اخبار داغ

گزارش دانا از مراسم روز جهانی دریانوردی؛

منفعت کشورهای همسایه در همکاری با ایران برای بازسازی راه ابریشم است

منفعت کشورهای همسایه در همکاری با ایران برای بازسازی راه ابریشم است
مراسم بزرگداشت روز جهانی دریانوردی با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیر و اعضای هیئت سازمان بنادر و دریانوردی، مقامات دریایی ارتش و سپاه و فعالان این حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ مراسم روز جهانی دریانوردی امسال با شعار (مارپُل ۵۰ سال بعد، هنوز خدمات ما ادامه دارد) با حضور مدیران ارشد،  کارشناسان متخصص دریایی و دریاییان نمونه کشوری، به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و سخنرانی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.
 
در این مراسم که بنا بر تصویب و توصیه سازمان بین‌المللی دریانوردی در کشورهای عضو این سازمان برگزار می‌شود، ضمن تمجید و تقدیر از دریائیان و دریانوردان برتر، با اشاره به ۵۰ سالگی کنوانسیون جلوگیری از آلودگی‌های کشتی در محیط‌زیست دریا (مارپُل)، بر ممانعت آلودگی ناشی از کشتی‌ها در محیط‌زیست دریایی تأکید شد.

محکوم کردن اقدام آمریکا در لغو میزبانی ایران از مراسم موازی روز جهانی دریانوردی

مجید علی‌نازی در مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه این بدعت، نقطه تاریکی بر پیشانی سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO) خواهد بود، اظهار داشت: برهم‌زدن این مراسم توسط آمریکا، به اذعان تمام کشورهای عضو آی ام او، حرکت غیرحرفه‌ای و ناشیانه‌ای بود که نه تنها از ارزش‌های کشور عزیزمان نکاسته است، بلکه بر عزت و بر ذلت و زبونی آمریکا افزوده است.
 
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شعار سازمان بین‌المللی دریانوردی مبنی بر حفظ و ارتقای ایمنی و امنیت دریانوردی و جلوگیری از آلودگی دریایی و هوایی ناشی از فعالیت کشتی‌ها، تأکید کرد: آی ام او بر تداوم تعهدات دولت‌ها در خصوص اجرای مفاد و الزامات کنوانسیون مارپُل تأکید ویژه دارد.
 
علی‌نازی با دسته‌بندی کنوانسیون‌های دریایی مربوط به آلودگی به سه دسته کنوانسیون‌های پیشگیرانه، مقابله‌ای و مسئولیتی، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای قدیمی و مؤثر آی ام او مفتخر است که به همه کنوانسیون‌های جهانی ملحق شده است و با سرمایه‌گذاری‌های کلان همواره خود را پایبند به تعهدات و الزامات معاهدات بین‌المللی می‌داند.
 
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان در راستای الزام به اصل ۵۰ قانون اساسی همواره به دنبال توسعه حمل‌ونقل دریایی با رویکرد حفاظت محیط‌زیست دریایی بوده است، افزود: سازمان بنادر به‌عنوان مرجع دریایی کشور، متولی پیشگیری و مقابله با آلودگی‌های ناشی از فعالیت کشتی‌ها، سکوهای فراساحلی در آب‌های تحت حاکمیت و صلاحیت ایران است.

امیر دریادار بلوچ در مراسم روز جهانی دریانوردی با اشاره به مأموریت ناوگروه ۸۶ به‌عنوان مهم‌ترین عملیات نیروی دریایی ارتش در سال گذشته، اظهار داشت: ناوگروه ۸۶ برای ملت ایران ثابت کرد که محدودیت و مرزی در آب‌ها برای فعالیت نیروی دریایی وجود ندارد و تمامی دریاها، اقیانوس‌ها و آب‌های آزاد کره زمین تحت سیطره دریانوردان میهن اسلامی است.
 
معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: تجربه نشان داده که همواره علوم دریایی و علوم دریانوردی در کنار هم قرار دارند، بنابراین حرکت‌دادن ناوگروه ۸۶ در دور کره زمین و انجام دقیق و موفقیت‌آمیز این مأموریت نشان‌دهنده این است که این کار تکنیکی به‌صورت علمی صورت‌گرفته است.

منفعت کشورهای همسایه در همکاری با ایران است

مهرداد بذرپاش در این مراسم اظهار کرد: در ابتدای حضورم در وزارت گفتم که مهم است به پدیده‌ها چه رویکردی داشته باشیم. وقتی ما اسم صنعت را می‌گذاریم، حامل ویژگی‌هایی است. اگر بخواهیم اشاره کنیم و به این پدیده مهم و جهانی بپردازیم که اقتصادها را از خودش متأثر کرده، باید بدانیم صنعت، بازار و بازاریابی می‌خواهد، محصول نهایی دارد، بسته‌بندی دارد، مدل‌های مختلف کالا و خدمت دارد؛ حمل‌ونقل و قیمت تمام‌شده دارد و ما باید موشکافانه‌تر این صنعت را تحلیل کنیم.

وی با اشاره به موضوع اقتصاد دریا بیان کرد: ما کشوری هستیم که از شمال و جنوب به دریا ختم می‌شود و فقط ۱۸۰۰ کیلومتر ساحل جنوبی داریم، اما این اوضاع درآمدهای ارزی‌مان نیست. با وجود تمام محدودیت‌ها باید ببینیم چرا از این بخش درآمدزایی کمی کردیم. ما نعمت خدادادی دریا در شمال و دریای آزاد در جنوب را داریم؛ من از موقعیت جغرافیایی سیاسی ایران در منطقه به ایران راه تعبیر کردم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است؛ یعنی ایران هم راه و هم راه‌حل است؛ کشوری مناسب و برخوردار از نعمات الهی. یکی‌ از اصلی‌ترین برنامه‌ها برای بهره‌برداری از این فرصت‌ها، توسعه کریدورهای شمال به جنوب است؛ اینکه کالا با کمترین هزینه و بهترین کیفیت منتقل شود. ما با راه‌اندازی خط ریلی رشت - کاسپین از بندر شهید رجایی در بندرعباس به دریای شمال متصل می‌شویم.

به گزارش راه دانا، در پایان این برنامه از فعالان برتر این حوزه تقدیر به عمل آمد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه