اخبار داغ

شقاقی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

فولاد و سیمان بخش عمده هزینه‌های تولید مسکن را تشکیل می‌دهند

فولاد و سیمان بخش عمده هزینه‌های تولید مسکن را تشکیل می‌دهند
یک کارشناس مسکن با اشاره به اینکه حضور سیمان و فولاد در بورس به نفع کارخانه‌هاست گفت: ادامه این روند در حوزه مسکن به نفع مردم نخواهد بود.

شهریار شقاقی، کارشناس مسکن، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره چالش‌های تعیین قیمت مصالح پایه‌ای نظیر سیمان و فولاد توسط بورس کالا و لزوم تأمین آنها با قیمت تولید برای پروژه‌های مسکن ملی اظهار کرد: تأثیر هزینه فولاد و سیمان در ساختمان‌ها بیشتر از آن عددی است که توسط مسئولان انجمن‌های مربوطه اعلام می‌شود.

تحلیل برخی از کارشناسان از میزان تاثیر سیمان و فولاد در مسکن اشتباه است

وی ادامه داد: برخی از کارشناسان در روزهای اخیر ادعا کرده‌اند که تنها حدود پنج درصد قیمت یک ساختمان را فولاد و سیمان تشکیل می‌دهد، که این موضوع درست نیست.

این کارشناس مسکن توضیح داد: سازه‌های فلزی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از قیمت یک ساختمان را تشکیل می‌دهند و اگر بتن هم در آن استفاده شود، این درصد بیشتر خواهد شد، زیرا علاوه بر اسکلت بتنی، سیمان در بسیاری از قسمت‌های دیگر ساختمان نیز استفاده می‌شود.

وی افزود: حتی در مرحله نازک‌کاری نیز سیمان زیادی برای سرامیک و... در ساختمان استفاده می‌شود و بر اساس تجربه من، قطعاً ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزش قیمت ساختمان را بتن تشکیل می‌دهد که این در کنار ۱۵ تا ۲۰ درصد ساختار فلزی درصد زیادی از هزینه ساخت‌وساز را در برمی‌گیرد؛ بنابراین، اینکه به این گفته استناد کنیم که فقط پنج درصد از قیمت ساختمان به فولاد و سیمان اختصاص دارد، منطقی نیست.

قیمت محصولات با ورود به بورس با نوسانات شدیدی روبه‌رو می‌شود

شقاقی ادامه داد: وقتی یک محصول وارد بورس می‌شود، معمولاً قیمت آن با نوسانات شدیدی روبه‌رو خواهد شد؛ زیرا عرضه و تقاضا به‌سوی هماهنگی حرکت می‌کنند. اما اگر قیمت کالا در بورس در روند دستور قرار نگیرد، خروج آن از بورس می‌تواند به کنترل قیمت‌ها کمک کند؛ این در حالی است که بیشتر قیمت‌ها در بورس کالا به‌صورت دستوری هستند و در این حالت، خروج کالاها از بورس بر قیمت‌ها مؤثر خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر اجازه داده شود که بازار به روال خود پیش رود و عرضه و تقاضا را تنظیم کند، ممکن است قیمت‌ها به‌صورت منطقی تنظیم شود. به‌هرحال، باید توجه داشت که قیمت این مصالح صددرصد در قیمت مسکن تأثیر می‌گذارد و من فکر می‌کنم ورود این محصولات به بورس از ابتدا کار درستی نبوده است؛ زیرا هر زمان که عرضه این مواد کم شود، قیمت در بورس افزایش می‌یابد.

خریداران به‌واسطه میزان عرضه‌ها امکان تهیه مستقیم این کالاها از بورس را ندارند

وی با اشاره به این موضوع که اصولاً خریداران نیز به‌واسطه میزان عرضه‌های بورس امکان تهیه مستقیم این کالاها را از بورس کالا ندارند گفت: اگر این محصولات از بورس خارج شوند و در شرایطی که سود دلالان شخصی از این روند حذف شود، احتمالاً تأثیر مثبتی بر بازار مسکن خواهد داشت.

وی در پایان گفت: باید در نظر داشت که در برخی حوزه‌های تجاری دیگر، حضور سیمان و فولاد در بورس به نفع کارخانه‌ها است، اما در حوزه مسکن اصولاً این موضوع به نفع مردم نخواهد بود.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه