت: این مشکلات را در مسئله بنزین سوپر به تازگی نداشتهایم زیرا از چندین ماه قبل در مسئله تولید بنزین سوپر به مشکل برخورد کردهایم به دلیل شدت مصرف بنزین در کشور ظرفیت موجود در بحث تولید بنزین سوپر را به تولید بنزین معمولی تخصیص داده ایم.
وی در ادامه بیان کرد: تولید بنزین سوپر از چندین ماه قبل کاهشی شده به همین دلیل است که برخی از جایگاهها دیگر بنزین سوپر عرضه نمیکنند. اگر خطوط تولید بنزین سوپر را به همین تولید تخصیص دهیم در زمینه تولید بنزین معمولی و یورو ۴ با مشکل مواجه میشویم. در روزهای گذشته خبرهایی از ضعفهای شلوغ پمپ بنزینها منتشر شد که علت مختلفی داشت ولی در حال حاضر در تهران و برخی از شهرستانها در جایگاههای سوخت وضعیت مناسبی را داریم.
وی با بیان اینکه ما یک ماه پیش نیز صفهای طولانی بنزین را داشتهایم افزود: ولی این موضوع رسانهای نشده بود از نظر ما یک ماه پیش صفهای بنزین به دلیل افزایش مصرف شلوغتر بود. ما سال ۱۴۰۲ را با افزایش حیرت انگیز مصرف بنزین شروع کردیم این حجم از مصرف برای ما قابل درک نیست. مصرف ۱۴۲ میلیون لیتر بنزین را ما در سال جاری رکورد زدهایم که بر اساس آمارهای جهانی در بین ۱۰ کشور اول جهان در زمینه مصرف بنزین قرار گرفتهایم و به میانگین مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز رسیده ایم.
نواز در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تولید نیز در دو سال گذشته افزایش یافته است نزدیک به ۱۰۸ تا ۱۰۹ میلیون لیتر افزایش تولید بنزین را داشتهایم ولی باز هم نمیتوانیم مصرف را جبران کنیم.
سخنگوی اتحادیه جایگاه داران در ادامه بیان کرد: بیشترین علت افزایش مصرف بنزین پرمصرف بودن ماشینهای ما است. بر اساس آمارهای بین المللی مصرف بنزین خودروهای ما خیلی زیاد است. افزایش استفاده از کولر خودرو نیز در افزایش مصرف بنزین تاثیرگذار است وقتی گرما بیش از اندازه زیاد شود استفاده از کولر ۱۰ تا ۱۵ درصد بر مصرف بنزین خودرو میافزاید.
نواز با بیان اینکه ما در حال جابجا کردن رکوردهای مصرف بنزین در کشور هستیم ادامه داد: بعد از ورود معاون اول رئیس جمهور به این موضوع مقداری کارها روانتر شد و در برخی از جایگاهها روال عادی عرضه بنزین را شاهد هستیم.
سخنگوی اتحادیه جایگاه داران در ادامه توضیح داد: معتقدیم شلوغی پمپ بنزینها به دلیل شایعه گران شدن بنزین نبوده بلکه به دلیل شایعه کمبود بنزین این صفها شکل گرفته است و مردم به دلیل نگرانی از کمبود بنزین مدام به پمپ بنزین مراجعه میکردند تا باکهای بنزین خود را پر نگه دارند.
وی افزود:شاید ما مشکلاتی داشته باشیم اما شرایط به حدی حاد نخواهد شد که برای تامین بنزین با مشکلات اساسی روبرو شویم. در حال حاضر مشکلات کلان شهرها حل شده و درخواست داریم که اقداماتی انجام شود تا مشکلات استانهای مرزی هم حل شود.
وی درباره دلیل غیر فعال بودن برخی از پمپ بنزینها گفت: در استانهای مرزی طرحهای بومی در حال اجرا است که توزیع را تحت الشعاع قرار میدهد زیرا اقدامات خاصی برای نظارت و کنترل مصرف وجود دارد به همین دلیل استانهای مرزی بیشترین اعتراضات را دارند. مرحله بعد شهرها و استانهای بزرگ هستند که با بیشترین مشکل مواجه هستند و در مرحله بعد تهران و چند کلان شهر ما هستند که با این مشکلات مواجه هستند بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردهایم وضعیت رو به بهبود است.
نواز ادامه داد: در حوزه خرابی نازلهای هوشمند سوخت در سالهای گذشته تلاش زیادی کردیم تا این مشکلات برطرف شود، با شرکت ملی نفت هم مکاتباتی انجام دادهایم که این خرابیها برطرف شود وضعیت هم تا حدودی بهتر شده است اما این قطعات و تجهیزات نیازمند نوسازی است ۵۸ هزار نوع نازل سوخت داریم که باید از چرخه خارج شوند. البته میزان نازلهای سوختی که با مشکل روبرو هستند بیشتر از سطح استاندارد جهانی است.
سخنگوی اتحادیه جایگاه داران در ادامه بیان کرد: تعمیرات روی بسیاری از این نازلهای سوخت پاسخگو نیست ولی میتوان با استفاده از کارت بانکی توزیع هدفمند سوخت را بهتر انجام داد. حال حاضر یارانه سوخت هدفمند توزیع نمیشود و برخی از افرادی که جز دهکهای بالای درآمدی جامعه هستند از این یارانه خیلی بیشتر برخوردار میشوند.
وی در ادامه گفت: شماره تلفن ۰۹۶۲۷ به صورت شمانه روزی و شماره تلفن ۰۲۱۷۷۵۲۲۶۷۸ در تایم اداری برای دریافت گزارشات مردمی در خصوص خرابی نازل ها و کار نکردن پمپ بنزین ها است.
سخنگوی اتحادیه جایگاه داران ادامه داد: گازوئیل به صورت سهمیهای در استانها توزیع میشود و مشکلات در این حوزه بیشتر از بنزین است جایگاههای سوخت هم به این موضوع معترض هستند زیرا حق العملی که برای توزیع گازوئیل میگیرند بسیار کمتر از بنزین است. ولی در مسئله بنزین به دلیل شدت مصرف بنزین امکان دارد که ارسال فرآورده به جایگاهها با تاخیر صورت بگیرد، اما مردم بدانند که هیچ عمدی در این حوزه در کار نیست و هم و غم ما این است که جایگاههای سوخت در سراسر کشور فعال باشد و عرضه را برای تمام مردم ایران انجام دهند.
وی درباره دلیل کم شدن تعداد کارت های سوخت آزاد در جایگاه های سوخت بیان کرد: براساس مصوبه مجلس باید تا پایان شهرویور سال جاری ۹۰ درصد سوخت گیری ها در جایگاه ها باید با کارت سوخت شخصی باشد تا پایش توزیع بهتر شود و به همین دلیل از فروردین با یک شیب ملایم تعداد کارت های سوخت کمتر شد و کارت های سوخت جایگاه ها تحت عنوان کارت های اضطرار شناخته می شوند.
وی در ادامه توضیح داد: با این اقدام با توجه به اینکه کارت سوخت های شخصی مردم هم به موقع به دستشان نرسیده بود با مشکل رو به رو شدیم و از سوی دیگر این کارت ها اضطرار سقف مصرف ۸ هزار لیتر در روز را دارد و اگر استفاده بیشتر شود آن کارت کارایی ندارد. بیشتر مواقع به دلیل اینکه سهمیه کارت سوخت به پایان می رسد این کارت دیگر در جایگاه ها به مردم ارائه نمی شود.
نواز گفت: محدودیت در برداشت بنزین هم اعمال شده است و بر اساس گزارشات واصله به ما کارت سوخت آزاد محدودیت برداشت ۱۵ تا ۳۰ و ۴۰ لیتر را دارد و برای کارت سوخت شخصی عدد ۳۰، ۴۰ و ۶۰ لیتر را گزارش داشته ایم. این شرایط بسته به استان و شهر متفاوت است ولی در تهران ۶۰ لیتر در هر بار سوخت گیری با کارت شخصی امکان پذیر است.
قطعی های برنامه ریزی نشده برق در واحدهای صنعتی داشتیم
محمد رسول محمدیان معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در این برنامه در خصوص وضعیت صنایع استان تهران گفت: استان تهران به عنوان ویترین و نمای اصلی کشور در حوزه صنعت یک استان پیشرو است با تمام سختیها و مشقاتی که در حوزه تولید داریم همچنان یک بخش مولد و پیشرو است.
محمدیان در ادامه بیان کرد: شاخصهای کلی صنعت نسبت به سالهای گذشته مثبت بوده و وضعیت صنعت نسبت به گذشته بهبود داشته است در استان تهران ۵۱ شهرک صنعتی داریم که ۳۸ شهرک و ناحیه صنعتی دولتی هستند و ۱۳ ناحیه و شهرک خصوصی داریم.
وی در ادامه بیان کرد: در سالهای گذشته با ناترازی انرژی در حوزه برق مواجه هستیم البته مشکلات ما فقط در زمینه برق نیست و در زمینه زیرساختهای آب نیز با مشکل مواجه هستیم.
وی در ادامه گفت: امسال مقرر شده بود که هفته حداقل یک روز حدود ۱۱ تا ۱۲ ساعت قطعی برق داشته باشیم آن هم قطعی برق هماهنگ شده و تنظیم شده اما وقتی به روزهای گرم سال رسیدیم با توجه به ناترازی میزان تولید انرژی این برنامه به هم خورد و قطعی برق تقریباً به دو روز در هفته رسید.
محمدیان در ادامه با بیان اینکه صنعتگران ما از این وضعیت ناراضی هستند خاطرنشان کرد: امیدواریم در سالهای آینده با برنامهریزی دولت از این بحران عبور کنیم. عمده مشکلی که ما در حوزه اقتصادی مخصوصاً حوزه تولید داریم شامل ۵ بخش میشود. اولین مشکل بزرگ بحث تامین مالی و اعتبارات بانکی است زیرا با افزایش هزینههای تولید تولید کنندگان با مشکلات عمدهای مواجه شدهاند.
وی ادامه داد: مشکل دوم، مشکلات مالیاتی و سیاستهای مالیاتی است، مشکل سوم مشکلات زیرساختی مثل عقب ماندگی در حوزه تامین برق و آب، مشکل چهارم مشکلات تامین اجتماعی و مشکل پنجم مشکلات گمرک و استاندارد است که به تازگی برای زنجیرههای خطوط تولید و بخشهای میانی ما مشکل ایجاد کرده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکلات مربوط به استاندارد به این صورت است که کالاها و مواد اولیهای که برای تولید وارد کشور میشود به دلیل عدم ارتباط گمرک با ما باعث شده که مدت زمان زیادی این کالاها و مواد در گمرکات باقی بماند.
محمدیان در ادامه بیان کرد: مشکلاتی با درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار داریم که چون هنوز در ابتدای راه هستیم این مشکلات وجود دارد و در حال مرتفع کردن آنها هستیم با این وجود فرآیند صدور مجوزها تسریع شده است.
ارسال دیدگاه