اخبار داغ

بیگی نژاد در گفتگو با دانا:

ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع جلوی متضرر شدن کشور را خواهد گرفت

ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع جلوی متضرر شدن کشور را خواهد گرفت
عضو کمیسیون انرژی مجلس به بیان توضیحاتی درباره اهمیت پیش رفتن صنایع به سمت ذخیره سازی گاز برای مواجهه با ناترازی زمستان و ضربه به اقتصاد ملی پرداخت. 

بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره ذخیره سازی گاز توسط صنایع برای جلوگیری از ناترازی انرژی در زمستان ها گفت: ما در حال حاضر چیزی حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب روزانه گاز تولید و توزیع می کنیم. این توزیع در شبکه سراسری است که شامل مصرف، تزریق به میادین و صادرات است. 

بیگی نژاد در ادامه بیان کرد: مصرف  گاز در چند قسمت یکی بخش خانگی، صنایع عمده و صنایع غیر عمده، مصارف تجاری، نیروگاه ها و ....  است. در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۰ میلیون متر مکعب گاز برای صنایع عمده مصرف می شود. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: این ۴۵ میلیون متر مکعب نیاز روزانه بخش خانگی است. مصرف بخش خانگی در فصل سرد سال یعنی آذر، دی و بهمن بیشتر از تمام سال است. شبکه خانگی که ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون متر مکعب در روز استفاده می کند در زمستان ها به حدود ۳۷۰ میلیون متر مکعب می رسد. 

وی خاطرنشان کرد: این افزایش مصرف گاز در حالی که به تولید ما افزوده نشده باعث می شود برای جبران آن، گاز صنایع را قطع کنیم. 

بیگی نژاد گفت: حدود ۵۰ میلیون متر مکعب در روز گاز صنایع عمده کاهش پیدا می کند. اگر صنایع برای خودشان ذخیره سازی گاز انجام دهند در زمستان ها که گاز آنها کاهش پیدا می کند می توانند از این ذخیره گاز استفاده کنند. 

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اگر این اتفاق بیفتد کسری گاز صنایع جبران می شود. قطعی گاز صنایع باعث می شود هم خودشان و کارگران آنها ضربه بخورند و هم به اقتصاد کشور و مردم ضربه وارد شود.

بیگی نژاد با بیان اینکه هر کالایی که در کشور تولید می شود ارزش افزوده ای برای کشور دارد ادامه داد: ولی با قطعی گاز  صنایع کشور به دلیل متوقف شدن تولید اقتصاد کشور ضربه می خورد که رقم بالایی است. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه تاکنون برای صنایع هیچ گونه ذخیره سازی گازی انجام نشده است افزود: در حال حاضر فقط ۲ تا ۳ مخزن ذخیره سازی برای دولت و کشور داریم. دولت هم آیین نامه آن را ابلاغ کرده و اگر صنایع به این سمت بروند اقدام مناسبی است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه