اخبار داغ

سخنگوی اقتصادی دولت:

بودجه عمرانی کشور افزایش ۵۵ درصدی داشت/ با ثبات نرخ ارز تورم کنترل شد

بودجه عمرانی کشور افزایش ۵۵ درصدی داشت/ با ثبات نرخ ارز تورم کنترل شد
وزیر اقتصاد گفت:طبق گزارش خزانه داری تا آذر ماه حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص یافته که نسبت به مدت مشابه سال پیش ۵۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وزیر اقتصاد در نشست خبری امروز خود به ارائه گزارشی از عملکرد اقتصادی دولت پرداخت و گفت: بارها اعلام کرده ام که هدف گذاری تیم اقتصادی دولت برای سال جاری متمرکز بر انضباط بخشی به حوزه مالی دولت اعم از ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و بازار ارز و نیز انضباط در دولت و کم کردن قدرت موتورهای ایجاد تورم در ایران است و اولویت شماره یک کشور شده است در کنار آن تسهیل سرمایه گذاری و کسب و کار و پیش بینی پذیر کردن اقتصاد از دیگر اهداف  دولت است. 

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: اولویت دولت بر تمرکز حل بیکاری دانش آموختگان است که به ۱۱نیم درصد کاهش یافته است.

خاندوزی تصریح کرد: طبق گزارش خزانه داری کل کشور تا پایان آذر ماه ۱۴۰۲ حدود ۱۳۰ هزار میلیاردتومان بودجه عمرانی تخصیص یافته و نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۰ درصد افزایش را حکایت دارد و در حد فاصل بین آبان و آذرماه بخش زیادی از عقب افتادگی ۶ ماه اول جبران شده و ۷۸ هزار میلیارد تومان فقط در این دوماه جبران شده است. 

وزیر اقتصاد در واکنش به برخی از هجمه ها به دولت تاکید کرد: برخی از دوستان رسانه ای مفاهیمی استفاده کردند که اصلا زیبنده عملکرد دولت نیست ار برچسب پوپولیسم به برخی آمار های مراجع استفاده کردند آن هم توسط دولتی که در حال تحقق رویاهای دولت های قبل است.

وی بیان کرد: دولت در زمینه انعکاس واقعیت ها هیچ ابایی ندارد و خود را برای رفع نقاط ضعف کشور مسئول می‌داند. 

کنترل تورم با ثبات نرخ ارز

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه کاهش نرخ تورم به عنوان یک برنامه اصلی در صدر پی گیری‌ها از بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها بوده است، گفت: کنترل تورم از طریق ایجاد ثبات در بازار ارز و کاهش نقدینگی طی ۱۰ ماهه امسال به صورت جدی در دولت پیگیری می‌شد که ثمرات آن را شاهد هستیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در آذر ماه شاهد بودیم که نرخ تورم ۷ دهم درصد افزایش یافت که ناشی از مشکلات سمت هزینه‌ای چند قلم کالای خاص از جمله خوراکی‌ها بود؛ به عنوان نمونه در هزینه‌های تولید گوشت قرمز اختلال ایجاد شده بود که در نهایت موجب شد تورم خوراکی‌ها به ۴.۱ درصد برسد.

واردات ماهانه ۶ هزار تن گوشت گرم

خاندوزی تصریح کرد: برای رفع این مشکل وزارت جهاد کشاورزی سعی کرده با انجام واردات، کسری بازار را مرتفع کند. بر همین اساس نیز ماهانه ۶ هزار تن گوشت گرم و ۸ هزار تن گوشت منجمد برای تأمین بازار گوشت قرمز وارد کشور می‌شود. با این واردات اختلال موضعی بازار گوشت هم حل می‌شود تا دیگر شاهد اثرگذاری منفی این شاخص بر تورم نباشیم.

وی به تخصیص روند پروژه‌های عمرانی اشاره کرد و گفت: طبق گزارش خزانه داری تا پایان آذر ماه حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص یافته که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۵ درصد افزایش یافته است.

خاندوزی افزود: در حد فاصل آبان و آذر ماه بخش زیادی از عقب افتادگی نیمه نخست سال جبران شد به گونه‌ای که ۷۸ همت در همین دو ماه اعتبارات عمرانی کشور پرداخت شده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه