اخبار داغ

باشگاه‌ها باید ارزش برند خود را درنظر بگیرند؛

مسئول سازمان لیگ: اسپانسرهای کوچک شاید بدهکاران بزرگ سابق باشند

مسئول سازمان لیگ: اسپانسرهای کوچک شاید بدهکاران بزرگ سابق باشند
مسئول کمیته بازاریابی سازمان لیگ گفت: بعضی وقت‌ها شاید شرکت‌های کوچک، در اصل همان کارگزاران بدهکار بزرگ سابق باشند که در قالب جدیدی اسپانسر شده‌اند.

یاور امیدی، مسئول کمیته بازاریابی سازمان لیگ فوتبال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع‌رسانی دانا پیرامون تغییرات تبلیغات محیطی این فصل لیگ برتر اظهار داشت: دو فصل گذشته، از منظر تبلیعات محیطی چشم‌انداز دیگری برای درآمدزایی داشتند که نتیجه آن نه برای آن باشگاه ها و نه برای سایر باشگاه ها و برند سازمان لیگ مطلوب نبود اما این فصل با تدبیر هیأت‌رئیسه سازمان و باشگاه‌ها، راهکارهایی اندیشیده شد که حق باشگاه‌های دیگر ضایع نشود و درآمدزایی از مسیر تبلیغات محیطی با برنامه ریزی منسجم تری انجام پذیرد.

وی در ادامه بیان داشت: معتقدم رجوع به یکپارچه سازی تبلیغات محیطی و واگذاری سیاست گذاری آن به سازمان برگزار کننده مسابقات یعنی سازمان لیگ به افزایش درآمدهای تبلیغات محیطی منتهی می‌شود. اگر برخی باشگاه‌ها را به علت بدهی های فصل قبل مستثنا کنیم، این فصل باشگاه‌های لیگ برتری درآمد بهتری از محل تبلیعات محیطی بدست خواهند آورد. سازوکار توزیع درآمد در سال‌های گذشته هم غیرعادلانه نبوده اما روش امسال بسیار عادلانه‌تر خواهد بود.

امیدی درباره نحوه پرداخت درآمدهای حاصله از محل تبلیغات محیطی تأکید داشت: پیش از این روال بر این بوده که ۵۰ درصد از درآمدها به شکل برابر و مابقی بر اساس جایگاه تیم‌ها به باشگاه‌ها واریز می‌شده اما امسال قرار است که تیم‌های برتر، پاداشی را هم از همین محل درآمدزایی از سازمان لیگ دریافت کنند. در فصل جاری مبالغی از محل درآمدهای تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها پرداخت شده و البته این مبلغ علی‌الحساب است.

بیش‌تر بخوانید؛
یک فروشگاه موبایل در زادگاه مدیرعامل؛ اسپانسر جدید پشت پیراهن استقلال!

وی در رابطه با حامیان مالی باشگاه‌های لیگ برتری عنوان داشت: درباره رفتارهای مالی باشگاه‌ها و اینکه با چه شرکت هایی قراردادهای مالی و حمایتی منعقد می کنند، ارکان باشگاه ها و هیأت مدیره آن‌ها تصمیم‌گیرنده هستند و ما در صورت درخواست، فقط در مقام مشورت‌دهنده هستیم. گردش مالی و بازار اقتصادی فوتبال ایران در حوزه تبلیغات تقریباً مشخص است و حجم بازار را خیلی راحت می‌توانیم بررسی و پی‌گیری کنیم. ما مرجع ورود به قراردادهای باشگاه ها تجاری باشگاه ها در حوزه اسپانسرینگ پیراهن نبوده و صرفا ناظر به اجرای آیین نامه البسه ورزشکاران هستیم.

مسئول کمیته بازاریابی سازمان لیگ تصریح داشت: تا حدی می‌توان به باشگاه‌ها حق بدهیم؛ در گذشته برخی شرکت‌های بزرگ بوده‌اند که ضمانت اجرایی یا پرداختی‌های مناسب به باشگاه‌ها نداشته‌اند. این عدم پرداخت‌های به‌موقع و نه‌چندان مناسب، شاید باعث شده تا دل‌سردی بین باشگاه‌‎ها و شرکت‌های بزرگ حامی مالی به‌وجود بیاید. در کل باید این را هم در نظر بگیریم که شرکت‌های کوچک فعلی، شاید در اصل همان کارگزاران بدهکار بزرگ سابق باشند که در قالب جدیدی اسپانسر شده‌اند.

وی در این باره اذعان داشت: باشگاه‌ها باید با تأمل و دقت بیش‌تری اقدام به بستن قرارداد با شرکت‌های اسپانسرینگ بکنند. قراردادها و برندها نباید به بازار فوتبال و اقتصاد لیگ آسیب وارد کنند. شاید بد نیست اگر بدانید که سال گذشته پس از آن ماجراهای مفصل تبلیغات محیطی و حواشی‌اش، ارزش تبلیغات محیطی سازمان لیگ به یک‌سوم کاهش یافت. این وضعیت منجر به آن شده که بسیاری از شرکت‌های بزرگ نسبت به همکاری با فوتبال دل‌سرد شده باشند.

امیدی در مورد این که آیا باشگاه استقلال برای عقد قرارداد با یک فروشگاه موبایل از سازمان لیگ استعلام گرفته یا نه، خاطرنشان ساخت: در چارچوب آئین‌نامه‌ها، ما فقط مشورت‌دهنده و کمک‌کننده فکری هستیم. مرجع استعلام نیستیم و کسی از سازمان لیگ یا کمیته بازاریابی استعلام نگرفته است. البته که در این باره صحبت‌هایی کرده‌ایم ولی برای همه باشگاه‌ها تنها مشورت‌دهنده بوده‌ایم.

وی در ادامه این مسئله عنوان داشت: باید قبول کنیم بازار تبلیغات و به تبعیت از آن تبلیغات محیطی لیگ برتر فوتبال ایران، در چند وقت گذشته دچار رخوت و رکود شده بود. جریان درآمد و هزینه باشگاه ها صرفا با کنترل هزینه ها پیشرفت نمی کند و بایستی در این بازار برای کسب درآمد تلاش کرد؛ حق می‌دهیم بسیاری از باشگاه‌ها به دنبال این باشند که در چارچوب‌های قانونی، به دنبال درآمدزایی از راه اسپانسرینگ باشند و مذاکره با متقاضیان تبلیغات در این بازار باشند.

بیش‌تر بخوانید؛
دوام: قرارداد ۱۶۰ میلیونی استقلال با بازیکن ۱۲ میلیاردی را باور می‌کنید؟!

این مسئول سازمان لیگ در پایان گفت: توصیه ما این است که ارزش برند باشگاه‌های بزرگی مثل استقلال یا پرسپولیس در توافق‌ ها درنظر گرفته شود و این ملاحظات را رعایت کنند. بالاخره همه در تلاش برای درآمدزایی هستند و نباید به علت نام یک فروشگاه، اسپانسرینگ را زیرسؤال ببریم. نیاز است که باشگاه‌ها درباره برندینگ خود و طرف قرارداد حمایت مالی، دقت بیش‌تری به خرج بدهند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه