اخبار داغ

طحان نظیف:

درب شورای نگهبان برای گفتگو با احزاب و جریانات سیاسی باز است

درب شورای نگهبان برای گفتگو با احزاب و جریانات سیاسی باز است
سخنگوی شورای نگهبان گفت: درب شورای نگهبان برای گفت وگو با احزاب و جریانات سیاسی باز است و اگر مطلبی داشته باشند، ما آمادگی شنیدن آنرا داریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه از بررسی۹ طرح و لایحه و ۴ اساسنامه در این مدت در شورای نگهبان خبر داد و گفت: طرح تشکیل سازمان پدافند غیر عامل در شورا تایید شد و با رفت و آمدها و  اصلاحات بعمل آمده، این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به عنوان قانون محسوب می شود.
 وی در رابطه با مبنای تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات گفت: قانون انتخابات مجلس با آخرین اصلاحات و تغییرات،  مبنای عمل در انتخابات خواهد بود.

وی با بیان اینکه لایحه موافقتنامه همکاری‌های انتظامی و امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قرقیزستان در شورای نگهبان بررسی شد، گفت: تنها ایراد این لایحه  استفاده از واژگان غیر فارسی در مصوبه است که اگر مجلس آن را اصلاح کند، ما مجدداً این لایحه را در شورای نگهبان بررسی خواهیم کرد.

وی در رابطه با مبنای تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات گفت: قانون انتخابات مجلس با آخرین اصلاحات و تغییرات،  مبنای عمل در انتخابات خواهد بود..

طحان نظیف ادامه داد: طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و تایید شد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: مصوبه مجلس درباره لایحه تشکیل مناطق آزاد سرخس، دوغارون و مازندران اشکال جدی خاصی وجود ندارد و صرفاً یک ایراد جزئی وجود دارد. ایراد آن با یک عبارت رفع خواهد شد.

طحان نظیف ادامه داد: همچنین اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری ارسالی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و شورای نگهبان آن را تایید کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در انتخابات امسال برای بررسی صلاحیت‌ها به کدام قانون انتخابات مجلس استناد می‌شود، گفت: مبنای همه دست‌اندرکاران انتخابات اعم از مجری، ناظر و شورای نگهبان، قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با آخرین اصلاحات خواهد بود.

طحان نظیف در رابطه با طرح حمایت از گزارشگران فساد اظهار داشت: این طرح که در مرحله قبل با ابهامات و ایراداتی داشت، تنها یک مورد جزئی از ایرادات آن باقی مانده است که باید مجلس رفع کند

طحان نظیف درباره سازوکار شورای نگهبان برای افزایش مشارکت در انتخابات پیش‌رو، تصریح کرد: شورای نگهبان در همه دوره‌ها سعی کرده وظیفه خود را بر مبنای قانون انجام دهد. رویکرد ما آن است که اقدامات خود را در جهت افزایش مشارکت انجام دهیم اما به دنبال عدول از شرایط قانونی نیستیم و اگر قانون در همه فرایندها مبنا باشد، ضامن انتخابات پرشور، سالم و رقابتی خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فشار برخی از نمایندگان به وزیر کشور برای عزل معاون سیاسی وزیر در بررسی صلاحیت آنان مدنظر قرار می‌گیرد، ادامه داد: بنده به این مصداق ورود نمی‌کنم. البته این موضوعی که شما گفتید اگر محرز شود که دخالت در انتصابات است، مورد توجه ما قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: صلاحیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون آمده و نباید از آن فراتر یا کمتر برویم. البته جایی ممکن است نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشورت به دولت دهند که باید این موضوع هم مدنظر قرار گیرد.

طحان نظیف اظهار داشت: شورای نگهبان هنوز مصوبه‌ای درباره لایحه عفاف و حجاب دریافت نکرده است و گویا هنوز در کمیسیون تخصصی هم بررسی این لایحه به اتمام نرسیده است. از سوی دیگر، بعد از آنکه کمیسیون تخصصی بررسی خود را به اتمام برساند، به صحن مجلس ارائه می‌شود تا مدت زمان اجرای آزمایشی آن مشخص شود و سپس به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

وی افزود: درب شورای نگهبان برای گفت وگو با احزاب و جریانات سیاسی باز است و اگر مطلبی داشته باشند،  ما آمادگی شنیدن آن را داریم.

طحان نظیف در پاسخ به خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا درخصوص شرایط احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در مرحله دوم ارزیابی ها گفت:  قانون تغییر خاصی را در این زمینه نداشته است؛ شاید یک مورد بوده و آن هم اضافه شدن  ۵ سال سابقه فعالیت اجرایی و قضایی بوده است.

وی یادآور شد: در بررسی صلاحیت‌ها ابتدا هیات‌های اجرایی، سپس هیات های نظارت و در نهایت شورای نگهبان اعلام نظر خواهد کرد.

طحان نظیف افزود: البته در نظر گرفتن مرحله پیش ثبت نام که در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده است، این مزیت را دارد که یکسری مسائل شکلی مثل مدرک تحصیلی و سربازی در همین مرحله مشخص می‌شود و اگر فردی در این مرحله تایید شود، می‌تواند ۲۷ مهر ماه ثبت نام اصلی کند و در غیر این صورت ثبت نام نمی‌کند که این حسن را دارد که افراد به دلیل نداشتن یکسری از موارد شکلی رد صلاحیت نشوند. البته شورای نگهبان به مرحله پیش ثبت نام ورود نمی‌کند و در این مرحله نهادهایی مانند وزارت علوم و نیروی انتظامی به استعلامات پاسخ می‌دهند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از افراد معتقدند علت تغییر عنوان رد صلاحیت در قانون انتخابات مجلس به عدم احراز صلاحیت آن است که برخی از افراد به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری از عنوان رد صلاحیت ناراحت شدند، گفت: شرایط داوطلبان در هر انتخاباتی متفاوت است و شرایط انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی با یکدیگر فرق دارد.

وی با اشاره به قرآن سوزی در برخی از کشورهای غربی، گفت: اقدام شرم آوری که در برخی از کشورهای غربی صورت گرفت، در جهت اسلام ستیزی است و برخلاف حقوق بین‌الملل است و بر اساس حقوق و قوانین بین‌المللی باید به همه ادیان احترام گذاشته شود. قرآن در شریعت و فقه جایگاه غیرقابل خدشه‌ای دارد.

ببینید:

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت طرح الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول، اظهار داشت: مهلت اظهار نظر شورای نگهبان نسبت به این موضوع به اتمام رسیده و به هشت ماه قبل بازمی‌گردد و این موضوع الان در دستورکار کمیسیون قضایی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و سپس در مجمع رسیدگی می‌شود و مجمع باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری نهایی کند.

طحان نظیف درباره بررسی صلاحیت‌ها، گفت: الان زمان بررسی صلاحیت‌ها نیست. اکنون دستگاه‌ها باید مدارک بارگذاری شده را بررسی و به استعلامات افراد پاسخ دهند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت طرح الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول، اظهار داشت: مهلت اظهار نظر شورای نگهبان نسبت به این موضوع به اتمام رسیده و به هشت ماه قبل بازمی‌گردد و این موضوع الان در دستورکار کمیسیون قضایی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و سپس در مجمع رسیدگی می‌شود و مجمع باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری نهایی کند.

وی تاکید کرد: ممکن است افرادی که در گذشته تایید شده‌اند به دلیل اعمال و رفتاری که داشته‌اند، رد صلاحیت شوند. همچنین ممکن است کسانی که در گذشته تایید نشده باشند، اکنون با به دست آمدن اسناد و مدارکی تایید صلاحیت شوند. علاوه بر این ممکن است فردی در گذشته حکم قضایی داشته و اکنون حکم برائت دریافت کرده باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه