عزم جدی برای تکمیل کریدور شمال ـ جنوب؛
بذرباش: هفتهای یک بار پرواز از فرودگاه سقز پرواز انجام میشود
وزیر راه و شهرسازی گفت: از امروز هفتهای یک بار پرواز از تهران به سمت سقز و بالعکس در این این فرودگاه انجام میشود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهراد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در حاشیه مراسم افتتاح فرودگاه سقز با تبریک به مردم اظهار داشت: سقز امروز صاحب فرودگاهی شده که در کشور بینظیر است.
وی با بیان اینکه مردم بسیار خوشحال و امیدوار به تداوم پروازهای مداوم روزانه هستند، گفت: متأسفانه در گذشته در روزهای پایانی دولت، این فرودگاه افتتاح شد در حالیکه آماده نبود و مردم نیز از این اتفاق ناراحت شدند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این دولت بلافاصله از شرکت فرودگاهها خواستیم که زیرساختهای لازم برای راهاندازی فرودگاه در حوزه تجهیزات کمک ناوبری، ایمنی پروازها، اتمام ترمینال، برج مراقبت و سایز نیازمندیها را فراهم کنند که خوشبختانه با روحیه جهادی و همت مضاعف، امروز شاهد بهرهبرداری واقعی و رسمی از این فرودگاه هستیم.
وی بیان کرد: سقز به دلیل موقعیت جغرافیایی و وضعیت توپوگرامی، دارای موقعیت خاص بوده که باید پروازها به صورت خاص انجام شود.
بذرپاش خاطر نشان کرد: امروز پرواز رئیسجمهور به عنوان نخستین پرواز رسمی در فرودگاه سقز نشست و اکنون پرواز دیگری از تهران به سمت سقز در حال انجام و بعدازظهر نیز در پرواز برگشت، مسافران را به سمت تهران خواهد برد.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: از امروز هفتهای یک بار پرواز از تهران به سمت سقز و بالعکس در این این فرودگاه انجام میشود.
وی با وعده اینکه پروازهای فرودگاه سقز به تدریح افزایش خواهد یافت، افزود: این پروازها با یک نظم بسیار خوب برای مردم عزیز سقز که لایق این خدمت بودند ادامه خواهد داشت تا مردم این خطه و سایر شهرهای استان کردستان از مزایای آن بهرهمند شوند.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: دولت عزم جدی برای تکمیل پروژه کریدور شمال - جنوب به عنوان مکمل خطوط ریلی و فرودگاهی در استان کردستان دارد. فرودگاه سقز به دلیل نزدیکی به مرز باشماق مریوان و سیرانبند بانه علاوه بر اهمیت جابجایی مسافر از اهمیت اقتصادی فراوانی نیز برای استان کردستان به عنوان دومین فرودگاه استان برخوردار است.
بذرپاش با بیان اینکه در واپسین روزهای دولت قبل این فرودگاه به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح شد که کار درست و حرفهای نبود، یادآور شد: بعد از آن هم حتی یک پرواز از این فرودگاه انجام نشد چون اصلاً زیرساختهای آن از لحاظ ایمنی عملیات پرواز آماده نبود!
وی با انتقاد از اینکه برخیها ادعاهایی مطرح کرده که دولت قبل این فرودگاه را با 98 درصد پیشرفت فیزیکی تحویل این دولت داد، گفت: خیر، این فرودگاه علاوه بر اینکه برج مراقبت نداشت، حتی دیوارهای اطراف فرودگاه و ساختمانها مورد نیاز آن نیز احداث نشده بود و افتتاح آن به این صورت کار غلطی بود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در دولت قبل پروژهها با 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی در روزهای واپسین افتتاح میشد، گفت: بدون شک اگر فرودگاه سقز نیز از 98 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار میشد، در دولت قبل به بهرهبرداری میرسید.
وی اظهار کرد: تلاش کردیم حداکثر ایمنی را در این فرودگاه رعایت کنیم چون اصل اساسی ایمنی در امر پروازی است چراکه تا بسیاری از تجهیزات کمک ناوبری و برج مراقبت و شرایط حفاظتی نباشد امکان پرواز فراهم نخواهد شد.
بذرپاش ادامه داد: بعد از سفر نخست رئیسجمهور به استان کردستان و دستور ویژه ایشان برای تکمیل این طرح، استاندار و شرکت فرودگاهی پیگیری خوبی کردند و سایر امکانات لازم با توجه با شرایط جغرافیایی این فرودگاه از جمله برج مراقبت، سالن و عملیات پروازی آماده شد.
وی افزود: اثر این فرودگاه علاوه بر اهمیت اقتصادی در حوزه پدافند نیز بسیار مورد با اهمیت است به طوری که چنانچه فرودگاه سنندج از مدار خدمت خارج شود این فرودگاه میتواند به راحتی جایگزین آن شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از سیاستهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه پدافند غیرعامل در حوزه فرودگاهی این امر است که با ایجاد فرودگاههای جایگزین، به فرودگاههای مرکزی هر استان در این حوزه کمک شود، یادآور شد: اگر خطوط ریلی استان کردستان تا مرز باشماق و سنندج ایجاد شود فرودگاه سقز به عنوان مکمل حمل و نقلی میتواند در امر توسعه استان بسیار مهم باشد.
فرودگاه سقز در اواخر دهه 70 ایجاد و سال 1384 مطالعات و عملیات اجرایی آن آغاز شد. این پروژه در سال 1400 به صورت ناقص و بدون برج مراقبت و سالن با 63 درصد پیشرفت فیزیکی مورد افتتاح صوری قرار گرفت و بعد از آن رها شد که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و در دور نخست سفر رئیسی به کردستان وعده اتمام آن به مردم داده شد که امروز در عمل و به صورت کامل شاهد بهرهبرداری از این فرودگاه هستیم.
ارسال دیدگاه