اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

محجبه های خوش رنگ و لعاب در ویترین فضای مجازی

محجبه های خوش رنگ و لعاب در ویترین فضای مجازی
این روزها استایل با مفاهیم ارزشی عمیق تری مثل حجاب گره خورده و صفحاتی با عنوان حجاب ‌استایل به وجود آمده است. زنان جوان و خوش‌چهره‌ای که مدلند و در فضای مجازی فعالیت دارند، اما آنچه تبلیغ می‌کنند کالای حجاب است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اینستاگرام را که باز کنید در نگاه های اول با خودنمایی‌ها و شیوه‌های مختلف برخی از بلاگرها روبرو خواهید شد. در این بین، چیزی که بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند، خودنمایی و دلربایی حجاب‌استایل‌ها و بعضی از بلاگرهای مذهبی نما با چادر است. این افراد به نام تبلیغ و ترویج حجاب فعالیت می‌کنند، اما پوشش و رفتارهای خود خارج از مفهوم واقعی حجاب را نشان می‌دهند. 

اگرچه فلسفه حجاب بر پوشش، سادگی و پرده‌نگاری تأکید دارد، اما طرفداران این افراد با دیدن لباس‌های چشم‌گیر و براق، چادرهای مزین و گران‌قیمت، و همچنین استفاده از کیف و کفش‌های برند و محصولات لوکس، هر نگاهی را به خود جلب می‌کنند.

حجاب‌استایل‌ پدیده‌ای است که اخیرا فضای اینستاگرام را پر کرده و باعث نگرانی‌هایی شده و این سوال را مطرح کرده است که واقعا رابطه حجاب‌استایل‌ها با حجاب چیست؟

حجاب استایل‌ها در چند سال اخیر به گونه‌ای خاص و مشخص به عنوان یک گروه از فعالان و تأثیرگذاران در اینستاگرام شناخته شده‌اند. این فعالان در هر پست از صفحه شخصی خود عکس‌های جدید از مدل‌های لباس و پوشش را به مخاطبان خود ارائه می‌دهند و سپس مخاطبان ترغیب به خرید این لباس‌ها از مزون یا فروشگاه‌هایی می‌شوند که توسط آنها معرفی شده‌اند. در سال‌های اخیر با گسترش فضای اینستاگرام و تأثیر آن در میان مردم، تعداد زیادی فروشگاه آنلاین در صفحات مجازی پدیدار شده که برای تبلیغات خود به چهره‌های تأثیرگذار در اینستاگرام مراجعه  میکنند.

گروه مخاطب و قشر هدف حجاب‌استایل‌ها و بلاگرهای حجاب، افراد مذهبی و محجبه در جامعه هستند. آنها با ارائه محتوای  خود، سعی در پاسخ به نیازها و ترجیحات این گروه از افراد دارند. این پدیده بلاگری حجاب و حجاب‌استایل‌ها به منظور تغییر ذائقه افراد محجبه و مذهبی در جامعه شکل گرفته است و در این راستا، تلاش می‌کنند تا حجاب را از فلسفه اصلی‌اش کمی دور کنند.

سمیرا مرادی، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، درباره فرهنگ‌سازی نادرست حجاب‌استایل‌ها در فضای مجازی گفت: این مسئله از دید مسئولان به طور پنهانی نادیده گرفته شده و به ظهور و افزایش آن‌ها کمک کرده است.

وی افزود: بسیاری از این حجاب‌استایل‌ها به شکلی تبلیغاتی خلاقانه به کارهای خود پرداخته و از ایجاد نیازهای مصنوعی بهره می‌برند تا تجمل‌گرایی را ترویج کنند.

این کارشناس تأکید دارد که حجاب‌استایل‌ها زندگی ویترینی خود را در اجتماع نشان می‌دهند، در حالی که واقعیت زندگی آن‌ها همیشه پنهان می‌ماند و این وضعیت امروزی است که خروجی سبک زندگی این افراد در جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد.

مرادی ادامه داد: عکس‌هایی از افراد محجبه که از نظر اسلامی حجاب را رعایت نمی‌کنند و به دلیل جلب توجه مخاطبان خود، به کارهایی نادرست مشغول می‌شوند که این خود گواه ماجراست.

وی اظهار داشت: فضای مجازی در تلاش است تا سبک زندگی ایرانی - اسلامی را کاهش دهد و این یکی از اهداف دشمنان است. اگر به مناطق مرفه‌نشین نگاه کنید، می‌بینید که تأثیر فرهنگ غربی در پوشش و رفتارهای مردم قابل مشاهده است.

این جامعه شناس تأکید می‌کند که بسیاری از حجاب‌استایل‌ها، علیرغم اعتقادات شخصی‌شان، به دنبال دیده‌شدن هستند و این موضوع را دشمنان می‌پسندند.

مرادی افزود: با توجه به ناتوانی در نظارت بر این فضا، بسیاری از حجاب‌استایل‌ها از هر ترفندی برای جلب توجه مخاطبان خود استفاده کرده تا به درآمد میلیونی دست یابند.

در این رابطه حجت‌الاسلام برمایی نیز در گفتگویی با اشاره بر هدفمندی این صفحات گفته است:‌ نمی‌دانم  وزارت ورزش و جوانان، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و... تا به حال برای کنترل و توانمندسازی حجاب استایل‌ها قدمی برداشته‌اند  یا نه؟! تا آنجایی که من خبر دارم اتفاقی در این‌باره نیفتاده. چرا که با رصد صفحات حجاب استایل‌ها متوجه شدم  برای ساختار های شخصیتی خودشان سراغ هیچ کدام از این مراجع فرهنگی نرفته‌اند. هیچ سازمان فرهنگی و انقلابی مبدا این شخصیت ها نبوده‌. حجاب‌استایل‌ها برای رشدشان از پکیج‌های اینستاگرام استفاده می‌کنند که به آنها یاد بدهد چطور ژست بگیرند، حرف بزنند و لباس بپوشند!

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه